گفت‎وگوی استراتژیک روسای جمهور آمریکا و چین

16:28 - 23 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۴۲۸۳
روسای جمهور آمریکا و چین در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در بالی اندونزی دیدار کردند.

خبرگزاری میزان - «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در بالی اندونزی دیدار کردند.

به گزارش «اسپوتنیک»، «شی»، در این دیدار گفت که آماده مذاکره در مورد مسائل استراتژیک دوجانبه و گفت‌وگو در مورد وضعیت منطقه‌ای و جهانی است.

رئیس جمهور چین با اشاره به اینکه امروز من آماده هستم تا در مورد موضوعات دارای اهمیت استراتژیک برای روابط چین و آمریکا، و همچنین مسائل منطقه‌ای و جهانی، نظراتی صادقانه و مفصل داشته باشم، اظهار کرد که من منتظر کار مشترک برای بازگشت روابط دوجانبه به مسیر توسعه سالم به نفع مردم دو کشور هستم.

به گفته وی، باید با همه کشورها برای ایجاد امید به صلح و ثبات جهانی همکاری کرد.

«شی»، همچنین گفت: بشریت با چالش‌های بی‌سابقه‌ای مواجه بوده و جهان بر سر دوراهی قرار دارد؛ جهان از ما انتظار دارد که روابط خود را به درستی مدیریت کنیم.

«بایدن» هم در این دیدار گفت که پکن و واشنگتن باید بر اختلافات خود غلبه کنند و ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوی با چین مفید باشند.

این نشست پیش از اجلاس دو روزه سران گروه 20 در اندونزی برگزار شده و این اولین بار است که بایدن با «شی جین پینگ، از زمان آغاز دوره ریاست جمهوری خود دیدار می‌کند.

پیش از این، رئیس جمهور آمریکا گفته بود که با چین به شدت رقابت و در عین حال از بن‌بست سیاسی اجتناب خواهد کرد.

تنش ها بین آمریکا و چین در اوایل سال جاری پس از سفر «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تشدید شد.

در حالی که کاخ سفید از حمایت از این سفر خودداری کرد، اما پکن این اقدام را محکوم و هشدار داد که این اقدام عواقب سختی در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا چین

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *