خطرات پیش روی کودکان مهاجر در اروپا/ از بی‌تابعیتی تا شبکه‌های قاچاق انسان

13:03 - 11 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۸۳۲۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کودکان مهاجری که در اروپا به سر می‌‎برند با خطرات بسیاری از جمله بی‌تابعیتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

خبرگزاری میزان – گزارش‌های مختلف در مورد خطرات بی‌تابعیتی کودکان و جوانان در مهاجرت به اروپا هشدار می‌دهند.

به گزارش «statelessness.eu»، صداها و نظرات کودکان بی‌تابعیت در اروپا، جوانان، و خانواده‌های آنها و کسانی که با آنها برای حل پرونده‌هایشان کار می‎کنند به ندرت شنیده می‌شود.

بررسی کودکان و جوانان بدون تابعیت، کسانی که در معرض خطر بی‌تابعیتی و دوری از والدینشان هستند، و اسنادی که در اختیار دارند، کلید درک چگونگی پرداختن بی‌تابعیتی در زمینه مهاجرت است.

اما این تنها یکی از مشکلاتی است که کودکان مهاجر در اروپا با آن دست و پنجه نرم می‌‎کنند؛ احتمالا همه کودکانی که از مسیر بالکان برای عبور از اروپا مهاجرت می‌کنند، در معرض خشونت قرار می‌گیرند که بقای جسمی یا عاطفی آنها را تهدید می‌کند.

طبق روایت‌های کودکان، پلیس در مرزها و همچنین قاچاقچیانی که برای عبور از مرزها به آنها تکیه می‌کنند، رایج‌ترین مرتکبین هستند.

کودکان گزارش می‌دهند که قاچاقچیان گاهی اوقات کودکان را می‎کشند و کودکان و بزرگسالان را در شرایطی قرار می‌دهند که نمی توانند به تنهایی زنده بمانند و تنها اجساد آنها باقی می‌ماند و سایر کودکانی که در همان مسیر حرکت می‌کنند، آنها را می‎‌بینند.

سیاست‌های بازدارندگی و مهار اولویت‌بندی شده توسط اتحادیه اروپا و کشورهای در امتداد مسیر بالکان، علت خشونت است.

شرایط نامناسب و اغلب غیرانسانی پذیرش در اردوگاه‌های مانند زندان، رنج کودکان را تشدید می‌کند و فقدان حمایت کافی از سلامت روانی، خطر آسیب را افزایش می‌دهد.

بر اساس گزارشی که صندوق نجات کودکان در سال جاری میلادی منتشر شد، کودکان مهاجر به طور نظام‌مند توسط پلیس مرزی، قاچاقچیان انسان و سایر بزرگسالان در حالی که از طریق بالکان در سراسر اروپا سفر می‌کنند مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

این گزارش، فقدان حمایت از کودکان مهاجر را در سراسر اروپا نشان می‌دهد، زیرا کودکانی که خشونت را گزارش می‌کنند اکنون بخشی جدایی‌ناپذیر و تقریبا اجتناب‌ناپذیر تجربه مهاجرت آنهاست.

 به طور متوسط از هر سه کودک یک نفر معتقد است که هیچکس نمی‌تواند در سفر به آنها کمک کند و برخی معتقدند که دیگر قادر به کمک به خود نیستند.

کودکان مهاجر در معرض خطر شدید خشونت جنسی قرار دارند، به‌ویژه کودکانی که به تنهایی سفر می‌کنند آسیب‌پذیر هستند، و آنها در طول سفر و در مقصدشان در محل کار مورد استثمار قرار می‌گیرند، از جمله اینکه توسط قاچاقچیان برای کارهای جنایی و جنسی استخدام می‌شوند. تقریباً دو سوم از کودکانی که با آنها مصاحبه شده است، یک یا چند مورد را ذکر کرده‌اند که در آن، آنها سوء استفاده جنسی از یک کودک را شناسایی کرده یا شاهد آن بوده‌اند.

تعداد قابل توجهی از متخصصان در گروه‌های کانونی و کودکان، به‌ویژه آن‌هایی که بدون همراه سفر می‌کردند، نمونه‌هایی از خودآزاری، اقدام به خودکشی، و سوء مصرف الکل و سایر مواد مخدر را به‌عنوان راهبردهای منفعلانه برای مقابله با استرس و مشکلات بیان کردند؛ برخی از کودکان با درگیر شدن در فعالیت‌های جنایی و جنسی با قاچاقچیان و سایر بزرگسالان به دنبال محافظت بودند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *