برگزاری اولین هیئت اندیشه ورزی قضات دیوان عالی کشور و معاون اول قوه قضاییه/ حجت الاسلام و المسلمین مصدق: نظارت عالیه دیوان عالی کشور بر تمام دادگاه‌ها باید تقویت شود

9:02 - 05 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۲۸۹۵۷
معاون اول قوه قضاییه گفت: دیوان عالی کشور بر تمام دادگاه نظارت عالیه دارد، لذا باید این نظارت عالیه تقویت شود و ارتقاء یابد.

خبرگزاری میزان - نشست هم اندیشی و اندیشه ورزی معاون اول قوه قضاییه با رئیس و جمعی از قضات و روسای شعب دیوان عالی کشور با موضوع نظارت بر حسن اجرای قوانین در دادگاه ها و اتقان آراء برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه در ابتدای این نشست بیان کرد: پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی خواسته به حق مردم و رهبری مدیریت قضایی توام با عقلانیت است که این موضوع در دوره فعلی تاحد زیادی محقق شده و احساس می شود.

وی افزود: وظیفه ما در دستگاه قضایی به ویژه در دیوان عالی کشور آن است که رسیدگی به پرونده قضایی، مدیریت دستگاه قضایی ومدیریت قضایی، مدیریت اداری و … همواره توام با عقلانیت و مستند به پشتوانه علمی باشد.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به اینکه در دوره جدید و تحول و تعالی در دستگاه قضا تاکنون جلسات متعددی با نخبگان علمی، دانشگاهی و جامعه داشتیم، تصریح کرد: مباحث این جلسات در رابطه با کیفیت مدیریت قوه قضاییه بود تا ببینیم نخبگان از رئیس قوه قضاییه چه خواسته‌هایی دارند و اینکه چه کارهایی انجام دهیم تا تحولی در قوه قضاییه اتفاق بیفتد.

وی افزود: رئیس قوه قضاییه نیز از این فکر حمایت و تاکید کرد که برنامه‌های دستگاه قضا حتما مستند و مبنای علمی داشته باشد و نخبگان پیشنهاد دهند و در خصوص مسائل مختلف صحبت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق با بیان اینکه باید بدانیم انتظار از قوه قضاییه چه هست و باید در راستای تحقق این انتظار چه اقداماتی انجام دهیم، اظهار کرد: باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که کیفیت رسیدگی به پرونده‌های قضایی در کل کشور چگونه باشد؟

وی افزود: دیوان عالی کشور بر تمام دادگاه نظارت عالیه دارد، لذا باید ببینیم که این نظارت عالیه چگونه اعمال می‌شود؛ امروز نباید صرفاً به اقدامات پایه‌ای در خصوص اتقان آرای قضایی و کیفیت رسیدگی به آن و … توجه کرد، بلکه باید موارد کلان و مهم در این حوزه مورد تاکید قرار گیرد.

وی افزود: پیشنهاد می‌دهم تا دیوان عالی کشور هر فصل از سال یک همایشی را برگزار کند تا قضات دادگاه های کیفری یک در استان‌ها به تهران بیایند و موارد مورد اهمیت به آن‌ها گوشزد شود.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق با بیان اینکه امروز در دستگاه قضا به فکر نو نیاز داریم، تاکید کرد: نباید گرفتار روزمرگی شویم. وی افزود: یکی از مسائل مهم موضوع اتقان آرای قضایی است که نیازمند فکر و اندیشه تحولی است.

وی با اشاره به قرارگاه اجرای فرامین مقام معظم رهبری در قوه قضاییه، گفت: باید به گونه‌ای عمل شود که در سال آینده نسبت به هشت بند بیانات رهبری در مراسم هفتم تیرماه سال جاری به نحوی اقدام شود که این فرامین به صورت عملیاتی اجرایی شود و نسبت به عملکرد خود گزارش دهیم.

معاون قوه قضاییه تصریح برنامه ریزی برای پیشرفت تا در کیفیت آرای صادره از دادگاه کیفری یک و دو ضروری و برای دیوان عالی کشور حائز اهمیت است.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور بیان کرد: یکی از راهکارهای موفقیت و راهیابی به توسعه، اندیشه ورزی است و با استفاده از نظرات صاحبان اندیشه، صاحبان تجربه به راحتی می توانیم به نتیجه برسیم.

وی با بیان اینکه استفاده از فرصت‌ها نخبگان و دانشگاهیان باید مورد تاکید قرار گیرد، گفت: امروزه در قوه قضاییه درگیر چند مشکل هستیم که در این رابطه دیوان عالی کشور نیز از آن مستثنی نیست.

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه اتقان آرای قضایی یکی از این موارد است، تصریح کرد: مشکل دوم که تاثیر در اتقان آرا دارد گردش بیهوده پرونده قضایی در قوه قضاییه است؛ یک پرونده ممکن است شاید ده سال در دستگاه قضایی کشور در گردش باشد، لذا باید کار دستگاه قضایی بدون فوت وقت انجام شود.

وی افزود: آمارگرایی مشکل سوم است، اگر همکار ما آخر هر ماه آمارش منفی بدهد آن وقت است که دید مسئول نسبت به وی دید خوبی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم ادامه داد: بی تجربگی برخی قضات ما یکی دیگر از موارد مهم است وبایستی با تقویت آموزش این نقیصه برطرف شود.

در ادامه این نشست قضات و روسای شعبات دیوان عالی کشور به بحث و گفت‌وگو پرداخته و مسائل، مشکلات، پیشنهادات خود را به معاون اول قوه قضاییه اعلام کردند که حجت الاسلام و المسلمین مصدق در این رابطه تاکید کرد که پیشنهادها و راهکارهای ارائه شده و از سوی قضات دیوان عالی کشور بررسی و جلسات اندیشه ورزی با قضات دیوان ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *