صورت مجلس تفکیکی آپارتمان

11:54 - 04 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۲۷۸۳۶
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
صورت مجلس تفکیکی آپارتمان،  سندی صادره از سوی اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک بوده که نشان دهنده مشخصات بخش‌های تفکیک شده آپارتمان بوده و در گرفتن سند رسمی، کاربرد دارد.

خبرگزاری میزان - داشتن سند رسمی مالکیت، از جمله مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند، مالکیت افراد، بر زمین یا ملک مورد ادعای آن‌ها را اثبات کند. از همین رو، اخذ آن، هنگامی که افراد، اقدام به انعقاد قرارداد پیش خرید آپارتمان یا خرید آپارتمان‌های نیم ساخته بدون گواهی پایان کار می‌نمایند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.

دریافت سند رسمی مالکیت، در آپارتمان‌ها و املاک مشاعی، نیازمند داشتن مدارک بخصوصی است. از جمله این مدارک، می‌توان، به صورت مجلس تفکیکی آپارتمان،  اشاره کرد که بر اساس قانون ثبت، اخذ این صورت مجلس، مدارک و مراحل ویژه‌ای دارد.

بدون داشتن این مدارک و طی کردن مراحل ویژه این امر، دریافت صورت مجلس تفکیکی و به تبع آن، گرفتن سند رسمی برای آپارتمان، غیر ممکن خواهد بود.

صورت مجلس تفکیکی آپارتمان چیست؟

مال غیر منقول، مالی است که امکان نقل و انتقال و جابجایی، از محلی به محل دیگر را ندارد. غیر منقول بودن یک مال، می‌تواند، ذاتی یا به واسطه عمل انسان باشد. از مصادیق غیر منقول ذاتی، می‌توان به ملک یا زمین، اشاره کرد و در و پنجره به کار رفته در ساختمان، از جمله مثال‌های غیر منقول به واسطه عمل انسان هستند.  

بر اساس قانون مدنی، تقسیم کردن اموال غیر منقول، به نحو افراز یا تفکیک، قابل انجام است. افراز، در خصوص مالکیت مشاعی، مصداق دارد و به معنای مشخص کردن سهم هریک از شرکای مشاعی می‌باشد. شراکت به نحو اشاعه، به این معنا بوده که تمام شریک‌ها، در جرء جزء مال، سهیم هستند. پس از افراز، این شراکت، پایان یافته و هر شخص، مالک سهام خود خواهد بود.  

تفکیک، به معنای این است که مال غیر منقول را به قطعات کوچکتر، تقسیم کرده و برای هر یک از این قطعات، اقدام به دربافت سندی جداگانه نماییم. در تفکیک، ضرورتی بر مالکیت به نحو اشاعه، وجود نداشته و زمانی که ملکی،  صرفا، یک مالک دارد نیز قابل انجام می‌باشد. بدین صورت که مالک، پس از دریافت سند تفکیکی، می‌تواند، هر بخش را جداگانه، بفروشد.

در مواردی که افراد، در ملک مشاعی یا ملکی که صرفا، مالکیت آن، برای یک نفر است، قصد تفکیک و سپس، اخذ سند رسمی مالکیت را دارند، باید، از مدارکی از جمله، صورت مجلس تفکیکی آپارتمان، ملک یا زمین، برخوردار باشند. بدون داشتن صورت مجلس تفکیکی و تعیین پلاک تفکیکی ساختمان،  اخذ سند رسمی مالکیت، امکان پذیر نخواهد بود و با توجه به ضرورت داشتن سند مالکیت، به ویژه در دعاوی حقوقی و ملکی، گرفتن صورت مجلس تفکیکی آپارتمان، امری ضروری است.  

صورت مجلس تفکیکی، عبارت است از سندی که از سوی اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک، صادر می‌شود و نشان دهنده بخش‌های تفکیک شده آپارتمان، ملک یا زمین است.  این سند، پس از تایید عدم مغایرت نقشه، با موارد مندرج در گواهی پایان کار و تایید عدم تجاوز ملک، به شوارع، معابر و املاک مجاور توسط کارشناس ثبت، همچنین، ترسیم کروکی توسط نماینده این اداره، صادر خواهد شد.   لازم به ذکر است که در نحوه محاسبه متراژ آپارتمان و تعیین مساحت آن،  در صورت مجلس تفکیکی، صرفا قسمت‌های اختصاصی، محاسبه می‌گردد.

کاربردهای صورت مجلس تفکیکی آپارتمان

اولین و مهم‌ترین کاربرد صورت مجلس تفکیکی آپارتمان، هنگام صدور سند رسمی مالکیت، برای املاک مشاعی یا قطعات تفکیکی آپارتمان می‌باشد که در آن عرصه و اعیان واحدها مشخص می‌شود و بدون داشتن آن، این امر، امکان پذیر، نخواهد بود.

از دیگر کاربردهای صورت مجلس تفکیکی، هنگامی است که افراد، در املاک مشاعی، قصد تنظیم یک تقسیم نامه را دارند. با داشتن صورت مجلس تفکیکی، انجام این امر، راحت‌تر خواهد بود.

مدارک لازم برای گرفتن صورت مجلس تفکیکی آپارتمان

درخواست کتبی مالک: این درخواست، با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، صورت می‌گیرد.

گواهی پایان کار: برای اخذ آن، باید، با در دست داشتن برگه‌های مفاصای حساب مالیات و سایر مدارک، به شهرداری مراجعه نمود.

نقشه تفکیکی: اخذ آن، با مراجعه به شهرداری، امکان پذیر خواهد بود.  

مدارک هویتی متقاضی: این مدارک، شامل شناسنامه و کارت ملی، خواهند بود.

فیش بانکی پرداخت هزینه: این فیش، نشنان دهنده پرداخت هزینه‌های لازم انجام این امر، توسط متقاضی است.

نکته مهم، در خصوص گواهی پایان کار، این است که اخذ آن، در خصوص زمین، مصداق ندارد، بلکه صرفا در زمانی که فردی، متقاضی اخذ صورت مجلس تفکیکی آپارتمان است، باید، اقدام به دریافت آن، از شهرداری نماید. برای گرفتن صورت مجلس تفکیکی زمین، نقشه تفکیکی شهرداری، کافی خواهد بود.

انتهای پیام



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *