سومین سال حبس حمید نوری در سلول انفرادی زندان سوئد/ادامه محدودیت‌‎ها برای ملاقات و تماس/روند حقوقی پرونده و فرجام خواهی در جریان است

8:32 - 17 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۴۸۳۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
فرزند حمید نوری می‎گوید که سوئد سه سال پس از بازداشت پدرش محدودیت‌ها علیه وی را ادامه می‌دهد و حقوق وی را در بازداشت همچنان نقض می‌کند.

دستگاه قضایی سوئد تیرماه امسال پس از برگزاری ۹۲ جلسه دادگاه رای حبس ابد علیه «حمید نوری» تبعه بازداشت شده ایرانی را در یک روند غیر قضایی و غیر حقوقی صادر کرد.

«حمید نوری» از آبان ماه ۹۸ توسط سوئدی‎ها بازداشت و همچنان در سلول انفرادی به سر می‌برد.

خبرگزاری میزان در آستانه سومین سال بازداشت «حمید نوری»، گفت‎وگویی را با «مجید نوری»، فرزند وی، انجام داده که در ادامه می‎خوانید.

«مجید نوری» در ابتدا با اشاره به اینکه سه سال از بازداشت «حمید نوری» می‎گذرد و در تمام این سه سال، پدرش در سلول انفرادی قرار داشته، می‎گوید: این موضوع مهم‌ترین نکته‌ای است که ما هم به آن اعتراض داریم و قسمت مهم پرونده به شمار می‎رود؛ از ابتدای بازداشت، پدر من در انفرادی است و تمام این مدت محدودیت برای برقراری تماس و ملاقات وجود داشته است.

«نوری»، با بیان اینکه اجازه تماس با پدرم داده نمی‌شود و هر چند وقت یک بار این اجازه را به ما می‌دهند، گفت: تا یک سال ما هیچ تماسی با پدرم نداشتیم و بعد از یکسال هر دو یا سه هفته‌ به ما اجازه تماس داده شد.

وی ضمن اشاره به این نکته که نخستین ملاقات «حمید نور» با خانواده خود 25 ماه بعد از بازداشت بوده، اظهار کرد: پدر من مورد ضرب و شتم قرار گرفته است؛ هم موقع دستگیری و هم روز کیفرخواست وی هدف ضرب و شتم قرار گرفته است؛ علاوه بر این پدر من عارضه گوش دارد و به وکلای خود اعلام کرده اما هنوز پزشک، وی را معاینه نکرده است؛ «حمید نوری» با وجود نیاز مبرم، همچنان به چشم‌پزشک و هیچ خدمات پزشکی دیگری دسترسی ندارد.

«مجید نوری» در خصوص اقدامات مذکور از سوی سوئد، می‎گوید که مقام‎های زندان سوئد گفته‎اند که «حمید نوری» نیازی به پزشک ندارد.

وی بیان کرد: چه پلیس سوئد و چه مترجم معمولا برخورد زشت و زننده‌ای با پدرم دارند و این موضوع مخصوصا در بازداشتگاه آخر نمود بیشتری داشت.

فرزند شهروند ایرانی بازداشت شده در سوئد در بخش دیگری افزود: مقام‎های سوئد حتی اجازه دسترسی کنسولی به پدرم را نمی‌دهند و حتی ارتباط کنسول ما با پدرم به شدت محدود است.

«مجید نوری»، همچنین می‎گوید: محدودیت‌ها برای ما در زمینه ملاقات و تماس وجود دارد این در حالی است که خبرنگارهای ضدانقلاب هر زمانی که اراده کنند می‌توانند به پدر من دسترسی داشته باشند؛ قوانین اینگونه است که این محدودیت‌ها فقط برای ما اعمال می‌شود.

وی ادامه داد که با وجود همه این اقدامات از سوی سوئد، «حمید نوری» مکرر می‌گوید «اینها به هیچ عنوان نمی‎توانند من را شکست بدهند و ما پیروز هستیم.»

فرزند «حمید نوری» در بخش دیگری درباره وجود تناقض در گفتار و رفتار مقام‎های سوئد، اظهار کرد: سوئدی‎ها ادعا دارند که زندان‌هایشان بر اساس موازین حقوق بشری است در صورتی که هر مورد حقوق بشری که در نظر بگیرید از پدر من سلب شده است، از چیزهای ساده مانند یک نوشیدنی گرفته تا کتاب، تماس و ملاقات را از پدر من دریغ می‎کنند.

«مجید نوری»، افزود: آزار و اذیت‌‎ها علیه «حمید نوری» در طول این سه سال ادامه داشته است؛ به عنوان مثال در یک مقطع زمانی امکاناتی را در اختیار پدرم قرار می‌‎دهند و سپس به طور ناگهانی این امکانات قطع می‌شوند؛ اینگونه ارائه خدمات بیشتر جنبه آزار و اذیت فرد بازداشت شده را دارد.

«نوری»، می‎گوید: مقام‎های سوئد در طول سه سال اخیر چند بار محل بازداشت «حمید نوری» را تغییر داده‌‎اند و بازداشتگاه کنونی اکنون در منطقه «سولنتونا» قرار دارد.

وی تاکید کرد: بازداشتگاه مذکور به شدت بد است و پدرم در این بازداشتگاه مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.

«مجید نوری»، با بیان اینکه با وجود اعتراض‎ها اما مقام‎های بازداشتگاه سوئد اقدامات آزار دهنده و محدودیت‌ها را علیه «حمید نوری» ادامه می‌‌دهند و توجهی به اعتراض‌ها ندارند، بیان کرد: مسئولان بازداشتگاه سوئد در پاسخ به اعتراض‌ها گفته‌اند «ما دستور داریم که سخت‌گیری کنیم.»

فرزند «حمید نوری»، همچنین می‎گوید که مقام‎های زندان‌ سوئد حتی از ارائه غذای حلال به پدرش خودداری می‌کنند.

«مجید نوری» در پایان ضمن اشاره به روند حقوقی پرونده «حمید نوری» و موضوع فرجام‌خواهی، گفت: لایحه تجدیدنظر ارائه شده و قرار است دادگاه سوئد آن را بررسی و پاسخ بدهد.

انتهای پیام/


برچسب ها: سوئد حمید نوری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *