نقض حقوق بشری و تبعیض علیه افراد دارای معلولیت در اروپا

11:06 - 29 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۲۰۳۱۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کارشناسان خواهان جدیت اروپا در موضوع مقابله با نقض گسترده حقوق معلولان هستند.

خبرگزاری میزان – منتقدان می‌گویند که اتحادیه اروپا باید با اتخاذ حداقل استانداردهای کمک شخصی برای مقابله با نقض حقوق بشر افراد معلول اقدام کند.

به گزارش «یورواکتیو»، در مجموع 87 میلیون فرد دارای معلولیت در کشورهای اروپایی زندگی می‌کنند؛ آن‌ها به شکلی گسترده با تبعیض و محرومیت اجتماعی مواجه هستند.

در اتحادیه اروپا، از هر دو نفر معلول یک نفر می‌گوید که احساس تبعیض می‌کند؛ ضمن این که این افراد 50 درصد بیشتر در معرض فقر یا محرومیت اجتماعی هستند.

اخیرا نمایندگان پارلمان اروپا اعلام کردند که هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن باقی مانده است، زیرا افراد معلول هنوز با موانع و تبعیض های زیادی در سراسر این قاره روبرو هستند.

برای کشورهای اروپایی در مواجهه با افراد معلول یک راه حل وجود دارد؛ انتقال به آسایشگاه.

البته زندگی در چنین مراکزی خطرات گسترده ای به دنبال دارد که غالبا مردم از آن بی اطلاع هستند؛ یک نمونه از این مخاطرات شیوع کرونا بود.

تبعیض علیه افراد معلول در اروپا در زمینه‌های مختلفی قابل مشاهده است.

در دوران شیوع کرونا، مقام‌های دولت‌های اروپایی به این نتیجه رسیدند که افراد معلول در اولویت درمان نیستند و از انتقال ساکنان آسایشگاه‌های معلولان به بیمارستان خودداری کردند.

همین امر سبب شد در نتیجه این تبعیض، افراد دارای معلولیت تا 72 درصد از مرگ و میرهای کرونایی را در برخی کشورها به خود اختصاص دادند؛ به عنوان مثال، 68 درصد مرگ و میرها در اسپانیا و 51 درصد مرگ و میرها در هلند را معلولان تشکیل دادند.

البته معلولان فقط با شیوع همه گیری در آسایشگاه‌ها به خطر نمی‌افتند؛ از سال 2018 تا 2022 حدود 44 مورد مرگ و میر معلولان بر اثر آتش سوزی و سیل در اسپانیا، آلمان، جمهوری چک، یونان و ... ثبت شد.

معلولان در اروپا از مشکل دیگری نیز رنج می‌برند؛ آن‌ها به ویژه زنان معلول بیشتر در معرض آزار و تجاوز جنسی قرار دارند.

در بررسی اخیرا انجام شده از سوی اتحادیه اروپا اجرای دستورالعمل‌های مبنی بر رفع تبعیض علیه معلولان در کشورهای اروپایی عمدتا نادیده گرفته شده و تنها دو کشور از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا ضرب الاجل اجرای تعهدات را دریافت نکردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *