صدور کیفرخواست برای تعدادی از متهمان اغتشاشات اخیر در استان خراسان رضوی

11:43 - 22 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۲۶۴۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی، گفت: دادسرای عمومی و انقلاب مشهد برای تمامی متهمان اغتشاشات اخیر در شهر مشهد پرونده قضایی تشکیل داده و در چارچوب قوانین و مقررات برای تعدادی از متهمیان این اغتشاشات کیفرخواست صادر شده است.

خبرگزاری میزان - محمدحسین درودی در پانزدهمین جلسه ستاد کنترل مجرمان حرفه ای استان از آغاز ارسال تعدادی از پرونده های متهمان اغتشاشات اخیر در شهرستان مشهد به دادگاه خبر داد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی در این جلسه با اشاره به فرایند رسیدگی دقیق و قانونی به جرایم برهم زنندگان امنیت داخلی کشور، افزود: دادسرای عمومی و انقلاب مشهد برای تمامی متهمین اغتشاشات اخیر در شهر مشهد که توسط ضابطین عام و خاص شناسایی و دستگیر شده اند ، پرونده قضایی تشکیل داده و با دقت و در چارچوب قوانین و مقررات نسبت به تکمیل تحقیقات مقدماتی اقدام و در نهایت از هفته گذشته برای تعدادی از متهمین این اغتشاشات کیفرخواست صادر و پرونده ها به دادگاه ارسال شده است.

وی گفت: با توجه به انتظار و مطالبه به حق مردم در جهت تسریع در رسیدگی به پرونده های متهمین اغتشاشات اخیر و صدور آرای بازدارنده، با تلاش مضاعف همکاران قضایی و اداری در دادسرای مشهد، پرونده هایی که تحقیقات مقدماتی آن تکمیل شده با صدور قرار نهایی و با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است.

درودی ادامه داد: به بازپرسان رسیدگی کننده به این پرونده ها تأکید شده تا در پرونده ها، تمامی رفتارهای خلاف قانون متهمان را بر اساس مستندات موجود در پرونده، مورد رسیدگی قرار دهند و در مواردی که برخی رفتارهای خشونت آمیز علیه اشخاص عادی یا مأمورین توسط تعدادی از اغتشاشگران انجام شده، پرونده این افراد به صورت تجمیعی به دادگاه ارسال شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی عنوان کرد: با توجه به سرعت بخشیدن در تکمیل مستندات پرونده ها توسط ضابطان عام و خاص پیش بینی می شود در هفته جاری بخش دیگری از پرونده های لیدرها و نفرات اصلی اغتشاشات اخیر در مشهد با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شود. 

وی تاکید کرد: مقامات قضایی بطور مستمر از بازداشتگاه‌ها و زندان های سطح استان بازدید داشته اند و تا به حال هیچگونه مشکل خاصی مشاهده نشده است ضمن اینکه با برنامه ریزی معاونت حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز استان خراسان رضوی، برای این متهمان مستمرا در زندان مرکزی مشهد برنامه ها و دوره های آموزشی ، تربیتی و اخلاقی گفت‌وگو محور با حضور صاحب نظران حوزه و دانشگاه در حال برگزاری است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی تاکید کرد: تاکنون بیش از 85 درصد دستگیرشدگان با صدور قرارهای تأمین مناسب موقتا آزاد هستند؛ اما نسبت به لیدرها و افرادی که جان و مال مردم را به مخاطره  انداخته و امنیت جامعه را با رفتار خودشان مخدوش و میلیاردها تومان خسارت به اموال عمومی و خصوصی وارده کرده اند برابر قانون با قرار بازداشت موقت تا زمان رسیدگی به پرونده آنان در محاکم صالحه در بازداشت خواهند بود.

درودی در خصوص نوع رفتارهای ارتکابی توسط متهمان اغتشاشات اخیر، اظهارکرد: برخی از این افراد اقداماتی از جمله «تخریب، آتش زدن اموال و اماکن متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی؛ حضور در صحنه اغتشاشات با سلاح های سرد و گرم، مواد آتش زا و استفاده از آنها نسبت به جان و مال مردم و حافظان امنیت که منتهی به شهادت و مجروحیت این افراد شده است، فعالیت در فضای مجازی با هدف تهییج و تشویق و سازماندهی اغتشاشگران، اخلال در نظم عمومی جامعه و ...» را مرتکب شده اند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی همچنین گفت: تاکنون در شهرستان های مختلف استان از جمله «سبزوار، قوچان، تربت حیدریه و ...» تعدادی از پرونده‌های متهمین اغتشاشات با صدور کیفرخواست به دادگاه صالحه ارسال شده است.

بیشتر بخوانید:

دادستان خراسان رضوی: سارقان دارای سابقه از ارفاقات قانونی برخوردار نخواهند بود

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *