دستگاه قضا حامی تولید/ احیا و رفع مشکل 90 واحد تولیدی با کمک دادگستری استان یزد ممکن شد

7:53 - 18 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۴۹۵۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان یزد، گفت: در راستای اجرای سیاست‌های دستگاه قضا در 6 ماه اخیر با همت و حمایت دستگاه قضایی استان مشکلات 80 واحد تولیدی و صنعتی رفع و همچنین 10 واحد تولیدی استان احیا شده و به چرخه تولید بازگشته‌اند.

خبرگزاری میزان - در سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی برای ایجاد تلاشی همه جانبه از سوی تمامی ارکان و اجزای حاکمیت و فعالان عرصه تولید و اقتصاد به منظور سامان بخشی به وضعیت تولید کشور، برای هر سال عناوینی اقتصادی انتخاب می‌کنند، دستگاه قضایی نیز به رغم اینکه وظیفه ذاتی در مسائل اقتصادی و تولید ندارد اما  برای عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، در کنار سایر قوا برای خود نقشی تاثیرگذار قائل شده تا علاوه بر احیای حقوق عامه بتواند به گردش چرخ‌های تولید و اشتغال که رابطه مستقیمی با کاهش جرم‌ و به تبع آن کاهش پرونده‌های قضایی دارد، کمک کند.

با دستور رئیس قوه قضاییه مسئولان قضایی کشور به این مقوله ورود پیدا کردند و با همت دادگستری‌ها و مراجع قضایی در سراسر کشور از توقف چرخش چرخ بسیاری از کارخانه‌ها و مجتمع‌های تولیدی جلوگیری شد تا با حمایت از صاحبان صنایع و تولیدکنندگان؛ چرخ تولید کشور از کار نیفتد و تولیدکنندگان با امنیت خاطر بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند، البته قوه قضاییه در مباحث اقتصادی، از لحاظ اجرایی و مستقیم ورود نمی کند اما با تشکیل جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی، در کنار سایر دستگاه ها و ارگان ها به رفع موانع پیش روی تولیدکنندگان و صنعتگران می پردازد.

رئیس دستگاه قضا (۲۱ شهریور) سال‌جاری در جلسه شورای عالی قوه قضاییه در همین راستا، گفت: اگر بنگاه تولیدی و صنعتی دارای مشکل حقوقی و قضایی است، مسئولان قضایی ذیربط باید به‌ گونه‌ای تدبیر کنند که رسیدگی به مسائل حقوقی و قضایی واحد و بنگاه مزبور، خللی در فرایند تولید و اشتغال آن ایجاد نکند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: از این پس اگر در این زمینه همکار قضایی، این مقوله را رعایت نکرد، مواجهه اداری با وی فقط در حد توصیه باقی نخواهد ماند همچنین باید در مراکز قضایی مربوطه در جهت کمک به بازگشایی واحدهای تولیدی تعطیل‌شده اقدامات مقتضی را انجام دهیم و در تأمین تجهیزات و مواد اولیه کارگاه‌ها و کارخانجات نیز همکاری‌های لازم را داشته باشیم.

دادگستری کل استان یزد نیز بر همین اساس با انجام اقداماتی از جمله «تشکیل جلسات منظم ستاد اقتصاد مقاومتی و سرکشی به واحدهای تولیدی، صنعتی و شرکت‌های دانش بنیان» کمک موثری به رفع مشکل واحدهای تولیدی استان و یا احیای آن‌ها کرده است که در گزارش ذیل شرح مختصری از این اقدامات را می خوانید.

برگزاری جلسات اصلی ستاد اقتصاد مقاومتی استان یزد

 دادگستری دادگستری کل استان یزد در راستای حمایت از تولید و رفع مشکلات تولیدکنندگان و به منظور بررسی اولیه مسائل و مشکلات و چاره اندیشی در خصوص چگونگی حل این مشکلات با حضور اعضای کمیته مقدماتی و مدیران ادارت و نهادهای مرتبط، در 6 ماهه نخست سال‌جاری 26 جلسه اصلی و کمیته فرعی ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور و مشارکت اعضا در محل اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی استان تشکیل داده است که بررسی مسائل و مشکلات مرتبط با 91 شرکت و واحد تولیدی در این جلسات منجر به 97 مصوبه به منظور حل مشکل واحدهای تولیدی شده است.

تشکیل جلسات کمیته‌های تخصصی

همچنین با توجه به اینکه برخی از مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی مطرح شده در ستاد اقتصاد مقاومتی استان یزد تخصصی بوده و نیاز به حضور کارشناسان و متخصصان حوزه مربوطه دارد کمیته‌هایی تخصصی ذیل مجموعه ستاد اقتصاد مقاومتی استان تشکیل شد و در بازه زمانی 6 ماهه ابتدایی امسال نیز 10 جلسه از این کمیته‌های تخصصی برگزار شده است.

بازدید میدانی از واحد‌های تولیدی و صنعتی

رئیس کل دادگستری و مسئولان قضایی استان یزد به منظور بررسی مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی از ابتدای سال جاری تاکنون از 13 واحد تولیدی استان شامل شرکت‌های «آبادگران میراث، فولاد ارفع اردکان، نان صنعتی حسن یوسف، قیام نخ، سهاسرام، آرمان سنگ، چینی بهداشتی مروارید، نصرآفرینان فلات قاره، پرورش ماهی سینا، واحدهای نساجی مستقر در مریم آباد، مفتول کاران، فولاد امین، سیم گستر و کابل‌های شهید قندی» بازدید کرده‌اند.

واحدهای احیا شده

در نتیجه اقدامات فوق از ابتدای سال‌جاری تاکنون 10 واحد تولیدی تعطیل شده با پیگیری و تلاش دادگستری استان یزد و همکاری سایر ادارات و نهادهای دخیل در موضوع به چرخه تولید برگردانده شده اند و لازم بذکر است که در سال گذشته نیز 46 واحد تولیدی احیاء شده بودند.

حضور هفتگی معاون دادستان در محل شرکت شهرک های صنعتی یزد

همچنین به منظور تعامل و دیدار مستقیم و از نزدیک با مدیران واحدهای تولیدی و بررسی مشکلات آنها روزهای چهارشنبه هر هفته معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد در محل شرکت شهرک‌های صنعتی یزد حضور پیدا می‌کند.

اقدامات در رابطه با شرکت های دانش بنیان

با توجه به شعار سال‌جاری اولین جلسه ستاد استانی پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه در استان یزد به موضوع «بررسی چشم انداز اقتصادی استان در سال 1401» با استماع نظرات کارشناسان دعوت شده پیرامون شرکت های دانش بنیان اختصاص یافت و به منظور آشنایی هرچه بیشتر اعضای ستاد با اقتصاد دانش بنیان و مشکلات و چالش‌های پیش روی این شرکت ها، 3 تن از اساتید دانشگاه که در زمینه شرکت های دانش‌بنیان دارای تالیفات و تحقیقات هستند با حضور در جلسه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند که خروجی این جلسه 4 مصوبه مهم بود.
همچنین پارک علم و فناوری استان یزد نسبت به ارسال برخی از مشکلات مربوط به خود به دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان اقدام کرده است که در اولین جلسه مقدماتی این ستاد پیگیری خواهد شد، علاوه بر اینکه سایر مصوبات نیز در حال پیگیری است.

ضمنا درخواست تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان از جمله «شرکت مدیران انرژی و پلاسما اکسید» به ستاد اقتصاد مقاومتی استان یزد ارسال شده که مشکلات آن‌ها خارج از نوبت بررسی و در جهت رفع مشکلات مطرح شده مصوباتی صادر و ابلاغ شده است.

رفع مشکل 80 و احیا 10 واحدتولیدی در استان یزد

غلامعلی دهشیری در گفت‌وگو با میزان، در رابطه با اقدامات دادگستری این استان برای حمایت از تولید و رفع مشکلات و احیا واحدهای تولیدی در استان یزد، اظهارکرد: با توجه به بیانات ریاست قوه قضاییه مبنی بر ضرورت تلاش و کمک رسانی به دولت در راستای محورهای برنامه هفتم توسعه (پیشرفت اقتصادی همراه با عدالت) در ارتباط با «حمایت از تولید، رفع موانع کسب و کار و ایجاد اشتغال بیشتر، انجام اقدامات قضایی و حقوقی در جهت جلوگیری از تعطیلی کارگاه های تولیدی و ادامه فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی و …» اقدامات ویژه ای از سوی دستگاه قضایی استان اجرا شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس و در راستای اجرای سیاستهای دستگاه قضا در 6 ماه اخیر با همت و حمایت دستگاه قضایی استان یزد مشکلات 80 واحد تولیدی و صنعتی از جمله شرکت‌های « شرکت نارسیس تجارت پارس، یزدبد، پلیمرکویر، مفتول کاران، پلاسما اکسیر پارس، گردباف یزد، رویا غرب میبد، رسن ریس آریا، گرانول مروارید، آریا جنوب ایرانیان و…» رفع و همچنین 10 واحد تولیدی استان احیا شده و به چرخه تولید بازگشته‌اند.

رئیس کل دادگستری استان یزد، یادآوری‌کرد: در 6 ماهه اخیر با برگزاری جلسات متعدد با فعالان بخش اقتصادی تولیدی و سازمان های متولی امر با اتخاذ تدابیر لازم در راستای رفع مشکلات تولید کنندگان به صورت مستمر از واحدهای تولیدی و شهرک های صنعتی مستقر در استان توسط مسئولان قضایی با همراهی اعضای ستاد بازدید به عمل آمده و از نزدیک مشکلات آنها بررسی و راهکارهای قانونی لازم ارائه می شود.

دهشیری اذعان‌کرد: درخواست تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در دبیرخانه ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی استان یزد دریافت و طرح شده و راهکارهای قانونی جهت رفع مشکلات آنها ارائه می شود.

وی افزود: دستگاه قضایی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، تاکیدات رئیس قوه قضاییه و اسناد بالادستی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی کشور، برای خود یک نقش محوری قائل است و یک کارگروه ویژه به این امر مهم اختصاص داده تا تمام امور حوزه صنعت، تولید و اقتصاد استان را رصد و مشکلات کارگران را بررسی و رسیدگی کند.

رئیس کل دادگستری استان یزد، همچنین ابراز کرد: قشر تولیدکننده و صنعتگر کشور در حال حاضر رزمندگان جهاد اقتصادی کشور هستند و در جنگ اقتصادی که امروز بر مملکت ما تحمیل شده ایثارگرانه و فداکارانه مبارزه و جهاد کرده و مشکلات زیادی را تحمل می‌کنند و دستگاه قضا نیز با جدیت حمایت خود را از آنان ادامه خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

رفع برخی مشکلات مردم یزد با اجرای مصوبات سفر رئیس دستگاه قضا

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگستری اقدامات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *