بالا گرفتن اختلافات دیپلماتیک فرانسه و ایتالیا درباره پذیرش پناهجویان

14:05 - 20 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۰۱۸۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
موضوع پذیرش پناهجویان به چالشی جدی در روابط دیپلماتیک فرانسه و ایتالیا مبدل شده است.

خبرگزاری میزان – اختلافات دیپلماتیک بین فرانسه و ایتالیا بر سر یک کشتی حامل پناهجویان در دریای مدیترانه پایان نیافته است.

به گزارش «سی ان ان»، دولت فرانسه قرارداد پذیرش 3 هزار و 500 پناهجوی کنونی در ایتالیا را با این کشور به تعلیق درآورد.

«پاریس» دلیل این اقدام خود راعدم پذیرش 230 مسافر کشتی نجات و ادامه ابهام در سرنوشت آنان دانست.

ایتالیا به کشتی مذکور اجازه لنگر انداختن در آب‌های ساحلی خود را نداده بود.

«جرالد دارمانین»، وزیر کشور فرانسه اعلام کرد که کشورش به کشتی مذکور اجازه می‌دهد در بندر نظامی «تولون» لنگر انداخته و پهلو بگیرد.

وی دولت جدید ایتالیا را به دلیل عدم پاسخگویی به درخواست‌های کمک ارسال شده از کشتی مذکور مورد انتقاد قرار داد.

 وزیر کشور فرانسه همچنین اعلام کرد که کشورش بلافاصله از توافقنامه اتحادیه اروپا برای پذیرش شماری از پناهجویان پذیرفته شده توسط ایتالیا از سوی کشورهای عضو اتحادیه خارج می‌شود.

او گفت: فرانسه تعهد خود به توافق پذیرش 3 هزار و 500 پناهجوی پذیرفته شده در خاک ایتالیا را به حالت تعلیق در می‌آورد و از همه اعضای توافق مذکور از جمله آلمان می‌خواهد که همین کار را انجام دهند.

«دارمانین» گفت: به زودی نشستی با کمیسیون اروپا و آلمان ترتیب می‌دهیم تا پیامدهای نگرش ایتالیا را بررسی کنیم.

آخرین گزارش‌ها از مخالفت فرانسه با ورود کشتی پناهجویان به خاک خود حکایت دارد.

وزرای کشور و خارجه ایتالیا در واکنش، اقدام فرانسه را «نامتناسب» و «غیرقابل درک» توصیف کردند.

وزیر کشور ایتالیا در این باره اظهار کرد: واکنشی که فرانسه در مواجهه با درخواست پذیرش پناهجویان نشان می‌دهد، در حالی انجام می‌شود که ایتالیا فقط در سال جاری 90 هزار مهاجر را پذیرفته است.

 سخنگوی سازمان غیردولتی اداره کننده کشتی نجات مورد مناقشه فرانسه و ایتالیا می‌گوید: مسافران کشتی طی شش عملیات طی چهار روز در ماه اکتبر نجات یافتند؛ سه نفر از مسافران کشتی نیازمند مراقبت فوری پزشکی از طریق هلیکوپتر به بیمارستانی در فرانسه منتقل شدند.

وی افزود: پیاده شدن مسافران تقریبا سه هفته پس از نجات آن‌ها نتیجه شکست چشمگیر همه کشورهای اروپایی است که قوانین دریایی را به شکلی بی‌سابقه نقض کرده‌اند.

فدراسیون بین المللی صلیب سرخ (IFRC) در بیانیه ای تاکید کرد که وضعیت در کشتی به سطح بحرانی رسیده و برای جلوگیری از یک تراژدی انسانی باید فورا رسیدگی شود.

در روزهای اخیر سرنوشت حدود هزار مهاجر در چهار کشتی نجات غیردولتی در سواحل ایتالیا در هاله ای از ابهام قرار داشت؛ زیرا رم از کشورهایی که پرچمشان بر کشتی‌های نجات افراشته شده بود، خواست مسئولیت مهاجران را بر عهده بگیرند.

کمیسیون اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: وضعیتی که ما در دریای مدیترانه شاهد آن هستیم، بار دیگر نیاز مبرم به یک سیاست مهاجرت و پناهندگی منحصر به فرد، منسجم را آشکار می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *