برگزاری هفتمین نشست تخصصی حقوق بشر آمریکایی در ونزوئلا

17:51 - 14 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۲۷۸۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هفتمین نشست تخصصی حقوق بشر آمریکایی در ونزوئلا برگزار شد.

خبرگزاری میزان - هفتمین نشست تخصصی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری با حضور دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر ایران در ونزوئلا برگزار شد.

در این نشست که از طرف سازمان جوانان حقوق بشر و مرکز حقوق بشر آمریکای لاتین به میزبانی ونزوئلا در شهر کاراکاس برگزار شد، اساتید دانشگاه و شخصیت‌های برجسته بین‌المللی به تبادل نظر و گفت‌و‌گو پرداختند.

در ابتدای این نشست «رامون آلبرتو مدرو اسکالانته»، استاد دانشگاه و مدیرکل ترویج و انتشار دانشگاه دولتی بولیواری ونزوئلا برگزاری این نشست را فرصت مغتنمی جهت همکاری‌های دو جانبه و بیشتر بین سازمان جوانان حقوق بشر و مرکز حقوق بشر آمریکای لاتین توصیف کرد.

وی در این ارتباط گفت که باید در اقصی نقاط جهان جبهه‌ای واحد در مقابل آمریکا و جنایات آن تشکیل شود چرا که چهره وحشی و جانی آمریکا برای همه بشریت ثابت شده است.

معاون سابق دانشجویی دانشگاه کاتولیک «سانتا روزا» با اشاره به ظلم آمریکا به مردم ونزوئلا گفت که با توجه به موقعیت استراتژیک ونزوئلا، آمریکا به ثروت معدنی و به نیروی انسانی این کشور طمع دارد اما توطئه‌های آمریکایی علیه مردم این کشور با شکست مواجه شده است.

دومین سخنران این نشست «آنجل رافائل تورتولرو لیال»، استاد دانشگاه، تحلیلگر مسائل بین‌الملل و سفیر سابق ونزوئلا در فلسطین و قبرس بود.

«رافائل تورتولرو» در ابتدای سخنانش با اشاره به معرفی خود به عنوان آخرین سفیر ونزوئلا در اراضی اشغالی گفت: من رئیس آخرین هیئت ونزوئلا در اسرائیل بودم و همچنین اولین کسی بودم که دفتر امور دیپلماتیک را در فلسطین افتتاح کردم.

وی با اشاره به این موضوع گفت: برای رئیس جمهوری با شاخصه‌های هوگو چاوز و ملت و دولت ونزوئلا ادامه ارتباط با کشوری که زنان، کودکان، پیر و جوان را به صورت بزدلانه‌ای می‌کشد سخت و غیر‌ممکن است.

سفیر سابق ونزوئلا در فلسطین اشغالی افزود: من پیام‌هایی از اعضای گروه‌های مختلف صهیونیستی دریافت می‌کنم که در بخش بزرگی از شرکت‌ها، احزاب، سازمان ها و کلوپ‌ها طبقه بندی شده‌اند و تصور می‌کنند هر کسی که اقدامات تروریستی ارتش اسرائیل علیه مردم خاورمیانه را افشا کند، حداقل یک ضد یهودی بیگانه است و این وضعیتی که من را به این فکر می‌اندازد که گستاخی این نوامپریالیست‌ها آنقدر زیاد است که حتی تلاش می‌کنند تا اقدامات شنیع و خونین جنگی ارتش اسرائیل علیه خاورمیانه را پنهان کنند . به این معنا، آنها تلاش کرده‌اند تا فهرست بلندبالایی از مردم، کشورها، دولت ها و افراد را (که در آن من با افتخار خود را همراه با رئیس جمهور چاوز، نیکلاس مادورو در میان دیگران می‌شمارم) به عنوان دشمنان یهودی ستیز طبقه بندی کنند.

وی در ادامه سخنانش آمریکا را «محور مروج جنگ، ویرانی، جنایات علیه بشریت» دانسته است و گفت: آمریکا جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان را ترویج می‌کند.

این استاد دانشگاه افزود: آمریکا بر اساس نیازهای اقتصادی خود جنگ‌های بسیاری را برانگیخته و خاطر نشان کرده است که در این سیاست، درگیری در فلسطین و تجاوزات به نوار غزه طرح‌ریزی می شود.

«آنجل تورترلو» با توجه به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین گفت: اسرائیل «بزرگترین قاتل» در جهان است و ادامه داد با توجه به اینکه کشورهای غربی جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم نمی‌کنند و اقدامی بر علیه آنان انجام نمی‌دهند لذا به کشتار و محاصره مردم فلسطین، و جنایات خود ادامه می‎‌دهد.

وی از حمایت ایران و کمک جنبش مقاومت اسلامی لبنان (حزب‌الله) و کل گروه مقاومت به مردم فلسطین قدردانی کرد.

سفیر سابق ونزوئلا در قبرس گفت: تاریخ فلسطین در تمام دورانش که توسط رژیم اسرائیل اشغال شده با «مرگ، ترور، محاصره، گرسنگی و همه بلاهایی که در جهان وجود دارد» مواجه بوده است و اشاره کرد که رژیم صهیونیستی تمامیت ارضی فلسطین را از زمان ایجاد رژیم صهیونیستی در سال 1948 نقض کرده است.

در پایان «تورترلو لیال»، ناتوانی جامعه بین‌المللی در مقصر دانستن «بزرگ‌ترین قاتل»، صهیونیست غیریهودی را محکوم کرده است.

در ادامه این نشست «نیکولا هادئوا شاهوان»، کارشناس مسائل حقوق بشر، فعال رسانه‌ای و رئیس روابط بین‌الملل کمیته حمایت از فلسطین از کشور شیلی به ایراد سخنرانی پرداخت‌.

وی با اشاره به موضوع حقوق بشر و تفسیر آن توسط جوامع غربی گفت: مفهوم حقوق بشر به میزان منافع سیاسی، اقتصادی، نظامی، ژئواستراتژیک، ژئوپلیتیکی که قدرت های مختلف دارند تغییر می کند همانطور که این را در مورد آمریکا می بینیم که به تبع منافع خود این مفهوم را تغییر می دهد.

«نیکولا هادوا» گفت: جهان غرب و به ویژه آمریکا در بعد حقوق بشر از انسان ها به عنوان ابزار، ابزارظلم استفاده می کنند و وقتی می خواهند با هدف غارت گری و تصرف منابع طبیعی به یک کشور حمله کنند حقوق بشر را بهانه می کنند، مانند سوریه، و آن را بهانه ای می‌کنند و با کمک رسانه ها اینطور اطلاعات می دهند که دولت بشار اسد حقوق بشر مردم سوریه را زیر پا گذاشته بود، و این را بهانه ای برای تعرض به آن کشور می کند یا جنایاتی که در عراق و یمن و لبنان انجام دادند و یا ابزار تحریمی که بر علیه ایران استفاده می کنند.

«نیکولا هادوا»، رئیس روابط بین الملل کمیته حمایت از فلسطین ابراز داشت؛ جوامع غربی بویژه آمریکا به دروغ پرچم حقوق بشر را برافراشته و با میل خودشان حقوق بشر را تفسیر می کنند، اما در عمل واقعی و آن واقعیت ملموسی که در جهان وجود دارد و به حق رعایت می شود، دقیقاً همان اسلام است. به‌ویژه آن اسلام واقعی که ایران پرچمدار آن است.

این فعال حقوق بشر در ادامه گفت: نکته ای که در اینجا اهمیت دارد موضوع توجه ادیان به حقوق بشر است من بررسی کردم شما میخواهید بروید بررسی کنید که کدام دین توجه جامع و کامل به حقوق بشر دارد من اینجا به شما می گویم و با تحقیقات انجام گرفته مشخص است که اگر بخوایم در مورد اهمیت ادیان به حقوق بشر صحبت کنیم باید آن را در اسلام جست جو کنیم که جامع ترین و کامل ترین توجه و اهمیت به بشریت در اسلام امده است.

وی گفت: امروزه از هر نقطه‌ای از جهان درباره حقوق بشر صحبت می کنند، و آن مفهوم واقعی حقوق بشری به وضوح در اسلام ثابت شده است؛ البته به استثنای تحریفی که در وهابیت و سلفی‌گری صورت گرفته است. لذا حقوق بشر جهانی باید از این بهره ببرد چرا که اسلام احترام فوق العاده ای برای زندگی قائل است، احترام فوق العاده ای برای معنویت قائل است و مفاهیمی کاملاً متناسب با حقوق اجتماعی دارد.

دیگر سخنران هفتمین نشست تخصصی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری «آنجل گونزالس»، روزنامه‌نگار و پژوهشگر اجتماعی، رئیس مرکز اطلاعات رسانه‌های چاپی دیجیتالی و مدیرکل اسبق استراتژی وزارت ارتباطات ونزوئلا بود.

«گونزالس»، آمریکا را ناقض حقوق بشر فراملی توصیف کرد. وی با اشاره به اینکه آمریکا از اسم حقوق بشر برای متهم کردن و حمله به ملت ها و دولت ها استفاده می‌کند. افزود: این رفتار خود خواهانه مغایر با قوانین بین‌المللی است که به دنبال تضمین صلح و عدالت در میان ملت‌هاست.

«گونزالس» نمونه این رفتار را در مورد ونزوئلا و اقدامات قهری یکجانبه دولت آمریکا بر آن کشور دانسته است.

وی افزود: اعلامیه جهانی حقوق بشر که توسط سازمان ملل تصویب شد خود را به عنوان آرمان مشترکی که همه مردم و ملت ها باید برای آن تلاش کنند تعریف می‌کند و این سند مجموعه ای از تعهدات کشورهای عضو سازمان ملل برای تضمین برخورداری کامل از حقوق اساسی همه افراد بشر که در چارچوب اصول آزادی، برابری، کرامت و پیشرفت اجتماعی است، ایجاد می کند. و مقدمه آن هشدار می دهد که «جهل و تحقیر حقوق بشر باعث ایجاد اعمال وحشیانه ای شده است که وجدان بشریت را اندوهگین می کند.» با این حال، تفسیر این اصول و سازوکارهای شناسایی و کاربرد آنها، از لحاظ تاریخی در عمل محدود بوده است اول اینکه از حقوق بشر به عنوان ابزاری برای توجیه جنگ و مداخله، غارت و انقیاد کشورها استفاده می شود. ثانیاً، زمانی که دولت های کشورهای مسلط از قدرت خود برای محاصره اقتصادی یک ملت استفاده می کنند، محکومیتی برای نقض حقوق بشر وجود ندارد تا جایی که آنجا را به شرایط فلاکت کشانده و از توسعه آن جامعه جلوگیری می کنند.

مدیرکل اسبق استراتژی وزارت ارتباطات ونزوئلا افزود: نمونه دیگر نقض حقوق مردم فلسطین است. وی با اشاره به حملات گسترده ارتش رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین و همچنین اشغال سرزمین آن گفت: متاسفانه کشورهای غربی نه تنها در این رابطه اقدام پیشگیرانه ای نمی کنند، بلکه از صحبت در مورد نقض حقوق مردم فلسطین نیز اجتناب می کند.

این روزنامه‌نگار و پژوهشگر اجتماعی با اشاره به خشونت ها و جنایات فراملی آمریکا گفت: خشونت های فراملی این کشور و قدرت های همراه غربی خود نه تنها با توسل به برتری خود از نظر نیروی نظامی، بلکه از طریق مسائل فرهنگی و اقتصادی میخواهند تسلط داشته باشند که می‌توان در مورد اقدامات جنگ افروزانه، مانند تهاجم به عراق و افغانستان یا مداخله در سوریه، و یا مداخلات اقتصادی مانند محاصره و به اصطلاح «سیاست های تحریمی» استفاده می کند که نمونه‌های سیاست‌های «تحریمی» یک‌جانبه آمریکا علیه کوبا، ایران و ونزوئلا و سایر کشورها نمونه‌ای از رفتار آمریکا در این زمینه است.

«آنجل گونزالس» با اشاره به قضیه ونزوئلا گفت: ما اعمال اقدامات قهری یکجانبه توسط آمریکا علیه ونزوئلا را به عنوان نمونه ای از نقض حقوق بشر توسط یک دولت بر جمعیت یک کشور دیگر می‌دانیم.

وی گفت: اقدامات قهری علیه ونزوئلا در دسامبر 2014 آغاز شد، زمانی که کنگره آمریکا قانون 113-278 را تصویب کرد: «قانون عمومی برای دفاع از حقوق بشر و جامعه مدنی در ونزوئلا». این ابزار چارچوب قانونی را برای اقدامات آتی سیاست دولت آمریکا در قبال ونزوئلا ایجاد می کند. نمونه ای از چگونگی ابزاری سازی حقوق بشر برای نقض دقیق حقوق بشر.

وی افزود: در 8 مارس 2015، رئیس جمهور وقت آمریکا، باراک اوباما، فرمان اجرایی 13692 (معروف به «فرمان اوباما») را امضا کرد و این اقدامات شامل مسدود کردن حساب‌های بانکی در خارج از کشور به مبلغ میلیاردها دلار متعلق به دولت ونزوئلا، مسدود کردن تراکنش‌های مالی، منع نهادهای دولتی ونزوئلا از معامله با دلار در خارج از کشور، سلب مالکیت از دارایی‌ها و شرکت‌های دولت ونزوئلا در خارج از کشور است. مسدود کردن پرداخت‌ها و خرید دارو و غذا، ممنوعیت شرکت‌های آمریکایی و سایر کشورها از تبادل مالی با ونزوئلا، ممنوعیت شرکت‌های آمریکایی از تجارت با نهادهای عمومی ونزوئلا، از جمله PDVSA، تهدید شرکت‌های سایر کشورها با تحریم در صورت ایجاد هرگونه رابطه تجاری با دولت ونزوئلا، ممنوعیت پرواز به ونزوئلا، از جمله بسیاری از اقدامات دیگر بود. که تنها با مروری گذرا بر اسناد بین‌المللی اساسی که حمایت از حقوق بشر را ایجاد می‌کنند، می‌توانیم مشخص کنیم که چگونه ایالات متحده این اصول را با ممانعت مستقیم از اعمال کامل آنها درباره مردم ونزوئلا نقض می‌کند.

سخنران بعدی این نشست «عمر خوزه حسان فرینیاس»، استاد دانشگاه و محقق، سرپرست سابق سفارت ونزوئلا در هندوراس و مسئول بخش امنیت سایبری وزارت امور خارجه ونزوئلا نماینده دولت ونزوئلا در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بود.

وی در این نشست گفت: حقوق بشر به عنوان یک «مفهوم» را باید متفاوت از حقوق اساسی که انسان ها باید از آن برخوردار باشند، که تنها به دلیل تعلق داشتن به گونه ای به نام هومو ساپین از این شرایط برخوردارند، نگریست. این حقوق هر چقدر هم که ادعا شود جهانی است، بدیهی است که در واقعیت اجتماعی و بین المللی که ما در آن زندگی می کنیم چنین نیست. نه از نظر مفهومی و نه از نظر جمعیتی. در مفهوم مفهومی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مانند حقوق سیاسی و فردی بخشی از تلاش جهانی برای حمایت از آنها نیست. کشورهای غربی که بر نهادها و سازمان‌های بین‌المللی تسلط دارند که در ظاهر حقوق بشر را ترویج می‌کنند و نقض حقوق بشر را محکوم می‌کنند، عموماً بر انواع خاصی از حقوق بشر تمرکز می‌کنند و برخی دیگر را نادیده می‌گیرند زیرا در خدمت منافع سیاسی خاصی نیستند، نمی‌توان آنها را بدون تأثیر منفی بر هر دو مورد اعمال کرد.

از نظر جمعیتی، آنها همچنین از جهانی بودن واقعی برخوردار نیستند. در یک لحظه خاص، برخی از مردم و حقوق بشر آنها تمام اهمیت را به دست می آورند، در حالی که برخی دیگر در نهایت در "حفره حافظه" اورولی سرکوب و فراموش می شوند.

به عنوان مثال، نسل کشی روهینگا توسط میانمار در دهه 1960 آغاز شد و تا به امروز، نه یک «نسل کشی» تلقی می شود و نه توجه رسانه ای، دیپلماتیک و نهادی مورد توجه قرار گرفته است. به همین معنا، فلسطینی‌ها، سوری‌ها و لبنانی‌هایی که از جنایات رژیم صهیونیستی رنج می‌برند، قربانی نقض نظام‌مند حقوق بشرند و در شورای امنیت سازمان ملل متحد نمی‌توان این نهاد را به دلیل جنایات متعددش محکوم کرد در نتیجه وتوی مداوم ایالات متحده، همان کشوری که مدعی است مدافع حقوق بشر است.

«فرینیاس» گفت: آمریکا اقدامات دولت سوریه برای سرکوب جنبش‌های تروریستی و مزدوران خارجی را که به دنبال نابودی جمهوری سوریه هستند، محکوم می‌کند، اما از طرفی با اعمال اقدامات قهرآمیز یکجانبه پلید خود، هیچ مشکلی در انکار بنیادی ترین حقوق بشر مردم ونزوئلا و ایران ندارد که با همه پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی که این مردم در سال های اخیر مجبور به زندگی با آن بوده‌اند.به همین دلیل است که ما باید به جای خود حقوق و وجود جهانی آنها، از «مفهوم» حقوق بشر صحبت کنیم. وقتی حقوق بشر خصلت جهانی خود را از دست می‌دهد - هم از نظر مفهومی با حقوقی فراتر از جنبه سیاسی و هم از نظر جمعیتی، با دربرگرفتن برخی از مردم و حذف دیگران - در عرصه بین‌المللی چندجانبه، به مفهومی مبهم، مبهم، انعطاف‌پذیر و انعطاف‌پذیر تقلیل می‌یابد.

نماینده دولت ونزوئلا در سازمان منع سلاح های شیمیایی گفت: یکی از سلاح های مهم جهت فشار به کشورها که آمریکا و دولت‌های غربی انجام می دهند اقدامات یکجانبه و قهری بر علیه کشورهاست.

وی افزود: این نوع تسلیحات برای اثربخشی به عناصر متعددی نیاز دارند، اما در عین حال جایگزین بسیار خوبی برای سلاح های گرم و هسته ای هستند، به ویژه به دلیل هزینه کم برای قدرت متجاوز و قابلیت استفاده آسان از آنها.

سرپرست سابق سفارت ونزوئلا در هندوراس افزود: در روابط بین‌الملل قرن بیست و یکم، جنگ بین بزرگترین قدرت‌ها دیگر با رویارویی نظامی رخ نمی دهد، به دلایل متعدد، از جمله داشتن سلاح‌های هسته‌ای هست. و جنگ‌های امروزی بر سر قدرت و منابع (طبیعی، مالی و غیره) انجام می‌شود. زیرا اکنون نیازی به تسخیر زمین و الحاق سرزمین ها نیست، بلکه بتوان حاکمیت آنها را خنثی کرد، و با تسلط بر حاکمیت کشورها سلطه و فرمانروایی کرد در واقع این امکان در نظام بین الملل با تغییر رژیم و با استفاده از فروپاشی اقتصادی و بی ثباتی سیاسی اجتماعی به دست می آید و هیچ چیز برای این نوع استراتژی سلطه بهتر از اقدامات قهری یکجانبه نیست.

این استاد دانشگاه گفت: همانطور که آمریکا با منابع مالی عربستان در پی ساقط کردن دولت سوریه بود به دنبال سرنگونی دولت ونزوئلا هم هست و تاکید داشت که در ونزوئلا از سال 1999 با آمدن فرمانده هوگو چاوز، رهبر انقلاب، مراحل دستکاری توسط همان بازیگران جنگ در سوریه را پشت سر گذاشته است که هنوز در تلاش برای بی ثبات کردن کشور هستند. و دنبال این هستند با تاکتیک‌هایی مانند آنچه در سوریه اعمال شد، ونزوئلا را بگیرند.

وی تاکید کرد: ما باید بسیار مراقب باشیم و از رئیس جمهور مادورو حمایت کنیم.

مسئول بخش امنیت سایبری وزارت امور خارجه ونزوئلا در نهایت خواستار مراقبت از انقلاب بولیواری شد، زیرا عقیده دارد دستاوردهایی که تاکنون به دست آمده ابدی نیستند، می توان آنها را با حمله مداوم شکست، درست مانند آنچه در سوریه رخ داد، و مسئولیت آن بر عهده مردان و زنان ونزوئلا است که در کنار این دولت باشند و تاکید داشت که برای بقای ونزویلا همه مرد و زن باید تلاش کنند چرا که ایالات متحده بقا و استقلال ونزوئلا را نمی خواهد.

سخنران پایانی این نشست «امین انصاری»، دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر از ایران بود که به عنوان میهمان ویژه در ونزوئلا حضور داشت.

«انصاری» در این نشست ضمن تشکر از عوامل و مجموعه های همکار که تلاش و پشتیبانی کردند که این نشست به خوبی برگزار گردد به ریشه واژه حقوق بشر آمریکایی و نامگذاری هفته ای به نام حقوق بشر امریکایی توسط مقام معظم رهبری پرداخت.

دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار با کارگزاران نظام، در ارزیابی عملکرد سازمان ملل و تأکید بر لزوم پیگیری چند پرونده مهم از جنایات حقوق بشری امریکا، به چند مورد مشخص از جمله زندان گوانتانامو اشاره کردند.

«انصاری» گفت: هنگامی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در تاریخ سی ژانویه 2018 (ده بهمن1396) در سخنرانی سالانه‌ خود در کنگره آمریکا تصمیم خود برای ادامه فعالیت زندان گوانتانامو اعلام کرد، نشان داد که حقوق بشر آمریکائی کماکان ادامه خواهد یافت.

وی افزود: در پی حملات انتحاری 11 سپتامبر سال 2001 در نیویورک، دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش، بازداشتگاهی مخوف را در پایگاه دریائی خلیج گوانتانامو ایجاد کرد تا کسانی که در ارتباط با اقدامات تروریستی در نقاط مختلف جهان بازداشت می‌شوند، در این محل زندانی گردند. آمریکا ، زندانیان گوانتانامو را ، دشمنان متخاصم خواند. این اصطلاح اصولا در سیستم حقوقی ایالات متحده آمریکا، به افرادی اطلاق می‌شد که بدون اینکه کشورشان با آمریکا رسماً در حال جنگ باشد، به اقدام مسلحانه علیه منافع آمریکا مبادرت کرده اند. این افراد چون دارای تابعیت آمریکایی نبوده و در حوزه قضایی این کشور قرار ندارند، مشمول حقوق بازداشت شدگان در قوانین آمریکا نمی شوند. به عبارت دیگر به این افراد تفهیم اتهام نمی شود، دسترسی به وکیل مدافع ندارند و مراحل متعارف بازجویی برای آنان رعایت نمی گردد. این زندانیان اگرچه خارجی بوده و تابعیت آمریکائی ندارند اما از حقوق اسیران جنگی هم برخوردار نمی باشند. برای این افراد اعمال هرگونه شکنجه مجاز می باشد، حق ملاقات یا نامه نگاری با نزدیکان خود را ندارند، شرایط زیستی و تغذیه مناسب ندارند و از هرگونه امتیاز حقوق بشری برخوردار نیستند.

دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر گفت: اگرچه اخبار این زندان با سانسور خبری شدید همراه است اما سخنان برخی از افراد آزاد شده از گوانتانامو، بیانگر شرایط سخت و نقض آشکار حقوق بشر در این زندان است.

«انصاری» افزود: در تاریخ 22 ژانویه 2009 میلادی، باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، در دومین روز ورودش به کاخ سفید فرمان تعطیل شدن بازداشتگاه گوانتانامو و همچنین زندان‌های مخفی سازمان سیا را صادر کرد، اما هیچ گاه این دستور اوباما محقق نشد و این زندان مخوف همچنان به کار خود ادامه داد.

دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر ایران گفت: اجاره اجباری و غیرقانونی جزیره گوانتانامو که در حاکمیت دولت کوبا قرار داشته و بخشی از تمامیت ارضی این کشور محسوب می شود و فعالیت زندان مخوف گوانتانامو و آزار و شکنجه زندانیان، مصداق بارزی از نقض مقررات و موازین بین المللی و بویژه حقوق بشر است.

وی تاکید کرد: سازمان ملل متحد بر اساس وظیفه قانونی خود می بایست عکس العمل مناسب نسبت به اقدامات ضد انسانی دولت آمریکا و بخصوص در زندان گوانتانامو نشان داده و دستگاه ها می بایست با پیگیری جدی موضوع، سازمان ملل متحد را در مسیر اجرای وظایف خود قرار دهند.

در ادامه «انصاری» به بخش دیگری از حقوق بشر آمریکایی که در حق زندانیان ابوغریب انجام شده است اشاره کرد.

دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر گفت: زمانی که برای اولین‌بار تصاویری از انواع شکنجه در زندان‌ ابوغریب، توسط نیروهای آمریکائی منتشر شد، افکار عمومی در جهان به شدت از نقض حقوق بشر متنفر شد. تصاویری از زندانیان زن و مرد که برهنه از سقف آویزان بودند یا برای تفریح و لذت جوئی سربازان آمریکائی، مجبور به تجاوز به یکدیگر شده بودند.

وی یاداور شد: سیمور هرش روزنامه‌نگار تحقیقی و نویسنده آمریکایی در سخنرانی خود به مناسبت انتشار گزارش سالانه شکنجه در آمریکا و ارائه آن به مجلس سنای این کشور، در سندیکای آزادی‌های مدنی در آمریکا " در بخشی از سخنرانی خود پرده از جزئیات تجاوز به زندانیان زن عراقی در ابوغریب برداشت و گفت: " واقعاً می‌دانید، چه بر سر این زنان می‌آمد که این‌گونه به شوهران خود التماس و استغاثه می‌کردند؟ مسلماً خیر… اما من به شما می‌گویم… این زنان بالاجبار از سوی پسران جوان و نوجوانی در مقابل دوربین‌ها مورد تجاوز و تعرض قرار می گرفتند، که فرزندان آنها بودند. آنچه در ابو غریب رخ داد، فراتر از تمام جنایات جنگی بود. در طول زندگی ممکن است با اتفاقات و رخدادهای ناخوشایندی مواجه شوید، اما شک ندارم که تاکنون در طول زندگی خود صحنه‌ای دردناک‌تر از این نمی‌توانید مشاهده کنید که فرزندان یک مادر زندانی در برابر دوربین به وی تجاوز کنند".

«انصاری» افزود: این جنایات در شرایطی اتفاق می افتاد که بسیاری از زنانی که در زندان ابو غریب بازداشت شده بودند،‌ مرتکب هیچ جرم و گناهی نشده بودند و بخش قابل توجهی از آنها به‌عنوان طعمه در زندان نگهداری می‌شدند تا با سوء استفاده از آن ها، همسران یا برادران یا پدرانشان را وادار به اعتراف کنند.

دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر گفت: تردیدی نیست که شکنجه‌های وحشیانه توسط آمریکایی ها در زندان ابوغریب که نمادی از حقوق بشری آمریکائی است، مغایر با مفاد کنوانســیون های بین المللی بوده و به عنوان جنایت جنگی قابل مجازات است. بر اساس مفاد کنوانســیون سوم ژنو، هرگونه ضرب و جرح ، تنبیه فیزیکی و یا شکنجه ی روانی اسیر جنگی به قصد اخذ اطلاعات ممنوع است. هم چنین به موجب مواد کنوانســیون های چهارگانه ، ارتکاب شکنجه و رفتارهای غیر انسانی، ایراد درد و شــدید عمدی یا لطمه ی شدید به تمامیت جنسی یا سلامت اشخاص مورد حمایت، نقض جدی کنوانســیون های مذکور تلقی شده و مرتکبان آن قابل محاکمه و مجازات دانسته شده است.

«امین انصاری» گفت: بر اساس گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر بسیاری از این زندانیان بدون هیچ گونه حکم قضایی یا برگزاری دادگاه در زندان ابوغریب نگهداری می‌شدند. این سازمان در گزارش سالیانه‌ی خود در سال 2008 تأکید کرد که اشغال‌گران آمریکایی بیست و پنج هزار عراقی را بدون تفهیم اتهام یا حکم قضایی یا معرفی به دادگاه در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های خود نگهداری می‌کنند.

وی ادامه داد که بر اساس مفاد حقوق بین الملل، کشورهایی که کنوانسیون های چهارگانه ی ژنــو را به تصویب رســانده اند، در این قبیل موارد برای اعمال صلاحیت جهانی، می توانند ورود نمایند. بنابراین مناسب است حقوقدانان مجرب، راهکارهای عملی برای طرح جنایات آمریکا در محاکم بین المللی را شناسائی کرده و زمینه لازم برای مجازات جنایتکاران آمریکائی را فراهم آورند. در عین حال انتظار است سازمان ملل متحد نیز در این رابطه به وظایف قانونی خود عمل کرده و موارد ضد حقوق بشری آمریکا را مطرح و محکوم نماید.

دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر به مورد دیگری از جنایات امریکا در زندان بگرام اشاره کرد.

«انصاری» گفت: زندان بگرام که به "گوانتاناموی افغانستان" معروف است و به عنوان زندان سیاه نیز شناخته می شود، یکی از مصادیق نقض حقوق بشر توسط دولت آمریکا می باشد. گزارش های سازمان دیده بان حقوق بشر درباره وجود شکنجه در زندان بگرام نشان می دهد که نظامیان آمریکایی در این زندان از ابزارهای بسیار غیراخلاقی برای شکنجه زندانیان استفاده کرده و برای اعتراف گرفتن بارها در برابر آن ها به مقدسات اسلامی توهین کرده اند.

وی افزود: «فیلیپ سندز» استاد دانشکده حقوق دانشگاه لندن، در کتابی با عنوان «تیم شکنجه» به روش های شکنجه در بگرام اشاره کرده و رژه بردن مردان برهنه جلوی سربازان زن، وادار کردن آن ها به پوشیدن لباس های زیر زنان و رقصیدن با سایر مردان ، مجبور کردن آن ها به تماشای فیلم های هرزه ،غرق مصنوعی و تهدید به تجاوز به بستگان را از روش های رایج شکنجه در زندان بگرام توسط آمریکایی ها می داند. کارهایی سخیف نظیر ادرار کردن نیروی های نظامی آمریکایی روی جنازه قربانیان افغان یا بریدن سر و انگشتان جنازه های افغان نیز از این دست است. این روش ها در حالی مورد استفاده قرار می گرفت که طبق موازین بین المللی خشونت جنسی جزء جرائم جنگی قلمداد می شود.

دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر گفت: امروز آمریکا که خود را مدعی حمایت از حقوق بشر می داند به ناقض اصلی حقوق انسانها در افغانستان و حامی اصلی تروریسم تبدیل شده و نتیجه حضور آمریکا در افغانستان چیزی جز ویرانی و کشتار و بازداشت و شکنجه و بمب باران مناطق مسکونی که همه مصداق نقض حقوق بشر هستند، نبوده است.

«انصاری» بیان داشت: امروز حقوق بشر آمریکایی نمونه ای از استفاده ابزاری از منشور بین المللی حقوق بشر و نقض آشکار حقوق انسانها است. بنابراین ضرورت دارد سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای رسمی یا غیر رسمی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند، با افشای ماهیت حقوق بشر آمریکائی و اقامه دعوی در نهادهای قضائی بین المللی ، اقدامات لازم را برای تحت فشار قراردادن آمریکا اعمال انجام دهند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *