رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نوری: معلوم نیست سرمربی تیم ملی بسکتبال چه کسی است؟/ بیشتر بازیکنانی که در المپیک بودند، بازنشسته شدند

8:45 - 23 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۲۳۹۷
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
کارشناس بسکتبال ایران گفت: در المپیک قبلی بازیکنانی به توکیو اعزام شدند که یا بلافاصله بعد از المپیک بازنشسته شدند یا اینکه دیگر تمایلی به پوشیدن پیراهن تیم ملی ندارند.

رضا نوری در گفت‌وگو با میزان، درباره شکست تیم ملی بسکتبال ایران مقابل چین در پنجره پنجم انتخابی جام جهانی، اظهار داشت: در حال حاضر دو تیم ملی داریم که یکی متشکل از جوانان و دیگری بازیکنان باتجربه هستند. ترکیب بازیکنان جوان زمانی که برای رفع خستگی بازیکنان اصلی و باتجربه وارد زمین می‌شدند عملکرد خوبی داشتند. واقعا پیک‌ها را به خوبی سوئیچ می‌کردند و حتی توانستند اختلاف 15 امتیازی را به 2 امتیاز کاهش دهند. البته من هم قبول دارم اعتماد به جوانان همانگونه که می‌تواند شرایط را برخلاف انتظار به سود یک تیم تغییر دهند، امکان به باد دادن یک بازی را هم دارند.

وی افزود: در جریان همین بازی هم بازیکنان جوان تیم ملی هرچند نمایش خوبی داشتند، اما در لحظات حساس بازی چند توپ را به خاطر کم‌تجربگی و کم بازی کردن در تیم ملی از دست دادند تا شرایط به سود چین تغییر پیدا کند. در المپیک قبلی بازیکنانی به توکیو اعزام شدند که یا بلافاصله بعد از المپیک بازنشسته شدند یا اینکه دیگر تمایلی به پوشیدن پیراهن تیم ملی ندارند. بازیکنان جوانی که اکنون رفته رفته به تیم ملی تزریق می‌شوند باید در المپیک توکیو در قالب تیم ملی راهی توکیو می‎‌شدند، اما متاسفانه هیچ بازیکن آینده‌داری به المپیک نرفت و الان باید تاوان این بی‌فکری را بدهیم.

*بازیکنان جوان باید در مسابقات رسمی و بازی‌های تدارکاتی مهم به کار گرفته شوند

این کارشناس بسکتبال تاکید کرد: چین که توانست در خاک ایران ما را ببرد اکنون نتیجه جوانگرایی که در سال‌های اخیر انجام داده بود را می‌گیرد و با میانگین سنی مناسب تیمی باتجربه به حساب می‌آیند. منظورم این نیست که باید بازیکنان باتجربه را یکباره کنار بگذاریم بلکه تیم ملی جای بهترین‌هاست و باید همیشه هر کسی بهترین است دعوت شود، اما نباید آینده تیم ملی بسکتبال محدود به برنامه‌های مدیریتی یک رییس فدراسیون در طول 4 سال باشد. بازیکنان جوان باید در مسابقات رسمی و در بازی‌های تدارکاتی مهم به کار گرفته شوند تا در المپیک و مسابقات جهانی و آسیایی عصای دست تیم ملی باشند.

نوری با انتقاد از نحوه استفاده از بازیکنان جوان تصریح کرد: در حال حاضر نوید رضایی‌فر یکی از بازیکنان شاخص لیگ و تیم ملی است، اما در طول بازی با چین یک دقیقه هم فرصت برای بازی به او داده نشد. اگر این بازیکن جوان و باکیفیت جزو گزینه‌های کادرفنی است باید در طول بازی به کار گرفته شود و اگر در تفکرات تاکتیکی سرمربی جایی ندارد نباید دعوت شود. همین شرایط برای دیگر بازیکنان جوان وجود دارد و برای نمونه سینا واحدی نزدیک به 27 دقیقه در بازی با چین در زمین نبود. متین آقاجان‌پور در حال حاضر بهترین شوتیست ایران است و با اینکه در بازی با چین کل 3 بار اقدام به پرتاب 3 امتیازی داشتیم فرصت زیادی به آقاجان‌پور داده نشد، اما با وجود همین فرصت کم 2 پرتاب از همین 3 پرتاب سهم این بازیکن جوان بود.

*باید محدوده فعالیت‌های ارمغانی و بچیروویچ مشخص باشد

پیشکسوت بسکتبال ایران یادآور شد: قطعا در بحث جوانگرایی فقط کادرفنی دخیل نیست و باید نگاه فدراسیون بسکتبال به پشتوانه‌سازی برای تیم ملی بسکتبال تغییر کند. همین نسل طلایی بسکتبال ایران که توانست موفقیت‌های زیادی در آسیا کسب کند پس از تغییر نسل تا 6 سال در غرب آسیا مانده بودند، اما سپس توانستند تا سال‌ها قهرمان آسیا باشند. تکرار موفقیت‌های اخیر به زمان و البته صبر نیاز دارد. باید سیاست فدراسیون بسکتبال تغییر کند. اگر در یک گزارش مفصل برنامه بلند مدتی ارائه شود مطمئنا کسی به خاطر نتایج حتی ضعیف در ابتدای کار به فدراسیون بسکتبال خرده نخواهد گرفت.

نوری در پایان در خصوص حضور بچیروویچ در کنار سعید ارمغانی به عنوان مدیرفنی تیم ملی بسکتبال، خاطرنشان کرد: هرچند نمی‌توانم در مورد مربیان تیم ملی صحبت کنم چرا که همکارانم هستند، اما به نظرم 2 پادشاه در یک اقلیم نمی‌گنجند و واقعاً باید محدوده فعالیت‌های ارمغانی و بچیروویچ مشخص باشد. این دوگانگی را متوجه نمی‌شوم و باید مشخص شود که چه کسی سرمربی تیم ملی است. اگر بچیروویچ مدیر فنی است که وظایف مدیر فنی مشخص است و نباید در جریان بازی و در بحث کوچینگ دخالت بکند و تنها در جریان تمرینات می‌تواند نظراتش را به اطلاع سرمربی برساند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *