تحقق وعده رئیس قوه قضاییه برای گفت و گو با منتقدان و اقشار مختلف/ حضور در بین دانشجویان اولین مقصد سفر رئیس عدلیه در سفر به استان خراسان جنوبی

8:02 - 21 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۰۵۷۴
رئیس قوه قضاییه با اعلام آمادگی برای گفت‌وگوی نتیجه‌محور با گروه‌ها و جریان های مختلف اجتماعی باب جدیدی را در مسیر افزایش اعتماد عمومی به دستگاه قضا باز کرد.

خبرگزاری میزان_ گفت و گو و ارتباط مستمر و معطوف به نتیجه با نخبگان و صاحبنظران در حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی و استفاده از نظرات، پیشنهادات و انتقادات آنها در راستای رفع مسائل و مشکلات موجود در کشور، یکی از دستورکارهای اصلی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای ریاست قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نخستین روزهای انتصابش به سمت ریاست دستگاه قضا در یکی از نخستین دستوراتش، از اعضای دفتر خود خواست تا ضمن برقراری ارتباط با جمعی از نخبگان کشور در حوزه‌های مختلف، نقطه‌نظرات آنها را پیرامون مسائل و مشکلات مختلف کشور جویا شوند و ضمن اخذ راهکار از آنها، بدین ترتیب کانالی ارتباطی میان دفتر رئیس قوه قضاییه و این نخبگان کشور ایجاد شود.

از ابتدای انتصاب حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به سمت ریاست قوه قضاییه تا کنون جلسات مختلفی با حضور اقشار مختلف به منظور استفاده از نقطه نظرات آنها برگزار شده است.

در هفته های گذشته با وقوع حوادث و اتفاقاتی در کشور به بهانه فوت مهسا امینی که در شهرهای مختلف منتهی به اغتشاش و تخریب اموال عمومی شد، رئیس قوه قضاییه ایده و پیشنهاد انجام گفت و گو به جای برگزاری تجمعات غیر قانونی و اغتشاش با منتقدان را مطرح کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه که ۱۸ مهر ماه برگزار شد اشاره به اتفاقات و وقایع هفته‌های گذشته در کشور، به تبیین و تشریح جهات مختلف یک کنش اعتراضی و مسائل جامعه‌شناختی مرتبط با آن پرداخت و در همین راستا بیان کرد: خطاب به همه جریان‌ها، گروه‌ها، جناح‌های سیاسی، دسته‌جات و افرادی از عموم مردم که دارای ابهام، سؤال، انتقاد و اعتراض هستند، اعلام می‌کنم که آمادگی استماع نقطه‌نظرات و پیشنهادات و انتقادات آنها از طریق گفت‌وگو را دارم و قطعاً چنانچه اشتباه و ضعفی از ناحیه ما وجود داشته باشد از نقطه‌نظرات ارائه شده در راستای رفع آنها استفاده می‌کنیم و هیج ابایی از اصلاح و رفع ضعف نداریم.

رئیس قوه قضاییه با تمیز و تفکیک قائل شدن میان دو مقوله اعتراض و اغتشاش، گفت: قطعاً یک کنش اعتراضی شامل آتش زدن قرآن و پرچم و سوزاندن اموال مردم و کشته‌سازی نمی‌شود بلکه کنش اعتراضی تعریف و چارچوب خاص و مشخص خود را دارد.

رئیس قوه قضاییه با اعلام آمادگی برای گفت‌وگوی نتیجه‌محور با گروه‌ها و جریان های مختلف اجتماعی باب جدیدی را در مسیر افزایش اعتماد عمومی به دستگاه قضا باز کرد.

اتخاذ این رویکرد از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، شیوه جدیدی است که تاکنون هیچ‌یک از روسای پیشین قوه قضاییه و مسئولان عالی کشور در مسیر آن گام عملی برنداشته‌اند.

پیشنهاد و ایده رئیس قوه قضاییه برای برگزاری جلسات گفت و گو محور از سوی جوانان، دانشجویان و نخبگان با استقبال رو به رو شد.

مدیرعامل خبرگزاری برنا: رئیس دستگاه قضایی مرزی تعیین کننده بین اعتراض و اغتشاش کشیده است

محمد امین میرزایی در گفت‌وگو با میزان، درباره اظهارات رئیس دستگاه قضا در شورای‌عالی قوه قضاییه مبنی بر اینکه «اعلام می‌کنم که آمادگی استماع نقطه‌نظرات و پیشنهادات و انتقادات از طریق گفت‌وگو را دارم» اظهار کرد: از آنجاکه پیشگیری یکی از رسالت‌های دستگاه قضایی است و معاونتی هم با همین نام در این قوه وجود دارد؛ دعوت رئیس دستگاه قضا برای گفت‌وگو نشان می‌دهد، یکی از راهبردهای اصلی قوه قضاییه جلوگیری از بروز جرایمی است که امکان پیشگیری از آنها با گفت‌وگو امکانپذیر است.

وی افزود: رئیس دستگاه قضا با فراخوان خود برای گفت‌وگو، در راستای دیگر اقدامات مثبتی که در قوه قضاییه در حال انجام است، احساس ضرورت کرده که ابهامات و اعتراضات موجود را کاهش دهد و این موضوع گام مثبتی است.

این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: فراخوانی که حجت الاسلام والمسلمین اژه ای به معترضان داده است، از چند منظر حائز اهمیت است، نخست اینکه رئیس دستگاه قضایی مرزی تعیین کننده بین اعتراض و اغتشاش کشیده است؛ در این راستا فضا طوری فراهم می‌شود که اگر کسی اعتراض دارد راه حلی برای بیان آن داشته باشد و در اینجا تمایز اعتراض و اغتشاش مشخص می شود.

مدیرمسئول روزنامه همشهری: مطالبه رئیس قوه قضاییه برای گفت‌وگو با معترضان اقدامی رو به جلو و مترقی است

عبدالله گنجی، در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به اظهارات رئیس دستگاه قضا در شورای‌عالی قوه قضاییه مبنی بر اینکه «اعلام می‌کنم که آمادگی استماع نقطه‌ نظرات و پیشنهادات و انتقادات از طریق گفت‌وگو را دارم» اظهار کرد: این مطالبه رئیس قوه قضاییه ستودنی است.

وی افزود: در این راستا چند نکته حائز اهمیت است، نخست اینکه سازوکار چگونگی این گفت‌وگو باید مشخص شود و دوم اینکه خاصیت این مطالبه مرزها را مشخص می کند، به این معنا که با گفت‌وگو مرز میان دشمن با منتقدان دلسوز مشخص خواهد شد.

این فعال رسانه‌ای تاکید کرد: افرادی که اهل دشمنی و آدمکشی در خیابان باشند گفتگو نمی کند، بنابراین خود این مطالبه آقای اژه ای به مثابه فرقان (وسیله تمیز حق از باطل) است تا آشوبگران از کسانی که به اصلاح روش‌ها اعتقاد دارند از هم جدا شوند.

استاد حوزه و دانشگاه: اعلام رئیس قوه قضاییه برای شنیدن صدای منتقدان اقدام مناسبی است

محمد ساقیان در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، با اشاره به اظهارات رئیس دستگاه قضا در شورای‌عالی قوه قضاییه مبنی بر اینکه «اعلام می‌کنم آمادگی استماع نقطه‌ نظرات و پیشنهادات و انتقادات از طریق گفت‌وگو را دارم» گفت: اعلام آمادگی رئیس قوه قضائیه، روسای قوای دیگر و مسئولان ارشد نظام در شنیدن صدای معترضان که باید با نظرات کارشناسان و تخصصی همراه باشد اقدام مناسبی است اما تحقق این مهم، نیازمند شروطی است.

وی افزود: نخست اینکه روسا و مسئولان، به دلیل ازدحام کاری، شاید نتوانند صدای همه معترضان را به صورت مستقیم بشنوند که نیاز است ساز و کارهایی تعریف کرده و ساختارهای موجود را اصلاح و تقویت کنیم تا بتوانیم به صورت ساختاری شنوای صدای انتقاد در جامعه باشیم و این صدا را در مجرای پیگیری تا حصول نتیجه قرار دهیم، چرا که به واسطه این اقدام نتایج مناسب و موفق تری حاصل می‌شود.

کارشناس رسانه: اظهارات رئیس قوه قضاییه برای شنیدن سخن معترضان به آرام کردن افراد کمک کرد

احسان صالحی کارشناس رسانه گفت: سخنان رئیس قوه قضاییه در جلسه روز دوشنبه مسئولان قضایی تأکید بر تفکیک اعتراض از اغتشاش و شنیدن سخن معترضان بود؛ یعنی آرام کردن افرادی است که به بعضی روندها معترض هستند اما در عین حال قصد ندارند به ناامنی و پروژه آشوب پهلو دهند.

مدیرعامل خبرگزاری تسنیم: رئیس قوه‌قضاییه باب گفت‌وگو را برای آرام کردن فضای جامعه باز کرده است

مجید قلی زاده، کارشناس رسانه و مدیر عامل خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: بیانات آقای اژه‌ای دو بخش داشت؛ بخش نخست آن که مربوط به برخورد با افرادی که امنیت جامعه را مخدوش می‌کنند، بود و بخش دوم صحبت‌ها که درباره گفت‌وگو با مردم و نمایندگان افکار و جریان‌های مختلف بود بسیار متین، مستدل، حساب شده و دقیق بود.

اعلام آمادگی رئیس قوه قضاییه برای گفت و گو با منتقدان و اقشار مختلف تنها در حد پیشنهاد باقی نماد و ۱۰ روز بعد از اعلام این پیشنهاد، اولین نشست رئیس قوه قضاییه با با گروهی از متخصصین و نخبگان حوزه‌های مختلف علمی، دانشگاهی، فرهنگی، اقتصادی، صنعتی و پزشکی در روز ۲۸ مهر ماه برگزار شد.

رئیس قوه قضاییه در این نشست ضمن اشاره به اثرات مثبت و نافذ برگزاری نشست‌های هم‌اندیشانه و گفت‌وگو محور با اقشار مختلف مردمی و نخبگانی، اظهار کرد: از تیرماه سال گذشته که عهده‌دار مسئولیت ریاست قوه قضاییه شده‌ام، به صورت پیوسته و مستمر بر برگزاری جلسات هم‌اندیشی و گفت‌وگومحور با منتخبان و نمایندگان اقشار مختلف مردمی و نخبگانی اهتمام داشته‌ام و اعتقاد دارم که برگزاری این قبیل جلسات دارای نتایج نافع و نافذی می‌باشد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به تبیین و تشریح لوازم و اسباب یک فرآیند گفت‌وگومحور پرداخت و بیان داشت: سعه‌صدر و برخورداری از ظرفیت بالا، یکی از اساسی‌ترین لوازم شرکت در یک فرآیند گفت‌وگومحور است؛ انسان باید همه اقوال و سخنان را بشنود و گرایش‌ها فکری و جناح‌بندی‌های سیاسی تأثیری در او برای استماع سخنان دیگران نداشته باشد؛ البته صرف شنیدن کافی نیست، بلکه مباحثه و تضارب نیز لازم است؛ همین مباحثه و تضارب آراء و تعاطی افکار است که سبب رشد و تعالی می‌گردد؛ در این فرآیند مباحثه و تضارب آراء نیز قطعاً نابردباری و انگ زدن و خشونت کلام و تندخویی جایی ندارد و لازمه آن تدوین سازوکارها و تعیین مبانی و شاخص‌های مربوطه است.

در این جلسه ۱۴ نفر از متخصصان حوزه‌های مختلف علمی، دانشگاهی، صنعتی، فرهنگی، اقتصادی و پزشکی نیز به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌‎نظرات خود پرداختند.

حضور در بین دانشجویان اولین مقصد سفر رئیس قوه قضاییه در سفر استانی به خراسان جنوبی

رئیس قوه قضاییه برای در گام بعدی برای شنیدن صحبت های منتقدان، در سفر به استان خراسان جنوبی با حضور در دانشگاه بیرجند پای صحبت های دانشجویان نشست.

در این جلسه رئیس قوه قضاییه پس از استماع صحبت های دانشجویان گفت: من به حضور در بین اقشار مختلف مردم و شنیدن سخنان و نقدها و اعتراضات آنها، اعتقاد جدی دارم و بر همین اساس، طی یک سال و نیم اخیر با اقشار مختلفی از مردم و گروه‌های نخبگانی و سیاسی با گرایش‌های مختلف، نشست‌های هم‌اندیشی برگزار کرده‌ام و معتقدم انسان نباید از شنیدن حرف فرد مخالف خود نگران باشد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: مطالبه‌گری و طرح انتقاد و اعتراض، حق شما دانشجویان است اما باید در کنار این موضوع، ارائه طریق را مدنظر قرار دهید وگرنه به خطا می‌رویم و ممکن است یک اعتراض ناخودآگاه به یک اغتشاش و یک انتقاد به یک تخریب تبدیل شود.

رویکرد رئیس دستگاه قضا درباره گفت و گو با معترضین و نشستن پای صحبت آنها قابل تقدیر است

علی اکبر کریمی در گفت و گو با خبرنگار میزان، با اشاره به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه در زمینه گفت و گو با معترضان و پیگری این مسئله در سفر استانی به خراسان جنوبی و دیدار با دانشجویان، بیان کرد: به طور کلی فضای کشور در هر زمان و در حال حاضر اقتضا می کند که امکان گفت و گوی ملی فراهم باشد چراکه این مهم ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه حضور مستمر مسئولین در بین مردم می تواند زمینه های گفت و گوی ملی را فراهم سازد، تصریح کرد: مسئولین باید ارتباط زنده و مستقیمی با مردم و اقشار مختلف و اجتماعات داشته باشند تا بتوانند شنونده خوبی برای نظرات ، انتقادات و اعتراضات و مطالبات مردم باشند.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قطعا اگر ابتکار عمل در زمینه شنیدن حرف معترضین از سوی هر مسئولی در سطوح عالی و روسای قوا فراهم شود، مطلوب و قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه دستگاه قضا رویکردهای مناسبی را در زمینه معترضین اتخاذ کرده است تاکید کرد: از این رو رویکرد جدید رئیس دستگاه مبنی بر گفت و گو با معترضین و عملیاتی کردن آن در میدان و نشستن پای صحبت معترضین قابل تقدیر است و باید استمرار داشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در عین حال فضای گفت و گو با معترضین در دانشگاه ها هم باید فراهم شود چراکه نسل جوان ما سوالات زیادی دارند که باید اینها شنیده و پاسخ های منطقی به انها داده شود.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی بیان کرد:قطعا قاطبه نسل جوان و دانشجویان ما علاقه مندان به انقلاب و ایران هستند و به هر حال ممکن است نظراتی داشته باشند که باید این نظرات و اعتراضات شنیده و پاسخ داده شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مهم رسانه ها در ایجاد یک گفت و گوی ملی بیان کرد: رسانه ها چشم و گوش جامعه محسوب می شوند و می توانند نظرات ،انتقادات و اعتراضات مردم را به گوش حاکمیت و مسئولین برسانند لذا به همین خاطر وجود یک فضای باز برای رسانه ها می تواند برای رسیدن به این هدف مفید و موثر باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: البته رسانه ها باید تقید و التزام لازم را برای حفظ چارچوب های تعیین شده قانونی در حوزه امنیتی و سیاسی جامعه داشته باشند و براساس خط قرمزهایی که قانون تعیین کرده،حرکت کنند.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به عنوان مثال اگر رسانه ملی فضای آزاد برای گفت و گو را فراهم کنند، این امر می تواند نقش بسیار موثری در اصلاح امور و آرامش بخشی به جامعه و همچنین کاهش زمینه های اعتراض داشته باشیم.

بدون تردید رویه قوه قضاییه برای گفت‌وگو با اقشار مختلف و استفاده از نظرات آنها برای اصلاح ساختارها، می‌تواند ارتباطی اولاً مستمر، ثانیاً نتیجه‌بخش و ثالثاً بدون پالایش‌های سلیقه‌ای در فضایی آرام و بدون تنش با آحاد مردم را برقرار کند که نتیجه آن افزایش اعتماد عمومی خواهد بود .

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *