بومیان قربانی سیستم عدالت کیفری کانادا

13:33 - 22 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۲۵۲۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
برآوردهای صورت گرفته حاکی از آن است که بومیان کانادا به طور نامتناسبی در سیستم قضایی این کشور گرفتار هستند.

خبرگزاری میزان - حضور بیش از حد مردم بومی در سیستم عدالت کیفری کانادا یک موضوع جدی و پیچیده است که ریشه در نژادپرستی نظام‌مند و میراث استعماری این کشور دارد.

به گزارش «canada.ca»، دولت کانادا متعهد به پیشبرد آشتی با مردم بومی است افراد بومی در سیستم عدالت کیفری کانادا هم به عنوان قربانی و هم به عنوان افراد متهم و محکوم حضور بیش از حد دارند.

برای مثال، در سال 2014، نسبت به طور قابل توجهی بیشتر از افراد بومی در کانادا در مقایسه با غیربومیان (بالای 15 سال) قربانی شده بودند.

برای درک کامل حضور بیش از حد مردم بومی در سیستم عدالت کیفری، لازم است زمینه‌ای را که این امر در آن رخ می‌دهد، در نظر گرفت.

در سال 1996، گزارش کمیسیون سلطنتی کانادا در مورد بومیان منتشر شد؛ این گزارش نشان داد که بزرگترین عامل در بازنمایی بیش از حد بومیان در سیستم قضایی این کشور، روند استعماری زیربنای قوانین، سیاست‌ها و شیوه‌های کیفری کانادا بوده است که تأثیرات منفی بر مردم بومی داشته است.

این امر ترومای بین نسلی جمعی و فردی ایجاد کرد که منجر به تأثیرات منفی بر عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت برای بسیاری شد. تجارب بومیان، که اغلب با مسکن نامناسب و همچنین فرصت‌های تحصیلی و شغلی محدود ترکیب شده است، در ادبیات کانادا به عنوان کمک به ارتباط مردم بومی با سیستم عدالت کیفری بیشتر و برای مدت طولانی‌تر از افراد غیربومی شناخته شده است.

تاریخ استعماری کانادا

بسیاری از تحقیقات، کمیسیون‌ها، گروه‌های محقق و مطالعات تحقیقاتی ارتباط مستقیمی بین قوانین، سیاست‌ها، فرآینده و سیستم‌های تاریخی و جاری استعماری و حضور بیش از حد مردم بومی در سیستم عدالت کیفری کانادا ایجاد کرده‌اند.

استعمار منجر به بیگانگی فرهنگی، سلب مالکیت ارضی، آسیب بین نسلی، تبعیض سیستمی و به حاشیه راندن اقتصادی-اجتماعی شده است، که مجموعا تأثیرات منفی عمیقی بر زندگی بسیاری از مردم بومی امروز دارند.

سیستم مدارس شبانه‌روزی، حذف کودکان بومی از خانواده‌هایشان در طول دهه 1960 و اقدامات مستمر رفاه کودکان، بر روابط تأثیر گذاشته و به فرسایش پیوندهای خانوادگی و اجتماعی کمک کرده است.

این امر با پیامدهای مداوم برای بسیاری، مانند میزان بالای مشکلات جسمی جدی، مشکلات مربوط به سلامت روان و اختلالات شناختی، خودکشی، سوء استفاده فیزیکی و جنسی، سوء مصرف الکل و مواد مخدر، خشونت بین فردی، فروپاشی خانواده، و مشارکت هم به عنوان قربانی و بازماندگان و هم متهم و محکومین در سیستم عدالت کیفری نتایج پیچیده و غم‌انگیزی داشته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *