گذشته تاریک فرانسه و جنایات استعماری علیه کشورها

11:20 - 06 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۳۰۶۹۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
فرانسه که خود را مدافع حقوق بشر می‌داند در جنایات بسیاری علیه بشریت در سطح جهان دست دارد.

خبرگزاری میزان - در حالی که «امانوئل مکرون» دور دوم ریاست جمهوری خود را پشت سر می‌گذارد، وقت آن است این سوال مطرح شود که آنها در مورد گذشته آشفته فرانسه چه فکر می‌کنند.

به گزارش «کانورسیشن»، استعمار فرانسه و جنگ‌های استقلال‌طلبی مرتبط با آن و رفتار این کشور با سایر مردم تحت آزار و اذیت هنوز موضوع بسیار حساسی در فرانسه مدرن است.

«مکرون» و «مارین لوپن»، رقیب وی در مبارزات انتخاباتی در مورد بسیاری از مسائل داخلی و خارجی نظرات مخالفی دارند اما در یک چیز مشترک هستند؛ هر دوی آنها خشم عمومی را برانگیختند.

آنها با این واقعیت مخالفت کردند که وقتی نوبت به گذشته استعماری فرانسه می‌رسد، افکار عمومی عمیقا دودسته است.

فرانسه و الجزایر

«مکرون» پیش از این و در جریان سفر به الجزایر، اظهاراتی جنجالی در مورد گذشته فرانسه داشته است؛ وی اذعان کرد که فرانسه باید رسما به خاطر جنایات استعماری که در الجزایر مرتکب شده، عذرخواهی کند.

«مکرون» اذعان کرد که استعمار فرانسه خود «جنایت علیه بشریت» است؛ یک اصطلاح حقوقی بین‌المللی برای توصیف اعمال خشونت‌آمیز علیه جمعیتی خاص و قابل شناسایی به عنوان بخشی از یک حمله گسترده و نظام‌مند.

در طول جنگ استقلال الجزایر (1954-1962)، جنایات متعددی از جمله اعمال شکنجه توسط سربازان فرانسوی انجام شد. برآورد می‌شود که 300 هزار الجزایری در مقابل حدود 25 هزار سرباز فرانسوی کشته شدند.

این موضوع به تازگی و در سال‌های اخیر وارد بحث عمومی در فرانسه شده است؛ طی دهه گذشته، بیانیه‌های متعددی به وحشیگری‌های فرانسوی‌ها در این جنگ پی برده‌اند.

این ژست‌ها کمک چندانی به خاموش کردن خشم پیرامون جنگ فرانسه و الجزایر و دیگر «جزئیات» شرم‌آور تاریخ فرانسه نکرده است.

افراد متهم شدند، اما فرانسه نه

«مکرون» با اعتراف به جنایات فرانسه در جنگ الجزایر، جنجالی به پا کرد و «لوپن» نیز با انکار جنایات فرانسه در طول جنگ جهانی دوم، همین کار را کرد.

دشوار است که فرانسه را با گذشته آشفته‌اش از طریق چنین اعلامیه‌های عمومی آشتی داد؛ این کشور عمیقا تمایلی به رویارویی با گذشته آشفته خود ندارد.

 به عنوان یک دولت و یک ملت، فرانسه تاکنون هرگونه مسئولیتی را در قبال جنایات علیه بشریت انکار کرده و به درستی افراد مجرم را مجازات نکرده است.

مسئولیت جمعی و ملی در واقع موضوعی ناراحت کننده است، زیرا همدستی هر شهروندی در جنایات را زیر سوال می‌برد.

فرانسه و جنایت‌های جنگی در یمن

بحران یمن و جنایت‌هایی که در این کشور با پشتیبانی غرب روی داده نیز نمونه دیگری از نقش فرانسه در جنایت‌های جنگی این کشور در جهان به شمار می‌رود.

طی ماه ژوئن سال جاری چند نهاد حقوق بشری شکایتی جنایی به دادگاه قضایی پاریس علیه شرکت‌های تسلیحاتی فرانسوی به دلیل همدستی احتمالی آنها در جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در یمن ارائه کردند.

اسناد عمومی فراوانی از سازمان‌های بین‌المللی وجود دارد که نشان می‌دهد در طول جنگ، ائتلاف عربستان حملات بی‌شماری را علیه غیرنظامیان و همچنین خانه‌ها، بازارها، بیمارستان‌ها و مدارس غیرنظامیان انجام داده است.

با وجود شواهد گسترده مبنی بر حملات بی‌رویه ائتلاف به غیرنظامیان یمن از سال 2015، فرانسه بیش از 8 میلیارد یورو مواد جنگی، مهمات و خدمات تعمیر و نگهداری به عربستان و امارات طی دوره 2015 تا 2020 تحویل داده است.

فرانسه غرامتی به دلیل جنایات در آفریقا پرداخت نکرده است

فرانسه هنوز برای جنایات بشری مرتکب شده در آفریقا غرامتی پرداخت نکرده است و در مورد نحوه مجازات عاملان جنایات بشری که در آفریقا مرتکب شده‎اند، اتفاق نظر وجود ندارد.

اکنون این یک واقعیت شناخته شده است که استعمار، که توسط غرب، به ویژه در فرانسه، به عنوان «ایدئولوژی معصومانه برای کمک به کشورهای توسعه نیافته اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برای سازگاری با جهان متمدن» ارائه شده، دیگر به این شکل در میان کشورها تلقی نمی‌شود.

در محافل روشنفکری اتفاق نظر وجود دارد که فرانسه به عنوان بخشی از سیاست‌های استعماری خود مرتکب جنایات بشری شده است؛ این یک واقعیت است که حتی سیاستمداران فرانسوی هم به جایی رسیده‌اند که نمی‌توانند آن را انکار کنند.

در واقع این جنایات که بسیاری از آنها در بایگانی‌ها ثبت شده و یکی پس از دیگری افشا می‌شود، این جمله را ثابت می‌کند که «حقیقت را نمی‌توان کتمان کرد».

فرانسه همچنان آفریقا را در استعمار خود دارد

می‌بینیم که این جنایات حتی در عصر کنونی نیز ادامه داشته است؛ به عنوان مثال، قتل‌عام از سوی نظامیان فرانسه یکی از دردناک‌ترین حوادثی است که آفریقایی‎ها در معرض آن قرار گرفته‌اند.

تصور اینکه رنج قاره آفریقا به زودی پایان یابد بسیار دشوار است؛ از آنجایی که هیچ اتفاق نظری در مورد این موضوع، نه در فرانسه و نه در میان مدافعان حقوق بشر، در مورد چگونگی جرم‌زدایی از اعمال غیرانسانی مرتکب شده در آفریقا یا نحوه مجازات عاملان وجود ندارد.  تأثیر رویکرد آفریقایی و تحریف دیدگاه‌های بشردوستانه را نمی‌توان انکار کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر فرانسه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *