وضعیت غیرانسانی اردوگاه‌ پناهجویان در جزایر یونان

16:04 - 02 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۲۵۹۳۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
روایت‌های پناهجویان حاکی از شرایط غیرانسانی و بحرانی اردوگاه‌ها در جزایر یونان است.

خبرگزاری میزان – سازمان‌های حقوق بشری و پناهجویان می‌گویند که وضعیت مراکز پناهندگان در جزایر یونان غیرانسانی است.

به گزارش «سی‌بی‌سی»، در دره‎‌ای در جزیره یونانی «ساموس»، در چند کیلومتری شهر «واتی»، تاسیساتی قرار دارد که اتحادیه اروپا آن را به عنوان الگویی برای اردوگاه‌های آتی پناهندگان معرفی کرده است.

این مرکز در سپتامبر 2021 افتتاح شد و اولین مرکز دسترسی کنترل شده بسته (CCAC) برای پناهجویان است؛ این کمپ که توسط اتحادیه اروپا تامین مالی می‌شود، با حصارهای سیم خاردار متعدد احاطه شده و مجهز به یک سیستم امنیتی است که شامل دوربین‎های مدار بسته، دروازه‌های مغناطیسی و فناوری اشعه ایکس است.

در این مرکز پناهجویی ورود و خروج افراد کنترل شده و منع رفت و آمد در شب اعمال می‌شود.

«آنیتا هیپر»، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا در امور داخلی، مدعی است که این نوع تسهیلات «نشان دهنده بهبود قابل توجه شرایط پذیرش برای متقاضیان پناهندگی است.»؛ «هیپر» همچنین گفته که تاسیسات «ساموس» یک مرکز «بسته» نیست، زیرا سیستم ورود و خروج برقرار است.

با این حال، خود سازمان‌های غیردولتی و پناهجویان متقاعد نشده‌اند؛ آنها بر این عقیده هستند که این نوع اردوگاه سلامت روان افراد را تضعیف می‌کند.

«سائه بوسکو»، هماهنگ کننده ارتباطات و حمایت از پناهجویان ساموس، به عنوان یک سازمان غیردولتی محلی، گفت: وقتی برای اولین بار این اردوگاه را می‌بینید، کمی شبیه یک زندان به نظر می‌رسد.

«بوسکو» گفت که بر اساس شهادت ساکنان این اردوگاه، زندگی در آنجا بسیار محدود کننده است؛ آنها احساس می‌کنند کار اشتباهی انجام داده‌اند، اما انجام نداده‌اند و داشتن یک زندگی عادی برای آنها دشوار است، این واقعا بر سلامت روانی افراد تاثیر منفی دارد.

این کمپ در پاسخ به هجوم گسترده مهاجران و پناهندگان به اروپا و به ویژه یونان از سال 2015 ساخته شده است.

«ساموس» یکی از جزایر دریای اژه است که مهاجران و پناهندگانی که از طریق ترکیه در نزدیکی آن سفر می کنند، به این جزیره می‌رسند. در حال حاضر، این سومین نقطه ورود به یونان است که از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از هزار و 600 مهاجر و پناهنده در آن ثبت شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: مهاجران یونان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *