رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خانواده شیرین ابوعاقله همچنان در جست‌وجوی عدالت

13:16 - 22 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۲۵۳۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
وعده‌های آمریکا برای پیگیری پرونده شهادت شیرین ابوعاقله در میانه کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی پوچ و بی نتیجه بوده و اکنون خانواده وی مسیرهای تازه عدالت را جست‌وجو می‌کنند.

خبرگزاری میزان – خانواده «شیرین ابوعاقله»، خبرنگار کهنه کار فلسطینی «الجزیره» که در ماه مه سال جاری در کرانه باختری به دست نظامیان صهیونیست به شهادت رسید، همچنان به دنبال عدالت هستند؛ وی در حالی هدف تیراندازی نظامیان صهیونیست قرار گرفت که جلیقه ضد گلوله ای با علامت «PRESS» بر تن و کلاه ایمنی بر سر داشت.

کمیسیون تحقیق (COI) که سال گذشته توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل برای بررسی درگیری‌های چند دهه ای خاورمیانه ایجاد شد، چند روز پیش نشستی در مورد «ابوعاقله» برگزار کرد.

اعضای خانواده «ابوعاقله» از جمله «لینا ابوعاقله»، برادرزاده و «آنتوان ابوعاقله» برادر این خبرنگار فلسطینی و همکارانش مانند «علی السمودی» در نشست تاریخی مذکور اعلام کردند که وی عامدانه و در چارچوب جنگ گسترده رژیم صهیونیستی علیه کارکنان رسانه ای فلسطین هدف قرار گرفت.

برگزاری نشست مذکور با انتقاد شدید رژیم صهیونیستی مواجه شد؛ این رژیم ضمن انتقاد شدید از COI، بازرسان نهاد مذکور را به حمایت از «برنامه ضد اسرائیلی» متهم کرده و صراحتا از همکاری با تحقیقات آن امتناع کرده است.

رژیم صهیونیستی حتی جلسات علنی آغاز شده از روز دوشنبه را «محاکمه‌های ساختگی» توصیف کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی برای نخستین بار در ماه سپتامبر پذیرفت که احتمالا یکی از نظامیان صهیونیست پس از اشتباه گرفتن «ابوعاقله» به وی تیراندازی کرده است.

برادرزاده «ابوعاقله» به «خبرگزاری فرانسه» گفت: خواسته ما مشخص است؛ ما عدالت را می‌خواهیم.

وی تاکید کرد: اعتراف دیرهنگام، پس از ماه‌ها اصرار ارتش بر غیرممکن بودن تعیین منبع تیراندازی مرگبار و تلاش برای القای این امر که شیرین توسط فلسطینیان هدف قرار گرفته، تسلی‌بخش نبود؛ آن‌ها به طور کامل اعتراف نکردند و حتی نام سرباز را به ما ندادند؛ آن‌ها حتی حاضر نیستند تحقیقات جنایی را آغاز کنند.

«لینا ابوعاقله» افزود: هیچ مقام صهیونیستی از زمان تشییع جنازه شیرین در 13 مه که با ضرب و شتم حاضران در مراسم توسط پلیس رژیم صهیونیستی انجام شد، با خانواده ما تماس نداشتند.

وی تاکید کرد که خانواده «ابوعاقله» خواستار تحقیقات مستقل، از جمله درخواست به دادگاه کیفری بین‌المللی برای آغاز تحقیقات هستند و ابراز امیدواری کرد که نشست اخیر سازمان ملل بتواند تفاوتی ایجاد کند.

«لینا ابوعاقله» افزود: اطمینان از پاسخگویی برای کمک به جلوگیری از خونریزی بیشتر حیاتی است و قتل شیرین یک حادثه جداگانه نیست، بلکه بخشی از کل سیستم است که به تداوم این نوع خشونت کمک می کند.

 رئیس اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطینی در جلسه مذکور گفت: نزدیک به 50 روزنامه‌نگار فلسطینی از سال 2000 کشته شده‌اند و هیچ‌کس پاسخگو نیست؛ رژیم صهیونیستی روزنامه نگاران فلسطینی را به عنوان بخشی از یک سیاست سیستمی هدف قرار می‌دهد تا صدای فلسطینیان را خفه و ساکت کند.

وی تاکید کرد: ما به عنوان روزنامه نگاران فلسطینی نه تنها در معرض سوءاستفاده و تجاوز، بلکه در معرض جنگی گسترده از سوی اشغالگران هستیم؛ روزنامه نگاران فلسطینی از سال 2013 تاکنون هدف 7 هزار و 500 مورد نقض حقوق بشر قرار گرفته اند؛ یعنی سالانه 830 مورد.

رئیس سندیکای روزنامه نگاران فلسطینی پرسید: اگر همه این جنایات در جایی غیر از فلسطین رخ داده باشد، جهان ساکت می ماند؟

«لینا ابوعاقله» در مصاحبه با «دوحه نیوز» نیز تاکید کرد: ما از جنایتکاران انتظار نداریم که جنایات خود را بررسی کنند؛ ما انتظار داریم آمریکا از ارزش‌هایی که تبلیغ می‌کند حمایت کند، خواه این ارزش‌ها مربوط به آزادی مطبوعات و حمایت از روزنامه نگاران باشد، خواه حقوق بشر یا دموکراسی.

وی افزود: شش ماه از کشته شدن شیرین می‌گذرد و ما همچنان به تلاش برای پاسخگو کردن ادامه می‌دهیم، زیرا اگر این کار را نکنیم، به هیچ چیز نخواهیم رسید؛ ما چالش‌ها را می‌دانیم؛ اما هر چقدر هم که طول بکشد به این مبارزه برای عدالت ادامه خواهیم داد.

براساس تحقیقات انجام شده، «ابوعاقله» از ناحیه‌ای از جمجمه‌اش که توسط کلاه ایمنی که در آن زمان به سر داشت، پوشانده نشده بود، مورد اصابت گلوله قرار گرفت؛ شکسته شدن جمجمه «ابوعاقله» به خوبی نشان می‌دهد که وی با اسلحه ارتش رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفته است.

مدت کوتاهی پس از شهادت این روزنامه نگار برجسته فلسطینی، رژیم صهیونیستی به سرعت تلاش کرد تا حقیقت موضوع را عامدانه تحریف کند.

ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر هدف قرار گرفتن «ابوعاقله» توسط تیراندازان فلسطینی با یافته‌های تحقیقات گروه حقوق بشری «بتسلم» نقش بر آب شد.

البته تایید این امر که گلوله اصابت کرده به «ابوعاقله» متعلق به ارتش رژیم صهیونیستی بوده نیز سبب شد تا ادعای مذکور رد شده و آمریکا برای انجام تحقیق وارد عمل شد.

«واشنگتن» بعدها ادعا کرد که «ابوعاقله» ناخواسته هدف نظامیان صهیونیست قرار گرفت؛ ضمن این که دیدارهای خانواده «ابوعاقله» با مقام‌های آمریکایی و درخواست کمیته حفاظت از خبرنگاران (CPJ) برای پیگیری موضوع توسط واشنگتن بی نتیجه مانده اند.

یکی از همکاران «ابوعاقله» که در هنگام حادثه در کنار وی حضور داشت، می‌گوید: تک تیراندازان صهیونیست پس از شهادت ابوعاقله به شلیک گلوله ادامه داده و از ارائه کمک‌های پزشکی به او جلوگیری کردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *