تاریخ نژادپرستانه اعدام در آمریکا

11:04 - 11 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۸۳۷۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مجازات اعدام در آمریکا از همان ابتدا بر پایه تفکر نژادپرستی بنا شد و همچنان اقلیت‌های نژادی را قربانی می‌کند.

خبرگزاری میزان – مجازات اعدام در آمریکا در دو قالب ایالتی و فدرال انجام اجرا می‌شود؛ اما نکته مهم در این موضوع سیطره نژادپرستی تاریخی بر اعمال و اجرای این مجازات است.

به گزارش «دث پنالتی اینفو»، مجازات اعدام در آمریکا از بسیاری جهات محصول تاریخ مسئله دار این کشور با جوامع رنگین پوست است.

بررسی نژاد اعدام شدگان در آمریکا نشان دهنده تداوم تبعیض نژادی در این کشور در قالب مجازات اعدام است.

براساس بررسی‌ها، تعداد سیاهپوستانی که به دلیل افراد سفیدپوست به اعدام محکوم می‌شوند به شکل قابل توجهی بیشتر از سفیدپوست‌هایی است که مرتکب قتل افراد سیاهپوست شده اند.

این روند حاکی از ارزش گذاری ترجیحی برای قربانیان سفیدپوست است که پرونده‌های دوران اوج «لینچ» ( ضرب و جرح منجر به مرگ سیاهپوستان توسط یک گروه معمولا برای تنبیه یا ترساندن این اقلیت در آمریکا صورت می‌گرفت) را یادآوری می‌کند.

یکی از ایالت‌های آمریکا که نژادپرستی نقش مهمی در محکومیت اعدام دارد، «اوکلاهما» است؛ این ایالت تاکنون موضوع تحقیقات متعددی در این رابطه بوده است.

محققان بر این باورند که سیستم مجازات اعدام در «اوکلاهما» منعکس کننده مشکلات در سطح ملی از جمله تاثیر نژاد در صدور حکم اعدام است.

«اوکلاهما» پس از «تگزاس» بالاترین رقم اجرای حکم اعدام را دارد؛ شمار محکومیت‌ها به اعدام نیز در این ایالت به حدی زیاد است که کارزارهای مختلفی برای لغو آن‌ها راه اندازی می‌شود؛ در عین حال شماری از این احکام نیز با حکم تبرئه محکوم به اعدام خاتمه می‌یابند.

«اوکلاهما» از نظر تاریخی نقش مهمی در به رسمیت شناخته شدن مجازات اعدام داشته است؛ این نقش ریشه در تاریخ خاص این ایالت در رابطه با بومیان آمریکایی دارد.

مجازات اعدام در ایالت «اوکلاهما» از زمانی تشدید شد که بومیان در قرن نوزدهم وارد این ایالت شدند؛ در حال حاضر نیز بومیان آمریکایی به شکل منحصر به فردی تحت تاثیر مجازات اعدام در «اوکلاهما» هستند و این ایالت بالاترین رتبه در میزان صدور احکام اعدام برای متهمان بومی را دارد.

 مهم تر این که، «اوکلاهما» مسئول یک سوم اعدام‌های بومیان آمریکایی از سال 1976 است.

منتقدان با اشاره به تعداد افراد تبرئه شده، تفاوت در نژاد تبرئه شدگان و دلایل تبرئه و تخلفاتی که در دادستانی مورد بررسی قرار نگرفته اند، مجازات نژادپرستانه اعدام در آمریکا را زیر سوال می‌برند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *