واکنش‎ها به مصونیت قضایی آمریکا به بن سلمان

10:35 - 28 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۹۴۷۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اقدام آمریکا مبنی بر اعطای مصونیت قضایی به ولیعهد عربستان در پرونده قتل جمال خاشقجی با موجی از انتقادات مواجه شده است.

خبرگزاری میزان - وزارت دادگستری آمریکا با صدور یک رای مشورتی حقوقی به این نتیجه رسیده که بن سلمان، ولیعهد عربستان، در پرونده مربوط به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد رژیم سعودی، مصونیت قضایی دارد.

این رای مشورتی در حالی صادر می‌شود که شکایت علیه ولیعهد عربستان و هیأت همراه وی از سوی «خدیجه چنگیز»، نامزد جمال خاشقجی و سازمان «دموکراسی در جهان عرب» در حال حاضر در دادگاه فدرال واشنگتن در جریان است.

قاضی تا نیمه شب پنجشنبه گذشته به دولت آمریکا مهلت داده بود تا درباره ادعای وکیل بن سلمان مبنی بر مصونیت قانونی اظهار نظر کند؛ در حالی که دولت آمریکا این فرصت را داشت که به هیچ وجه نظر خود را در این باره اعلام نکند اما موافقت خود را با این موضوع اعلام کرده است.

به گزارش «اسکای نیوز»، با وجود اینکه «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر متعهد شده بود پس از قتل جمال خاشقجی در سال 2018، مقامات عربستان را پاسخگو خواهد کرد، وزارت خارجه دولت وی به تازگی اعلام کرد که دفتر بن سلمان باید از او در برابر پیگرد قانونی به دلیل نقش در قتل خاشقجی محافظت کند.

اما این اقدام احتمالا خشم فعالان حقوق بشر و بسیاری از سیاستمداران را در داخل و خارج از آمریکا در پی داشته باشد، زیرا عربستان منتقدان داخلی و خارجی را سرکوب می‌کند.

جامعه اطلاعاتی آمریکا پیشتر به این نتیجه رسیده که ولیعهد عربستان با قتل خاشقجی موافقت کرده بود.

«سارا لی ویتسون»، وکیل و مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده بان حقوق بشر، در این باره می‎گوید: «غیرممکن است که حرکت امروز دولت بایدن را چیزی بیش از تسلیم شدن در برابر تاکتیک‌های فشار سعودی، از جمله کاهش تولید نفت خواند.»

مدافعان حقوق بشر استدلال کرده بودند که اگر دولت باید با اعطای مصونیت قضایی از بن سلمان حمایت کند، ولیعهد عربستان و دیگر مقامات در سراسر جهان را در نقض حقوق بیشتر تشویق می‌کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا عرستان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *