موضع‎‌گیری‌های مبهم آمریکا در قبال حقوق بشر در عربستان

9:21 - 02 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۲۵۱۳۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مقامات آمریکا پس از اقدام اخیر خود مبنی بر اعطاس مصونیت به ولیعهد سعودی، موضع‌گیری مبهمی درباره این کشور دارند.

خبرگزاری میزان - وزارت دادگستری آمریکا با صدور یک رای مشورتی حقوقی به این نتیجه رسیده که بن سلمان، ولیعهد عربستان، در پرونده مربوط به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد رژیم سعودی، مصونیت قضایی دارد.

این رای مشورتی در حالی صادر می‌شود که شکایت علیه ولیعهد عربستان و هیأت همراه وی از سوی «خدیجه چنگیز»، نامزد جمال خاشقجی و سازمان «دموکراسی در جهان عرب» در حال حاضر در دادگاه فدرال واشنگتن در جریان است.

به گزارش «میدل ایست آی»، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا اخیرا مدعی شده که علیرغم تصمیم دولت این کشور مبنی بر اینکه ولیعهد سعودی باید از شکایت درباره قتل جمال خاشقجی مصونیت داشته باشد، به بازنگری روابط خود با عربستان سعودی ادامه می‌دهد.

«بلینکن» گفت: نظری که ما ارائه کردیم به هیچ وجه به ماهیت پرونده و وضعیت فعلی روابط دوجانبه اشاره نمی‌کند.

«عزیز القاشیان»، محقق سعودی در این باره می‌گوید: دولت بایدن همیشه ادعا کرده است که در حال ارزیابی مجدد روابط خود با عربستان سعودی است، اما بارها و بارها به نظر می‌رسد که این وعده‌ها و ژست‌هایی دورتر از یک تغییر اساسی واقعی در سیاست خارجی است.

آمریکا ماه گذشته گفت که پس از حمایت ریاض از کاهش تولید نفت اوپک پلاس که در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین و افزایش قیمت انرژی به منزله طرد آمریکا تلقی می‌شد، روابط خود با ریاض را مورد ارزیابی مجدد قرار خواهد داد.

این اقدام به ویژه برای بایدن شرم آور بود که از سفر خود به عربستان در ماه ژوئیه برای تقویت امنیت انرژی آمریکا دفاع کرد.

«جورج کافایرو»، یک تحلیلگر منطقه‌ای، در این باره می‎‌گوید: ما بیشتر ژست‌هایی از کاخ سفید دیده‌ایم که نشان می‌دهد چگونه روابط با عربستان سعودی کمتر دوستانه شده است، اما فراتر از چنین ژست‌ها و حرکت‌های نمادین، فکر نمی‌کنم لزوماً بتوانیم از نظر «عواقب» برای ریاض انتظار زیادی داشته باشیم.

«بایدن» به عنوان یک نامزد انتخاباتی در سال 2020 دعده داد که عربستان را به دلیل قتل جمال خاشقجی، پاسخگو می‌کند.

برخی از مقامات دموکرات در کنگره نیز درخواست‌هایی مانند توقف فروش تسلیحات را به عربستان مطرح کردند اما اکنون مشخص شده این وعده‌ها و درخواست‌ها تنها در حد لفاظی بوده و اکنون فراموش شده است.

«کافایرو» می‌گوید: اما بعید است که دولت بایدن هیچ یک از این وعده‌ها را انجام دهد زیرا به نظر می‌رسد روابط را در چارچوب رقابت فزاینده ترسیم می‌کند.

مبهم نگه داشتن مواضع

«دموکراسی برای جهان عرب»، گروه مستقر در آمریکا همراه با «خدیجه چنگیز»، نامزد خاشقجی، شاکیان پرونده قضایی هستند که به دنبال عدالت برای قتل خاشقجی هستند.

در این ماه، دولت «بایدن» گفت که بن سلمان باید به عنوان رئیس دولت عربستان در این دعوی مصونیت داشته باشد؛ ارتقای ولیعهد به نخست وزیری در ماه سپتامبر توسط منتقدان به عنوان تلاشی برای محافظت از وی در برابر دعوی قضایی تلقی شد.

از سویی دیگر «بلینکن» افزود که «هیچ برنامه ای» برای سفر ولیعهد عربستان به واشنگتن در حالی که روابط با ریاض در حال بازنگری است، وجود ندارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *