ادعای اف‎بی‎آی درباره تحقیقات پیرامون قتل شیرین ابوعاقله

17:37 - 24 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۵۸۲۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آمریکا در پی فشارهای متعدد ناچار شد تحقیقات جدیدی را در مورد قتل خبرنگار فلسطینی الجزیره به دست رژیم صهیونیستی آغاز کند.

خبرگزاری میزان – ادعای «اف بی آی» آمریکا مبنی بر آغاز تحقیقات در مورد قتل «شیرین ابوعاقله»، روزنامه نگار فلسطینی شبکه «الجزیره» توسط نظامیان صهیونیستی با واکنش مقام‌های رژیم صهیونیستی مواجه شد.

به گزارش «گاردین»، «بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واکنش به خبر انجام تحقیقات در مورد قتل «ابوعاقله» ضمن توصیف این تحقیقات به عنوان «مداخله در امور داخلی اسرائیل»، ادعا کرد: برای آمریکایی‌ها روشن خواهد شد که ما پشت سر سربازان ارتش هستیم و با هیچ خارجی برای تحقیق و بررسی همکاری نخواهیم کرد.

او در ادامه مدعی شد که تصمیم وزارت دادگستری آمریکا برای تحقیق در مورد مرگ تاسف بار شیرین ابوعاقله یک اشتباه بزرگ است

«هاآرتص» نیز به نقل از مقام‌های صهیونیست نوشت: تحقیقات واشنگتن نمادین است و بدون تایید وزارت خارجه آمریکا و توافق با اسرائیل ادامه نخواهد یافت.

عدم همکاری رژیم صهیونیستی با آمریکا در پرونده قتل «ابوعاقله» پیچیده تر شدن روابط طرفین را نوید می‌دهد؛ زیرا رژیم صهیونیستی تلاش دارد بر مرگ «ابوعاقله» در جریان یورش به «جنین» در ماه می، سرپوش بگذارد.

تحقیقات «اف‌بی‌آی» پس از ماه‌ها فشار از سوی خانواده «ابوعاقله» انجام می‌شود که دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا را متهم کرده بودند که «به‌دنبال پاک کردن هرگونه تخلف از سوی نیروهای اسرائیلی است».

در بیانیه جدید خانواده «ابوعاقله» ابراز امیدواری شده که «تحقیق واقعا مستقل، معتبر و کامل» انجام شود.

«کریس ون هولن»، سناتور آمریکایی نیز به شدت از شکست رژیم صهیونیستی در توضیح درست قتل «ابوعاقله» انتقاد کرد.

وی نوشت: این اقدامی دیرهنگام اما ضروری و مهم در راستای تحقق عدالت و پاسخگویی در قتل شیرین ابوعاقله است؛ ارتش اسرائیل در ابتدا مسئولیت کشتن ابوعاقله را رد کرد و انگشت اتهام را به سوی افراد مسلح فلسطینی نشانه رفت؛ اما تحقیقات سازمان ملل و چندین سازمان خبری ثابت کرد که این روزنامه‌نگار هنگام کشته شدن در تیررس فلسطینی‌ها نبوده و تقریباً به طور قطع نیروهای اسرائیلی مسئول آن هستند.

براساس گزارش سازمان ملل سربازان صهیونیست چند بار به سمت «ابوعاقله» و دیگر خبرنگاران شلیک کردند.

ارتش رژیم صهیونیستی در نهایت در ماه سپتامبر اعتراف کرد که احتمالا یکی از سربازانش به «ابوعاقله» شلیک کرده است؛ البته رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این امر پیگرد کیفری برای کسی نخواهد داشت، زیرا قانونی نقض نشده و پرونده مختومه است.

وزارت خارجه آمریکا نیز تلاش داشت تا پرونده قتل «ابوعاقله» را در پی گزارش مذکور مختومه اعلام کند اما تداوم فشارها با توجه به سابقه بی نتیجه ماندن تیراندازی‌های نظامیان صهیونیست مانع شد.

منتقدان این رویکرد وزارت امور خارجه آمریکا می‌گویند که عدم توضیح کامل قتل «ابوعاقله» می‌تواند کمک‌های نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی براساس قانون مصوب 25 سال پیش را نیز به مخاطره بیندازد.

آن‌ها تاکید دارند که هیچ تحقیق مستقل و معتبری در آمریکا درباره پرونده «ابوعاقله» انجام نشده است.

رئیس باشگاه ملی مطبوعات آمریکا در این رابطه اعلام کرد: بدون تحقیق مستقل و حرفه ای در مورد قتل «شیرین ابوعاقله»، همه خبرنگاران در کرانه باختری در خطر هستند و بدون تحقیقات مستقل و حرفه ای، عاملان خشونت علیه «ابوعاقله» از مجازات در امان خواهند ماند.

گروه حقوق بشری صهیونیستی «یش دین» نیز با انتشار بیانیه ای خواستار انجام تحقیقات از سوی آمریکا شد.

در بیانیه این گروه همچنین آمده است که در بیشتر موارد (72 درصد از شکایات ارائه شده توسط فلسطینی‌ها)، ارتش رژیم صهیونیستی تحقیقات جنایی را انجام نمی‌دهد.

در عین حال «آنتوان ابوعاقله» در مصاحبه با «الجزیره» ابراز امیدواری کرد که تحقیقات آمریکا برای پاسخگویی مسئولین و جلوگیری از جنایات مشابه مفید باشد.

وی افزود: ما خواهان یک تحقیق مستقل، عادلانه و شفاف بر اساس حقایق هستیم؛ امیدواریم این گام نقطه عطفی در تحقیقات درباره مرگ شیرین باشد؛ ما از واکنش اسرائیل به این خبر مبنی بر آغاز تحقیقات آمریکایی در مورد مرگ «شیرین ابوعاقله» تعجب نکردیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *