امیرعبداللهیان: عراق متعهد به خلع سلاح گروه‎های تروریستی شده/در مذاکرات رفع تحریم‎ها از خطوط قرمز عبور نکردیم/دیدار هیئتی از ایران و اوکراین در یک کشور ثالث/واکنش به قطعنامه آژانس

15:11 - 02 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۲۵۹۲۷
نشست مطبوعاتی وزیر امور خارجه با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد.

خبرگزاری میزان - «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه روز چهارشنبه، ۲ آذر، در نشستی مطبوعاتی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به پرسش‌هایی پیرامون سیاست خارجی پاسخ داد.

وی در آغاز با ابراز خرسندی از این که روند سیاست خارجی دولت آیت الله رییسی با اولویت آسیا محور در مسیر درست و رو به رشدی قرار دارد، گفت: در 14ماه گذشته حجم تبادل ایران از قاره اروپا تا دیگر نقاط جهان از ۳۷ درصد در کمترین حالت تا ۵۷۱ درصد رشد داشته و بخش عمده ای از این رشد خارج از حوزه سنتی مانند نفت و انرژی بوده است.

توطئه‌ها برای تروریسم و تجزیه ایران شکست خوردند

«امیرعبداللهیان» اظهار کرد: در ارتباط با برخی از تحولات جدید در محیط داخلی ایران مایل هستم شما را از منظر سیاست خارجی در جریان قرار بدهم؛ توطئه ای که براساس اسناد دقیق و موجود در دستگاه دیپلماسی با هدف ایجاد جنگ تروریستی، جنگ داخلی و در نهایت تجزیه ایران در ۸ هفته گذشته با سوءاستفاده از احساسات پاک مردمی صورت گرفت، شکست خورد.

وی افزود: در جریان این توطئه یک دیپلمات عالی رتبه غربی اظهار کرد که آمریکا در عراق در سال‌های اخیر و در دوره نخست وزیری عادل عبدالمهدی در عراق توانست در یک کشور ۴۱ میلیون نفری تنها با آوردن ۳۰ هزار زن و جوان عراقی به میدان التحریر و برخی میادین و به کارگیری ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی دولت حاکم عراق را ساقط کند و عبدالمهدی در نهایت از سمت خود استعفا کرد؛ مقام غربی مدعی بود که در ارتباط با ایران، احساسات عده ای از جوانان برانگیخته شد، اما آمریکا و تعداد اندکی امیدوارند که به اهداف خودشان دست پیدا کنند، دخالت‌های خارجی در ۸ هفته گذشته در اوج قرار داشت.

به مذاکراتمان با عراق برای عبور از این مرحله ادامه می‌دهیم

وزیر امور خارجه در مورد تحولات اخیر در رابطه ایران و عراق گفت: ما به طور مستمر با کشورهایی که تروریسم از سمت آن‌ها می آمد، در ارتباط بودیم؛ در غائله زاهدان و مناطق غربی ۷۶ مرکز تروریستی در اقلیم کردستان عراق فعال شدند؛ سلاح‌های آمریکایی و اسرائیلی وارد کشور شد؛ در ۸ هفته گدشته در بغداد و تهران با مقامات عراقی در دولت مرکزی و در اقلیم نشست‌های متعددی را داشتیم و توافقاتی را به عمل آوردیم؛ دوستان ما در دولت عراق متعهد شدند که برای دور کردن گروه‌های تروریستی علیه امنیت استان‌های غربی اقداماتی را آغاز و نسبت به خلع سلاح آن‌ها اقدام کنند.

«امیرعبداللهیان» همچنین گفت: زمانی که نیروهای مسلح عراق در مرز مشترک ایران و اقلیم مستقر شوند و امنیت را تضمین کنند، دیگر نیازی به برخورد ما نخواهد بود؛ مادامی که در چارچوب حقوق بین الملل تهدید از سوی کشوری همسایه متوجه ما باشد، برای تامین امنیت به اقدام خود ادامه می‌دهیم؛ ما به مذاکراتمان با مقامات عراق برای عبور ازین مرحله ادامه می‌دهیم.

مواضع خود را به کشورهای غربی مداخله گر اعلام کردیم

«امیرعبداللهیان» در مورد مواضع مداخله جویانه کشورهای غربی در تحولات اخیر ایران گفت: در تماس با مقام‌های جهان از جمله ۳ کشور اروپایی در خصوص آن چه در ایران گذشت و انتقاد و محکومیت فوری اظهارات برخی از این مقامات اروپایی و مقامات آمریکایی، به صراحت مواضع ایران را منعکس کردیم؛ ۳ کشور اروپایی، آمریکا و لابی صهیونیستی درک درستی از وقایع نداشتند و مداخلات زیادی در عرصه رسانه ای و اظهار نظر به عمل آوردند.

وزیر امور خارجه، تاکید کرد: برخی از مقامات کشورهای مذکور تلاش کردند با مصاحبه‌های متفاوتی اشتباهات خود را اصلاح کنند.

رعایت حقوق بشر و حقوق مردم جزئی از آموزه‌های دینی ماست

«امیرعبداللهیان» در مورد ادعاهای حقوق بشری مطرح شده علیه ایران گفت: رعایت حقوق مردم و رعایت حقوق بشر در آموزه‌های دینی ایران وجود دارد؛ در اغتشاشات اخیر به مقامات اروپایی که مدعی دفاع از حقوق بشر هستند، به صراحت گفتم پلیس با صبری راهبردی قویا خویشتنداری کرد؛ این که چند هزار نیروی پلیس و مدافع امنیت ما مجروح شدند، نشان دهنده رعایت حقوق بشر و خویشتنداری پلیس و نیروهای حافظ امنیت است؛ این که آمریکا و اروپا که خود در نقض حقوق بشر تاریخ طولانی دارند، بخواهند درباره حقوق بشر در ایران مدعی باشند، قابل قبول نیست.

وی گفت: در خصوص وقایع اخیر نیز کمیته ای در ایران زیر نظر وزیر کشور و رئیس سازمان امنیت تشکیل شده است تا مسائل را پیگیری کنند؛ گزارش این کمیته را در اختیار جامعه بین المللی قرار خواهیم داد.

از خطوط قرمز خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها عبور نکردیم

«امیرعبداللهیان» در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: ایران با وجود مواضع غیرسازنده ۳ کشور اروپایی و آمریکا، در مسیر دیپلماتیک گفت‌وگوها برای لغو تحریم‌ها را از طریق واسطه‌ها در دستور کار داشته است؛ اما از خطوط قرمز خود عبور نکردیم.

وی در ادامه گفت: طرف آمریکایی تصور می‌کرد که ما از خطوط قرمز خود عبور می‌کنیم، اما اعلام کردیم برای توافق پایدار آمادگی داریم؛ پیام‌ها همچنان در حال تبادل هستند و روند در مسیر دیپلماتیک ادامه دارد؛ اما آمریکا در مسیر رسانه ای مواضع ریاکارانه خود را ادامه می‌دهد؛ امیدواریم متناسب با منافع ملت و کشور در صورتی که به گام پایانی توافق برسیم، از توافقی قوی صحبت کنیم.

تصاویر غیر واقعی از ایرانیان خارج از کشور منتشر می‌شود

وزیر امور خارجه گفت: آن چه برخی از شبکه‌ها نشان می‌دهند، واقعیت جامعه بزرگ خارج از کشور نیست و متفاوت از این تصاویر بزرگنمایی شده است؛ به نمایندگی‌های خود در خارج از کشور اعلام کردیم که آخرین وضعیت مراجعات ایرانیان را به کنسولگری‌ها را گزارش کنند؛ مایلم اعلام کنم نه تنها مراجعات ایرانیان به سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها کاهش نداشته بلکه رشد امور برای انجام سفر به ایران را شاهدیم.

آژانس در ماه‌های گذشته چند بار سیاسی عمل کرد

«امیرعبداللهیان» در مورد رابطه ایران و آژانس نیز گفت: یکی از نکاتی که در ماه‌های گذشته قدری تاخیر در توافق ایجاد کرد، حل مسائل اتهامی آژانس علیه ایران بود؛ پیشنهاد آمریکا این بود که برجام را تایید کنیم و مسائل ایران و آژانس در فرصت‌ موسعی در آینده حل و فصل شود؛ این یکی از خطوط قرمز ما بود و ما در مذاکرات ماه‌های گذشته تاکید کردیم که آژانس همواره از مسیر فنی رد شده و در مسیر سیاسی عمل کرده است.

وی افزود: مقامات آژانس اعلام کردند که قطعنامه ای در کار نخواهد بود؛ در چنین شرایطی به یکباره در مجموعه جنگ ترکیبی شاهد یک قطعنامه جدید بودیم؛ به طرف اروپایی اعلام کردیم چگونه به شما اعتماد کنیم آن هم در شرایطی که شما درصدد سوءاستفاده از آژانس برآمدید.

تبادل زندانیان با آمریکا به دلیل خلف وعده واشنگتن به تعویق افتاد

«امیرعبداللهیان» در مورد تبادل زندانیان با آمریکا گفت: در فروردین ماه توافقی را درباره تبادل زندانیان با آمریکا داشتیم؛ در آن زمان آمریکا پیشنهاد کرد تبادل زندانیان انجام شود و ما با نگاه انسانی آن را پذیرفتیم، اما ۴۰ روز بعد آمریکا اعلام کرد بگذارید این کار با برجام انجام شود؛ این اظهارات دیوار بی اعتمادی بین ایران و آمریکا را زیاد می‌کند.

وی افزود: آن‌ها اخیرا مجددا دنبال تبادل زندانیان هستند؛ دستور کار ما در وزارت خارجه پیگیری مذاکرات با روش حکیمانه، مقتدرانه و تامین منافع ملی در چارچوب بازگشت به برجام است؛ برجام موضوعی است که همچنان روی میز قرار دارد؛ طرف‌های مقابل ما هم معتقدند موضوعی که درباره آن گفت‌وگو شده می‌تواند به نقطه نهایی برسد.

وزیر خارجه اوکراین تایید کرد که پهپاد ایرانی نبوده است

«امیرعبداللهیان» در مورد موضوع ادعایی پهپادهای ایرانی مورد استفاده در جنگ اوکراین گفت: در چارچوب همکاری دفاعی با روسیه و زمانی که جنگ اوکراین مطرح نبود، یکی از همکاری‌های دفاعی دو کشور فروش بسیار محدود پهپاد ایرانی به روسیه بود.

وی افزود: اخیرا تیم سیاسی و نظامی ایران و اوکراین در یک کشور ثالث گفت‌وگو کردند؛ وزیر خارجه اوکراین نیز در تماس با من گفت که یک پهپاد به صورت سالم به دست اوکراین افتاده است؛ این پهپاد روسی اما شبیه پهپاد شاهد است.

وزیر امور خارجه در ادامه گفت: این اظهار خود گواه این مسئله است که ما به مواضع خود پایبند هستیم؛ طرف روس به ما گفت که صرفا از سلاح روسیه در جنگ استفاده شده است؛ ما از درگیری و منازعه ناخرسندیم و جنگ را راه حل نمی‌دانیم و تلاش برای بازگشت صلح را ادامه می‌دهیم.

بورل و مورا تلاش دارند اختلاف نظرها حل شوند

«امیرعبداللهیان» گفت: متنی که اکنون روی میز قرار دارد، آخرین متن ما در نتیجه گفت‌وگوهای چندماهه و همچنین ایده‌های مطرح شده که تکمیل شده است؛ ما در ۳ موضوع با طرف آمریکایی همچنان تفاوت دیدگاه و اختلاف نظر داریم و ۳ کشور اروپایی با طرف آمریکایی همکاری می‌کند، اما بورل و مورا تلاش دارند به یک راه حل دست یابیم.

وی تاکید کرد: یکی از موضوعات حل مسائل آژانس است و به تضمین اقتصادی بر می‌گردد؛ این که گفته شود ما تا پایان دولت بایدن در توافق خواهیم ماند، اما فردای آن را نمی‌دانیم، قابل قبول نیست؛ ما با یک قبیله در آمریکا طرف نیستیم، بلکه با یک دولت طرف هستیم؛ در این موضوعات بر اساس آخرین متنی که نشات گرفته از دیدگاه‌های کارشناسی است، اکنون متنی ارائه شده است.

«امیرعبداللهیان» گفت: همچنان معتقدیم ۳ موضوع باید بررسی شود که سومین مورد این است که مسئله اقتصادی که تسری تحریم به طرف ثالث قرار دارد، با یک مکانیزم باید برداشته شود.

آمریکا قصد دارد از تحولات اخیر در ایران امتیاز بگیرد

وزیر امور خارجه اظهار کرد: آمریکایی‌ها در میز تبادل پیام‌ها در مسیر دیپلماسی به یک شکل عمل می‌کنند و در رسانه به شکلی دیگر عمل می‌کنند؛ پاسخی که می‌گیریم این است که آن‌ها با اظهارات دوگانه با هدف تشدید اغتشاش در ایران به دنبال گرفتن امتیاز در میز مذاکره هستند.

نگرانی ترکیه در حوزه امنیت ملی را درک می‌کنیم

وزیر امور خارجه گفت: از ماه‌ها قبل خبری روی میز منطقه قرار داشت؛ در اوج این تحول من سفری را به ترکیه و سپس سوریه داشتم؛ ماحصل کار این شد که دولت سوریه پذیرفت نسبت به تمامیت ارضی ترکیه و تامین امنیت مرز دو کشور عمل کند؛ در مسیر امنیتی گفت‌وگویی میان دو کشور انجام شد.

وی تاکید کرد: ما همچنان بر واگذاری امنیت مرزی به دولت و نیروهای سوریه تاکید داریم و تداوم حضور نظامی در خاک سوریه را از هر طرفی باشد، غیر سازنده و سبب پیچیده تر شدن اوضاع می‌دانیم؛ ما نگرانی ترکیه را در حوزه امنیت ملی درک می‌کنیم.

رژیم صهیونیستی باید پایبند عدم اشاعه باشد

وزیر امور خارجه در مورد رژیم عدم اشاعه، گفت: ما خودمان را نسبت به رعایت عدم اشاعه و مسئله ان پی تی متعهد می‌دانیم؛ در این موضوع ایران بیش از همه طرف‌ها پایبندی داشته است.

وی تصریح کرد: نگرانی جدی در منطقه وجود صدها کلاهک هسته ای نزد رژیم صهیونیستی است؛ این رژیم باید نسبت به عدم اشاعه پایبند باشد.

ایران به توافقات خود با عربستان عمل کرده است

«امیرعبداللهیان» در مورد مذاکرات با عربستان گفت: ما در عرصه سیاسی به آن چه در دور پنجم مذاکرات تهران و ریاض در کشور عراق توافق شد، پایبندیم؛ ایران به توافقات اقدام کرده اما بخش‌هایی از آن از سوی عربستان انجام نشده است.

وی تاکید کرد: ما گفت‌وگوها را برای صلح و امنیت منطقه مفید و موثر می‌دانیم؛ اما یک رسانه عربستان در وقایع ۸ هفته ایران در نقش مروج ترور و تروریسم عمل کرد؛ ما گلایه خود را به طرف عربستانی منعکس کردیم؛ ایران این اقدام رسانه ای را در تناقض با مذاکرات میان ایران و عربستان می‌داند.

وزیر امور خارجه افزود: امیدواریم عربستان تعهدات خود را عملیاتی کند تا دو کشور گام‌هایی را برای بازگشت به وضعیت طبیعی بردارند.

«امیرعبداللهیان» در ادامه گفت: در حوزه همکاری‌های ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس شاهد پیشرفت هستیم و مقامات سیاسی کشورهای منطقه متفاوت از آمریکا، صهیونیست‌ها و ۳ کشو اروپایی، هیچگونه موضع سیاسی را اتخاذ نکردند.

برنامه جامع با چین وارد فاز اجرایی شد

«امیرعبداللهیان» در مورد برنامه جامع 25 ساله با چین نیز گفت: در سفری که به چین داشتم وارد فاز اجرایی برنامه جامع ۲۵ ساله تهران و پکن شدیم.

وی افزود: همه ابعاد صنعتی، دفاعی، گردشگری و …در مسیر درستی قرار دارد و همکاری‌های ایران و چین رشد چشمگیری را داشته است؛ در راستای منافع دو ملت، افزایش حجم تبادل تجاری را تا این لحظه برآورده شده می‌دانیم و طرفین برای ادامه آن تلاش می‌کنند.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: برنامه سفر رئیس جمهور به چین به دعوت رئیس جمهور این کشور در دستور کار قرار گرفته است.

پیشنهاد برگزاری نشست وزرای خارجه در موضوع برجام در آینده نزدیک را دادیم

«امیرعبداللهیان» گفت: در خصوص برجام در ماه‌های گذشته به اندازه کافی گفت‌وگو انجام شد؛ دیدگاه‌های ما تبادل شده و در آخرین پیام که به هماهنگ کننده دادیم، اعلام کردیم که در چارچوب دیدگاه‌ها چنانچه طرف مقابل آماده باشد در آینده نزدیک نشست وزرای خارجه را در وین برگزار کنیم؛ بورل در حال پیگیری است و زمانی اتفاق می‌افتد که به مطالبات خودمان برسیم.

هرگونه تغییر ژئوپلتیک در منطقه با واکنش ایران مواجه خواهد شد

وزیر امور خارجه در پایان در مورد تحولات در قفقاز جنوبی گفت: من در ماه گذشته سفری به ایروان داشتم؛ نخست وزیر ارمنستان هم به تهران سفر کرد؛ بخشی از محافل رسانه ای در جمهوری آذربایجان به این موضوع واکنش نشان دادند.

وی گفت: ما جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان دو همسایه ایران می‌دانیم و هیچگاه روابط با یک طرف را معطل رابطه با طرف دیگر نمی‌گذاریم؛ نگاه به اولویت همسایگان است؛ هیچ چشمداشتی به اراضی کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان نداریم؛ به صراحت اعلام کردیم هرگونه تغییر ژئوپلتیک در منطقه با واکنش ایران روبرو خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *