رئیس کل دادگستری استان گلستان: صلح و سازش در استان بالاتر از میانگین کشوری است

10:04 - 18 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۷۳۵۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری گلستان در سالروز تشکیل شورای حل اختلاف گفت: در 20 سال گذشته این شورا، کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشته است.


خبرگزاری میزان- حیدر آسیابی در سالروز تشکیل شورای حل اختلاف گفت: در 20 سال گذشته این شورا، کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشته است.

رئیس کل دادگستری گلستان بیان کرد: 45 درصد این پرونده ها با پادرمیانی اعضای شورا و ریش سفیدان به سازش ختم شده که 6 درصد بیشتر از پارسال است.

وی ادامه داد: میانگین سازش پرونده ها در کشور ۴۰ درصد است که به مدد مشارکت های مردمی، گلستان بالاتر از این میانگین است.

وی ادامه داد: در گلستان 122 شعبه شورای حل اختلاف در همه حوزه های قضایی استان و دو شعبه روستایی در مناطق مرزی استان به منظور دسترسی آسان مردم به سیستم قضایی برای حل و فصل دعاوی، فعال است.

آسیابی با اشاره به رسیدگی 74 هزار فقره پرونده در هفت ماه گذشته در شعب شورای اختلاف استان گفت: اگر در هر پرونده دو نفر طرف دعوا باشند، دست کم 150 هزار نفر امسال به شعب شورا برای حل و فصل اختلافات خود مراجعه کرده اند که اگر این تعداد به دادگستری ها و دادسراها می رفتند، پاسخگویی به آنان سخت و فرایند رسیدگی به پرونده ها هم ، طولانی تر می‌شد.

آسیابی گفت: فلسفه وجودی شورا ، مشارکت مردم در امر حل و فصل اختلافات و صلح و سازش است تا ریشه خصومت بین افراد با مصالحه از بین برود. کاهش هزینه های دادرسی، حل و فصل دعاوی بدون تشریفات قانونی، افزایش سرعت تعیین تکلیف دعاوی و فرصت بیشتر برای ترغیب طرفین به سازش از مزیت های شورای حل اختلاف است.

۱۸ آبان سال ۱۳۸۰ سالروز تشکیل شوراهای حل اختلاف است.

انتهای پیام/


برچسب ها: حل اختلاف

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *