آمریکا در پرونده قتل خاشقجی به ولیعهد عربستان مصونیت قضایی داد

11:31 - 27 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۸۶۲۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
وزارت دادگستری آمریکا با موافقت دولت این کشور به ولیعهد عربستان در پرونده قتل جمال خاشقجی مصونیت قضایی داد.

خبرگزاری میزان - وزارت دادگستری آمریکا با صدور یک رای مشورتی حقوقی به این نتیجه رسیده که «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، در پرونده مربوط به قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، مصونیت قضایی دارد.

به گزارش «آسوشیتد پرس»، این رای مشورتی در حالی صادر می‌شود که شکایت علیه ولیعهد عربستان و هیأت همراه وی از سوی «خدیجه چنگیز»، نامزد جنال خاشقجی و سازمان «دموکراسی در جهان عرب» در حال حاضر در یک دادگاه فدرال در واشنگتن در جریان است.

قاضی تا نیمه شب پنجشنبه به دولت آمریکا مهلت داده بود تا درباره ادعای وکیل «محمد بن سلمان» مبنی بر مصونیت قانونی اظهار نظر کند؛ در حالی که دولت آمریکا این فرصت را داشت که به هیچ وجه نظر خود را در این باره اعلام نکند اما موافقت خود را با این موضوع اعلام کرده است.

مقامات آمریکا مدعی هستند که این اعلام موافقت الزام‌آور نبوده و در نهایت قاضی تصمیم خواهد گرفت که آیا مصونیت را اعطا کند یا خیر.

وزارت خارجه آمریکا تصمیم دولت این کشور را مبنی بر تلاش برای محافظت از ولیعهد سعودی در برابر دادگاه این کشور «صرفاً یک تصمیم حقوقی» عنوان کرده است.

خاشقجی در دوم اکتبر سال 2018 در حالی که برای دریافت برخی مدارک خود به کنسولگری عربستان در شهر «استانبول» ترکیه رفته بود، به قتل رسید.

پیش از این نهادهای اطلاعاتی آمریکا نیز با انتشار گزارشی، دست داشتن ولیعهد عربستان در قتل وی را تایید کرده بودند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *