ایروانی: ایران به تعهدات پادمانی خود پایبند بوده است

8:36 - 24 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۴۷۷۰
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در نیویورک می‌گوید که طرح موارد غیرحرفه ای و نادرست در مورد مسائل هسته ای ایران کمکی به مطرح کنندگان آن ادعاها نخواهد کرد.

خبرگزاری میزان – سومین نشست کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی، با سخنرانی‌ نماینده لبنان در سازمان ملل به عنوان رئیس کنفرانس و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، در  نیویورک آغاز به کار کرد.

در این نشست، «امیر سعیدایروانی» نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل دیدگاه‌ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران را در خصوص موضوع  اصلی کنفرانس تشریح کرد.

وی با اشاره به عضویت کشورمان در رژیم‌های بین المللی سلاح‌های کشتار جمعی بر سیاست مستمر ایران درباره انهدام کامل و نهایی سلاح‌های کشتار جمعی و از جمله طرح رسمی پیشنهاد ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته ای در خاورمیانه در سال 1974 تاکید کرد.

سفیر کشورمان ابراز امیدواری کرد: سایر کشورهای عضو کنفرانس نیز چنین سیاست ثابت قدمی اتخاذ کنند و از دنبال کردن هر سیاست دیگری که به نحوی تاسیس چنین منطقه ای را تحت تاثیر منفی قرار بدهد، خودداری کنند.

«ایروانی» تصریح کرد: در راستای چنین سیاست ثابت قدمی همه کشورهای عضو باید به صورت برابر وارد معاهده منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی شوند و بدین منظور لازم است قبل از نهایی کردن این معاهده، نسبت به عضویت و اجرای سایر معاهدات توسط همه کشورهای منطقه اطمینان خاطر حاصل شود.

وی همچنین با ابراز نارضایتی عمیق کشورمان نسبت به دو شکست پیاپی کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته ای در سال‌های 2015 و 2022 و نیز شکست چهارمین کنفرانس بازنگری کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی در سال 2018 گفت: این شکست‌ها نشان می‌دهند که روند تاسیس منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه که می‌توانست از سوی این کنفرانس‌ها مورد حمایت قرار بگیرد، تقویت نشده است.

«ایروانی» تاکید کرد: فرایند کنونی آغاز شده تحت نظر سازمان ملل به هیچ وجه جایگزین فرایند مورد درخواست ان‏‎پی‎تی نخواهد بود؛ زیرا این دو فرایند مکمل هم و نه جایگزین هم هستند.

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: عدم مشارکت اسرائیل، با حمایت آمریکا در کنفرانس، مهم‌ترین مانع تاسیس چنین منطقه ای در خاورمیانه است؛ در چنین شرایطی، اولین راه رفع این موانع، الحاق اسرائیل به ان‎پی‎تی به عنوان عضو غیر هسته ای و قبول بازرسی‌های آژانس بر تمام فعالیت‌های هسته ای آن است و ما انتظار داریم جامعه بین المللی این دو را برای دست برداشتن از مواضع غیر سازنده تحت فشار قرار دهد.

سفیر کشورمان در سازمان ملل با اشاره به  خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریم‌های غیر قانونی در کنار بی میلی دولت کنونی آمریکا برای بازگشت به برجام تاکید کرد: ایران به تعهدات پادمانی خود پایبند بوده و هیئت‌هایی برای حل مسائل باقیمانده بین تهران و وین در رفت و آمد هستند.

«ایروانی» همچنین خطاب به برخی از سخنرانانی که  مطالبی در خصوص برجام و فعالیت‌های هسته‌ای ایران و موضوعات دیگر مطرح کردند، اظهار کرد: طرح این موارد غیر حرفه ای و نادرست  نه تنها کمکی به  مطرح کنندگان آن  ادعاها نخواهد کرد، بلکه توجه را از تهدید اصلی منطقه خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی که همان رژیم صهیونیستی است، دور خواهد کرد.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد کشورهای هسته ای غربی که اتهامات بی اساس علیه ایران مطرح می‌کنند، اعلام کرد: این کشورها نباید از فرصت داده شده به آن‌ها به عنوان عضو ناظر کنفرانس سوءاستفاده کنند، بلکه بایستی به انتظار اصلی کشورهای منطقه از آن‌ها که همان  اعطای تضمین‌های امنیتی منفی است، بپردازند. 

«ایروانی» افزود: خود همین کشورها با تقویت زرادخانه‌های هسته ای خود و کمک به اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی توسط رژیم اسرائیل، تعهدات حقوقی الزام آور خود را نقض می‌کنند و جرات انتقاد از عدم مشارکت آمریکا و رژیم اسرائیل در کنفرانس را ندارند.

نماینده کشورمان در پایان با اشاره به آمادگی ایران برای ایفای نقش لازم در تدوین معاهده تاکید کرد: بنا به دلایل مختلف لازم است بحث کنفرانس ابتدا بر سلاح‌های هسته ای متمرکز شده و بعد از تعیین تکلیف این بعد از معاهده، سایر ابعاد نیز مورد توجه قرار گیرد؛ در این راستا کمیته‌های کاری کنفرانس می‌توانند با تمرکز بر موضوعات فنی بحث‌های لازم را مطرح و پیگیری کنند.

شایان ذکر است، نشست مزبور سومین نشست سالانه کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی است که هر سال به مدت یک هفته برگزار می‌شود و هدف آن انعقاد معاهده ای برای ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی است.

در نشست سال جاری، کشورهای شرکت کننده در ادامه کنفرانس‌های قبلی، در مورد راه‌های رسیدن به این هدف به تبادل نظر خواهند پرداخت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *