بررسی تحول شخصیت سازی در دستگاه قضا در دستور کار قرارگاه عملیاتی پیگیری اجرای فرامین و سیاست‌های رهبر انقلاب قوه قضاییه

11:49 - 17 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۶۰۵۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
سومین جلسه قرارگاه پیگیری تدابیر و رهنمودهای هشت گانه مقام معظم رهبری در قوه قضاییه با حضور معاون اول قوه قضاییه برگزار شد.

خبرگزاری میزان - عصر روز گذشته «دوشنبه ۱۶ آبان» سومین جلسه قرارگاه پیگیری تدابیر و رهنمودهای هشت گانه مقام معظم رهبری در قوه قضاییه با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه و همچنین مسئولان عالی قضایی با موضوع شخصیت سازی و کادرسازی بر مبنای سند تحول برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق بیان کرد: هدف از تشکیل جلسه این است تا در بازه زمانی کوتاه مدت در حوزه های مختلف و نظام مندی دادگستری‌های کشور و حل مشکلات مردم در بازه زمانی مطلوب را شاهد باشیم.

معاون اول قوه قضاییه گفت: نام این جلسه قرارگاه عملیاتی با ویژگی های جهادی است و باید اقداماتی که در این قرارگاه مصوب می‌شود به فوریت در عمل انجام شود و نباید به سراغ مباحث پژوهشی برویم هر چند وجود پیوست علمی و پژوهشی برای برنامه لازم  است.

در ادامه جلسه حجت الاسلام و المسلمین محمد موحدی آزاد دادستان انتظامی قضات، گفت: در راستای اتقان ارتقای دانش توان قضات در دادسرای انتظامی قضات، کارگروه اتقان آرا را تشکیل دادیم.

وی با بیان اینکه در بازرسی‌ها به موضوع اتقان آرا به صورت ویژه می‌پردازیم، گفت: تشکیل کارگروه علمی به منظور تهیه سرفصل‌های آموزشی تخصصی در حوزه‌های مورد نیاز صورت گرفته است.

حجت الاسلام موحدی آزاد تصریح کرد: هر شش ماه یکبار آمار شکایت از دادسراهای انتظامی کشور را دریافت و استخراج می‌کنیم و هدف از این امر ارتقای کار قضات و پیشگیری از طرح شکایت بی دلیل است.

وی با اشاره به جلسه روز ۲۱ تیرماه سال جاری که در آن جلسه رئیس قوه قضاییه خطاب به مسئولان گفت که بحث شناسایی مسئولان ولایی و متعهد انجام شود، گفت: مدیران باید خودشان شروع کنند و از روز اول به فکر جانشین سازی و کادرسازی کنند، این مسئله مهمی است که اکثر ما مسئولان از انجام آن اقدام می‌ترسیم.

دادستان انتظامی قضات بیان کرد: کارگاه‌های قضایی برای بررسی برای ارزیابی اقدامات قضات برگزار شد و در این رابطه کارنامه‌های قضایی برای قضات صادر شد.

وی افزود: تلاش ما بر این بوده تا قانون نظارت بر رفتار و عملکرد قضات را به خوبی اجرایی کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین موحدی آزاد تصریح کرد: باید بازنگری در متون درسی و آموزشی قضات در دوره‌های مختلف آموزشی صورت بگیرد.

در ادامه جلسه محمدباقر الفت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه گفت: برنامه کادرسازی در قوه قضاییه باید در یک برنامه مدون و در یک دوره ۴ ساله انجام شود تا به نتیجه مطلوب برسیم.

وی افزود: برای اجرای هر کدام از فرامین مقام معظم رهبری زمان و اعتبارات مناسبی تعیین کردیم و مرتب برنامه‌های مذکور را پایش و رصد خواهیم کرد تا به این نتیجه برسیم که آیا این اقدامات به صورت مناسب انجام می‌شود یا خیر.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه تصریح کرد: تلاش کردیم تا برای هر یک از برنامه‌های خود یک مجری و یک هدایت‌گر برای مجری برنامه‌ها لحاظ کردیم.

وی افزود: اجرای این برنامه‌ها و‌اقدامات از ابتدای سال جاری آغاز شده است که در دو دسته بودجه بر و بدون بودجه تنظیم شده است.

بیشتربخوانید

۵ کارگروه‌ برای اجرایی شدن فرامین رهبر انقلاب در دستگاه قضایی تشکیل و اعضای آن مشخص شد

الفت با بیان اینکه دو مدل از ۷ مدل برنامه‌های ما پژوهشی است، گفت: تدوین مدل شایستگی مدیران قوه قضاییه و تدوین دستورالعمل شرایط نخبگی در دستگاه قضا این دو مدل پژوهشی است.

وی افزود: برای مدل‌های برنامه‌های خود با مرکز پژوهشگاه قوه قضاییه قرارداد منعقد کردیم.

در پایان این جلسه مصوباتی مورد تصویب معاون اول قوه قضاییه برای اجرا در قرارگاه پیگیری تدابیر و رهنمودهای هشت گانه مقام معظم رهبری در قوه قضاییه قرار گرفت که جزییات این مصوبات به شرح زیر است:

برنامه‌های پیشنهادی کارگروه در حوزه شناسایی؛ تشکیل کارگروه موضوع دستورالعمل مورخ ۲۰ اسفند سال ۱۳۹۸ و تدوین شیوه نامه موضوع بند ۴ توسط معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه، تهیه شناسنامه شاخص ها در دادسرای انتظامی قضات، استفاده از سامانه کادرسازی های موجود نسبت به کل ۱۲۰۰۰ قاضی و کارمندان، راه اندازی سامانه جامع عملکرد قضات، شناسایی قضات برجسته و معرفی آن از سوی مرکز رسانه به منظور شخصیت سازی از قضات، هستند.

همچنین برنامه‌های پیشنهادی کارگروه در حوزه توانمندسازی مدیریتی؛ برگزاری دوره‌های آموزشی برای افراد شناسایی شده (توانمند سازی علمی)، تدوین شیوه نامه توانمندسازی تجربی (هیات‌های معین مدیریت)، تغییر مدل کارآموزی قضایی (کارگاه محور)، تدوین شیوه نامه جذب تخصصی قضات هستند.

در ادامه این جلسه در خصوص موضوع  استفاده از سامانه برای ارتقا کارمندان اداری (سامانه مسیر)، تعیین پست قائم مقام برای رئیس کل و معاون اول برای دادستان مرکز استان و انتصاب از بین افراد شناسایی شده و تغییر گروه‌های شغلی مربوط مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *