رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دستگاه قضا مولد اشتغال/ برای 208 مددجو در کارگاه معرق چوب و فلز زندان مرکزی یزد موجبات اشتغال فراهم شد

9:05 - 03 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۲۴۲۱۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
208 مددجوی زندان مرکزی استان یزد در سال‌جاری با همت دادگستری کل، اداره کل زندانهای استان و مسئولان زندان مرکزی یزد، پس از حرفه آموزی در گارگاه «معرق کاری روی چوب و فلز» به مرحله تولید رسیده و درآمد 295 میلون تومانی کسب کردند.

خبرگزاری میزان - یکی از محوری‌ترین رویکرد‌های سیاست‌های بالادستی نظام و برنامه ششم توسعه قوه قضاییه، کاهش آمار جمعیت کیفری بطرق مختلف است و در حال حاضر بهترین روش برای تحقق این امر حرفه‌آموزی و ایجاد بستر اشتغال برای زندانیان در درون و پس از خروج از زندان با هدف جلوگیری از تکرار جرم و بازگشت آنان به زندان است.

برهمین اساس یکی از اولویت های مهم و مورد توجه سازمان زندان‌ها و بنیاد تعاون زندانیان در سطح کلان، نیز حمایت از توسعه اشتغال و حرفه آموزی مولد در زندان‌ها در راستای باز اجتماعی شدن زندانیان و حمایت از خانواده آنان است که سازمان، ادارت کل و مسئولان متولی زندان‌ها در سراسر کشور در سال‌های اخیراقدامات خوبی در این زمینه انجام داده‌اند.

درهمین راستا دادگستری کل و اداره کل زندان‌های استان یزد، در 7 ماهه سال‌جاری با تشکیل 46 کارگاه آموزشی و تولیدی در زندان‌های استان گام موثری در جهت حرفه آموزی و اشتغال زندانیان برداشته‌اند، تشکیل کارگاه‌های « خیاطی، چرم دوزی، کاربافی، میناکاری، فیروزه کوبی، مینا کاری روی مس و سفال، کفشدوزی و...» در زندان مرکزی یزد نمونه‌ای از کارگاه‌های مستقر در زندانهای استان یزد است.

کارگاه «معرق کاری روی چوب و فلز» از جمله کارگاه‌های تشکیل شده در زندان مرکزی یزد است که از ابتدای سال تاکنون 11 دوره آموزشی فشرده در این کارگاه برای زندانیان علاقه‌مند برگزار شده است، در این گزارش شرحی از نحوه آموزش، میزان اشتغال و کسب درآمد زندانیان مشغول در این کارگاه گنجانده شده است.

در هر دوره آموزشی 15 الی 20 مددجو در گارگاه «معرق کاری روی چوب و فلز» ابتدا تحت نظر مربیان و استادان تایید شده از سوی سازمان فنی و حرفه‌ایی آموزش‌های لازم را دیده و برای گرفتن مدرک معتبر به اداره فنی و حرفه ایی یزد معرفی می شوند.

از ابتدای سال تاکنون 208 زندانی در گارگاه‌ «معرق کاری روی چوب و فلز» آموزش دیده و به ترتیب برای گرفتن مدرک معتبر به اداره کل فنی و حرفه‌ای استان یزد معرفی شده یا خواهند ‌شد و نکته حائز اهمیت این است که مواد اولیه مورد نیاز برای آموزش و تولید در این کارگاه مانند سایر گارگاه‌های آموزشی مستقر در زندان‎‌های استان با رایزنی دادگستری کل و مسئولان اداره زندان‌های استان توسط خیران یزدی تهیه می‌شود و علاوه بر این آموزش و شرکت در امتحانات فنی و حرفه ایی جهت دریافت مدرک معتبر پایان دوره نیز در پی انعقاد تفاهم نامه ایی با فنی و حرفه ایی استان برای مددجویان بصورت کاملا رایگان و در محل زندان برگزار می‌شود.

محصولات تولیدی مددجویان در گارگاه «معرق کاری روی چوب و فلز» زندان مرکزی یزد توسط سازمان حمایت از زندانیان و یا تشکیل نمایشگاه در درون و بیرون زندان عرضه و بفروش رسیده و درآمد حاصل از آن مستقیما به حساب زندانیان واریز می‌شود و از ابتدای سال تاکنون درآمد حاصله از تولیدات معرق کاری مددجویان در این کارگاه 925 میلیون تومان بوده است.

بیشتر بخوانید:

بیش از یک هزار زندانی در یزد با استفاده از ارفاقات قانونی آزاد شدند


برچسب ها: اشتغال زندان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *