رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی: اجرای سند تحول در کلیه بخش‌های دستگاه قضایی به صورت مداوم رصد می‌شود/ مرکز تحول خانه‌ نخبگان قوه قضاییه به ویژه قضات جوان خواهد بود

9:00 - 18 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۲۹۹۰۶
رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی گفت: مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی خانه‌ و پایگاهی برای نخبگان قوه قضاییه به ویژه قضات جوان خواهد بود زیرا تحول، کار جمعی است و به همین منظور بتدریج شبکه نخبگان جوان قوه قضائیه که در بدنه دستگاه فعال می باشند برای کمک به حرکت تحولی دستگاه قضایی شناسایی و ساماندهی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین محسن ابراهیمی در گفت وگو با میزان، اظهار کرد: سند تحول قضایی یک نقطه عطف در حکمرانی قضایی کشور محسوب می شود و هیچ بیانیه سازمانی و تحولی را در کشور سراغ نداریم که تا این اندازه دقیق، مسئله‌محور و مورد تأیید ویژه رهبر معظم انقلاب باشد.

ویژگی برجسته سند تحول ریشه یابی مسائل و چالش های اصلی دستگاه قضا است

رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی گفت: ویژگی اصلی سند تحول این است که فارغ از کلی‌گویی به مسئله‌های اصلی قوه قضاییه پرداخته و به جای بیان و ابلاغ حرف‌های مبهم و غیرقابل سنجش، چالش‌های ملموس دستگاه قضایی و ریشه آنها را پیدا کرده و علاوه براین برای رفع این ریشه‌ها نیز چاره اندیشی کرده است. اما باید قبول کنیم که اگر نتوانیم یک سیستم یا سیستم های خوب برای پیگیری و اجرای سند تحول طراحی و پیاده کنیم عملاً تدوین سند تحول قضایی با شکست مواجه می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند« تهیه برنامه، پنجاه درصد کار است لکن این پنجاه درصد تا به آن پنجاه درصد بعدی مُنضَم نشود، مثل این است که انجام نگرفته است، مثل این است که شما از ته یک چاهی می‌خواهید آب بیاورید بالا که مثلا فرض کنید که صد متر طولش است؛ تا پنچاه متری آورده‌اید، بعد همان جا مانده باشد؛ مثل این است که نیاورده‌اید دیگر؛ تفاوتی نمی‌کند.اگر بخواهید آن محصول به دست شما برسد، این پنجاه درصد بعدی را که تحرک ، فعالیت ، اقدام و بقیه شرایطی که وجود دارد، اینها را باید به کار بزنید تا انشالله محصول حاصل شود.» بنابراین نباید فقط به تدوین سند تحول اکتفا شود و باید برای تحقق همه مفاد آن اقدام عاجل و جهادی صورت گیرد.

دو راهبرد اصلی دوره جدید مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی

رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی بیان کرد: در دوره جدید دو راهبرد اصلی را مدنظر قرار داده ایم. اولین راهبرد این است که مسئله تحول از حوزه ریاست قوه قضاییه، معاونت راهبردی و مرکز تحول به تمامی اجزا، واحدهای سازمانی و بخش‌های مختلف قوه قضاییه تسری پیدا کند. بنابراین تحول باید تبدیل به مسئله همه اجزای دستگاه قضایی شود و درغیر این صورت حرکت به سمت تحول ناممکن خواهد بود.

وی در ادامه درباره دومین راهبرد اصلی دوره جدید گفت: مسائل و مشکلات واحدهای سازمانی، دستگاه‌ها، معاونت‌ها و مراکز تابعه نیز باید مسئله مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی باشد تا بدین صورت بتوانیم مسائل و مشکلاتی که هریک از بخش ها دارند را پیگیری کنیم. براین اساس مرکز تحول صرفا یک نهاد نظارتی نیست بلکه نهادی برای پیگیری و کمک به اجرای کلان برنامه تحول قضایی است.

تشکیل کمیته‌های راهبری تحول سازمانی در همه بخش‌های قوه قضاییه

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی تأکید کرد: سعی می کنیم با یک رویکرد کاملا تعاملی، اجرای سند تحول را در کلیه بخش ها پیگیری کنیم. درهمین راستا یکی از اقدامات جدی مرکز، تشکیل کمیته‌های راهبری تحول سازمانی در تمامی بخش‌های قوه قضاییه است.

وی در ادامه افزود: تقریباً همه معاونت‌ها، سازمان‌ها و مراکز تابعه قوه قضاییه کمیته راهبری تحول سازمانی‌ را در واحد سازمانی خود به ریاست عالی‌ترین مقام آن دستگاه تشکیل داده اند.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی بیان کرد: برای اینکه مسئله‌ معاونت‌ها، سازمان‌ها و مراکز تابعه قوه قضاییه هم مسئله مرکز تحول شود پیگیری مشکلات آنها، اصلاح فرایند‌ها و تأمین منابع و امکانات لازم برای اقدامات تحولی‌شان نیز در دستور کار این مرکز قرار گرفته است.

ایجاد کارگروه‌های عملیاتی بین بخشی با اختیار تام

رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی گفت: در مرکز تحول مدل‌های جدید و زیرساخت‌های تحولی را طراحی و ایجاد می‌کنیم مثلا کارگروه‌های عملیاتی مشترک بین بخشی با اختیار تام را ایجاد کرده ایم تا راهکارهایی که حضور چند دستگاه را لازم دارد در قالب یک کارگروه مشترک پس از تعیین مسیر اجرا، با فوریت در همان کارگروه تصمیم گیری و اقدام لازم برای آن صورت گیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: یک نظام کنترل پروژه ویژه برای همه راهکارها و اقدامات سند تحول طراحی شده است. در این راستا کلیه راهکارها و اقداماتی که در سند تحول آمده است در یک سیستم پیگیری منظم، از طریق تعامل با همه معاونت‌ها، سازمان‌ها و مراکز تابعه، رصد و پایش می شود. همچنین با گزارش‌گیری مفصل در قالب سامانه کنترلی و کاربرگ‌های ویژه و شاخص گذاری عملیاتی و نیز جلسات متعدد کارشناسی نحوه اجرا را بررسی و مورد ارزیابی قرار داده ایم که محصول آن تهیه کارنامه عملکرد تحولی هر یک از معاونت‌ها، سازمان‌ها و مراکز تابعه است.

تهیه و ارائه گزارش تکالیف کلیه بخش‌های زیرمجموعه قوه قضاییه به رئیس دستگاه قضا

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی عنوان کرد: از ابتدای دوره جدید با تلاش و پیگیری شبانه‌روزی همکاران در این مرکز، گزارش تفصیلی از آخرین اقدامات تحولی ناظر به مأموریت ها و وظایف کلیه بخش‌های زیرمجموعه قوه قضاییه را تدوین کرده ایم که این گزارش به صورت تفصیلی به رئیس قوه قضاییه ارائه شده است.

وی در ادامه گفت: بر اساس دستور موکد حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، مرکز تحول گزارش تکالیف هر یک از معاونت‌ها، سازمان‌ها و مراکز تابعه قوه قضاییه را تهیه و به رئیس دستگاه قضا ارائه می‌کند. به همین منظور ارزیابی تحلیلی از وضعیت تحول در قوه قضاییه آماده و ارائه شده که بر اساس همان گزارش، کارنامه عملکرد نیز طراحی شده است که این رویه تداوم داشته و گزارش های بعدی نیز با دقت و کیفیت بهتر از آخرین اقدامات بخش های مختلف آماده و ارائه خواهد شد. در این راستا بتدریج گزارش های دیگری نیز برای اطلاع عموم مردم از پیشرفت سند تحول آماده و منتشر خواهد شد.

نشر خبرهای خوب تحولی از قوه قضاییه در ماه های آینده

وی اظهار کرد: باتوجه به تعاملی که در دوره جدید برقرار شده و عزم ویژه‌ای که در همه بخش‌های قوه قضاییه مشاهده می شود در ماه‌های آینده خبرهای خوب تحولی از قوه قضاییه خواهیم شنید. در این راستا بزودی در موضوعاتی مانند کارشناسی، اشتغال زندانیان، وثیقه ها و کفالت ها، ساماندهی قراردادها، برگزاری دادگاه ها، حذف مراحل غیرضروری از فرآیند دادرسی و... نتایج اقدامات ویژه همکاران درجهت کارآمدسازی و ارائه بهتر خدمات دستگاه قضایی در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی بیان کرد: مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی خانه‌ و پایگاهی برای نخبگان قوه قضاییه به ویژه قضات جوان خواهد بود زیرا تحول، کار جمعی است و به همین منظور بتدریج شبکه نخبگان جوان قوه قضائیه که در بدنه دستگاه فعال می باشند برای کمک به حرکت تحولی دستگاه قضایی شناسایی و ساماندهی خواهد شد.

شخصیت پردازی بر اساس سند تحول

وی در ادامه گفت: شخصیت سازی بر اساس سند تحول با طراحی و پیاده سازی ایده‌های ویژه در دستور کار مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی قرار دارد.

رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی اظهار کرد: شخصیت پردازی بر اساس سند تحول که امسال مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت با استفاده از طراحی و برگزاری رویدادهای رقابتی ویژه در دوبخش کارکنان اداری و قضات طراحی و به اجرا درخواهد آمد.

اجرای آزمایشی برخی راهکارهای سند تحول در استان‌ها

وی افزود: برخی از راهکارهای ویژه سند تحول در استان‌هایی که آمادگی بیشتری داشته باشند به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد و در این راستا قطب‌های تحول استانی شکل خواهد گرفت.

رئیس مرکز پیگیری اجرای سند تحول قضایی اظهار کرد: مرکز پیگیری اجرای سند تحول یک شبکه ارتباطی گسترده با اندیشکده‌ها و نخبگان حوزه سیاست پژوهی و سیاستگذاری طراحی کرده تا از ظرفیت‌های علمی پژوهشی در روند تحول دستگاه قضایی بیشتر استفاده کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *