توفیق: بازی ایران کلا روی حدادی متمرکز شده بود/ خیلی از پرتاب‌های 3 امتیازی چین آسیب دیدیم

8:45 - 22 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۱۰۳۷
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
کارشناس بسکتبال ایران گفت: کاهش تعداد تیم‌های لیگ برتر به افزایش کیفیت کمک کرده و باعث شده تا بازیکنان باکیفیت زیادی را در تیم‌های مختلف ببینیم.

علی توفیق در گفت‌وگو با میزان، درباره شکست تیم ملی بسکتبال ایران مقابل چین در دیدار نخست از پنجره پنجم انتخابی جام جهانی، اظهار داشت: در ابتدا باید به تمام بازیکنان و کادرفنی تیم ملی بسکتبال که با وجود همه شرایط و نداشتن بازی دوستانه مقابل چین تا لحظه آخر جنگیدند، خسته نباشید بگویم. مطمئنا با توجه به شرایط جدول هر دو تیم برای کسب پیروزی وارد زمین شده بودند، اما یک سر ورزش باخت و یک سر آن برد است و هر تیمی که کمتر اشتباه کند در نهایت پیروز خواهد بود. چین با قوای کامل به ایران آمده بود چرا که با پیروزی مقابل ایران صعودش به جام جهانی عملا قطعی می‌شد. در شروع بازی نمایش محافظه کارانه و دور از هرگونه کار فنی و تاکتیکی از سوی هر دو تیم شاهد بودیم و این هم طبیعی بود زیرا هر دو تیم دوست نداشتند در آغاز بازی اشتباهی انجام دهند که باعث افزایش اختلاف امتیازی شود.

وی افزود: اگر به آماری بازی نگاه کنیم، متوجه خواهید شد که تیم ایران در پرتاب‌های پیرامونی یا همان 3 امتیازی عملکرد ضعیف‌تری از چین داشته است و منظورم درصد پرتاب‌های پیرامونی و تعداد گلی که زده شد، نیست. در واقع تیم ملی ایران اقدام به شوت‌های پیرامونی بسیار کمتری از چین انجام داد و عملا تمرکز تیم ایران روی بازی داخل باکس و حامد حدادی متمرکز شده بود.

این کارشناس بسکتبال تصریح کرد: چینی‌ها هم وقتی این سبک از بازی را از ما دیدند، با تغییر سبک دفاعی و جابجایی نفرات توانستند حدادی را مهار کنند و در دقایقی هم که تعداد خطاهای انفرادی و تیمی‌شان بیشتر می‌شد نوع دفاع خود را به دفاع منطقه‌ای یا زون تغییر می‌دادند. ما هم در دقایقی سبک دفاعی خود را تغییر دادیم و به بازیکنان چین اجازه پرتاب‌های پیرامونی را ندادیم، اما متاسفانه این نوع دفاع ادامه‌دار نبود و خیلی از پرتاب‌های 3 امتیازی چین آسیب دیدیم. در کوارتر اول پرتاب‌های 3 امتیازی چین را خوب مهار کردیم، اما از کوارتر دوم به بعد عملکرد خوبی در فاز دفاعی نداشتیم.

توفیق در واکنش به اینکه با باخت به چین شانس ایران برای رسیدن به جام جهانی بسکتبال چقدر است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که نتیجه دیدار سخت با استرالیا به سود ایران اعلام شد، از شانس صعودمان پس از باخت به چین چیزی کم نشد. در حال حاضر ایران در جدول بالاتر از قزاقستان است و قطعا نتیجه دیدار پیش‌روی چین با قزاقستان و نتایج بازی‌های پنجره ششم تعیین کننده خواهند بود و اکنون برای پیش‌بینی تیم‌های صعود کننده زود است. پتانسیل بازیکنان ایران بالاست و باید توازن نیرویی خوبی برای دیدارهای بعدی در پنجره ششم انتخابی جام جهانی برای بازی‌های داخل و خارج از خانه در نظر گرفته شود. حدادی هم دیر به تمرینات تیم ملی اضافه شد و همین عدم هماهنگی کامل بازیکنان جوان با حدادی به عملکرد کلی تیم ملی خدشه وارد کرد.

سرمربی تیم بسکتبال پالایش نفت آبادان در مورد روند تمرینات تیمش در تعطیلات لیگ برتر، گفت: از 2 هفته پیش تمرینات‌مان را به صورت منظم آغاز کرده‌ایم و از آنجای که رضایی‌فر به عنوان یکی از بازیکنان اصلی نفت آبادان در اردوی تیم ملی بود جای خالی او را در تمرینات حس می‌کنیم. با همه این شرایط تلاش می‌کنیم تا نتایج نه چندان دلچسب اخیرمان را جبران کنیم و جایگاه خوبی در جدول داشته باشیم. کاهش تعداد تیم‌های لیگ برتر به افزایش کیفیت کمک کرده و باعث شده تا بازیکنان باکیفیت زیادی را در تیم‌های مختلف ببینیم. این تعادل قدرت از نظر بازیکنان و مهره‌ها به نزدیک و حساس‌تر شدن بازی‌ها کمک کرده و نتیجه هیچ بازی از قبل مشخص نیست.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *