کاهش ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی با توسعه فعالیت‌های صلح محور/ برپایی هیئت‌های صلح در مساجد سیستان و بلوچستان

8:00 - 08 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۳۲۷۹۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
استفاده از ظرفیت مساجد با حضور علما و روحانیون و اشخاص متنفذ محلات می تواند مساجد را به یکی از پایگاه های صلح و سازش در راستای حل و فصل اختلافات و جلوگیری از ورود حجم بالای پرونده ها و دعاوی به مراجع قضایی تبدیل کند.

خبرگزاری میزان- به طور کلی توسعه فرایند صلح و سازش نیازمند این است که گروههای مرجع در جامعه به قوه قضاییه کمک کنند، استفاده از ظرفیت مساجد با حضور علما و روحانیون و اشخاص متنفذ محلات می تواند به یکی از پایگاه های صلح و سازش در راستای حل و فصل اختلافات و جلوگیری از ورود حجم بالای پرونده ها و دعاوی به مراجع قضایی تبدیل شود. از این رو کاهش ورودی پرونده ها به مجامع قضایی با توسعه فعالیت های صلح محور و استفاده از صاحبان نفوذ و ظرفیت های مردمی امکان پذیر است.

در همین رابطه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در همایش سفیران صلح شورای حل اختلاف قوه قضاییه در 18 آبان ماه به مسئولان مرکز توسعه حل اختلاف توصیه کرد که با تدوین سازوکارهای مشخص و سیاستگذاری و روشنگری، بیش از پیش از ظرفیت‌های گروه‌ها و اقشار مختلف مردمی، طوایف، هنرمندان و صاحبان نفوس و قلم و کلام در راستای گسترش فرهنگ صلح و سازش و ایجاد مصالحه میان مردم بهره گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا بندانی در گفت‌وگو با میزان گفت: باتوجه به رویکرد دستگاه قضایی مبنی بر صلح و سازش و مختومه کردن پرونده‌ها در راستای سازش قرار بر این شد تا از خدمات نهادهای دیگر در کنار شوراهای حل اختلاف همچون داوری میانجی‌گری، صلح یاران، هم‌یاران و سفیران صلح استفاده کنیم.

وی افزود: در این راستا از نهادهای مختلفی در این زمینه کمک گرفته ایم ، در این راستا در سطح استان حدود هزار نفر از ریش سفیدان به عنوان صلح یار را شناسایی کرده تا با شورای حل اختلاف همکاری کنند.

استقرار هیئت های صلح در مساجد استان

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف سیستان و بلوچستان افزود: یکی از مکان های منتخب برای کمک به امر صلح وسازش  که می‌تواند در این زمینه موفق باشد مساجد است که در بیشتر محله‌ها نیز وجود دارد و مورد توجه مردم است.

وی گفت: مسجد یک محل عبادی است که بیشتر مردم به آنجا مراجعه دارند، از این رو تلاش داریم تا از این ظرفیت استفاده و از متنفذینی که در مسجد همچون امام جماعت، یا هیئت امنای آن مساجد هستند استفاده کنیم و به صورت محله‌محور عمل کنیم تا افرادی که اختلافاتی دارند به آنجا مراجعه و در هیئت های سه و پنج نفره مشکلات خود را حل کنند و اگر نتوانستند به نتیجه برسند پس از آن به مراجع قضایی مراجعه کنند.

وی گفت: در راستای عملیاتی شدن ایده ایجاد هیئت های صلح در مساجد در دیدار با مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مقرر شد تا براساس یک همکاری مشترک مابین دو نهاد، هیئت های صلح در مساجد منتخب استان راه اندازی شود تا این هیئت ها بتوانند محل رفع اختلافات حوزه استحفاظی مساجد منتخب باشد.

حجت الاسلام والمسلمین بندانی گفت: با هماهنگی هایی که با سازمان تبلیغات استان انجام گرفت مقرر شد در شهر زاهدان  10 تا 15 مسجد فعال شوند. اگرچه که این ظرفیت از قبل در استان نهادینه بوده است،اما با کمک سازمان تبلیغات این مساجد و افراد منتفذ آن همچون امام جماعت و اعضای هیئت امنا به حل اختلاف معرفی می شوند،چرا که افراد متنفذی که آنجا هستند هم امام جماعت وهم اعضای هیئت امنا ظرفیت ایجاد صلح و سازش در میان مردم را دارند.

وی گفت: تصمیم این است که علاوه بر شهر ها در شهرستان ها نیز این ظرفیت را ایجاد ‌کنیم  چرا که رویکرد مجموعه قوه قضاییه این است که پرونده‌ها قبل از اینکه به مراجع قضایی برسد با صلح و سازش حل شود.

حجت الاسلام و المسلمین بندانی افزود: در هیئت های صلح همه پرونده ها از اختلافات خانوادگی تا مالی می تواند مطرح شود، اما در بحث صلح و سازش بالاترین پرونده ها، پرونده های قصاص است.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا بندانی گفت: برای ایجاد هیئت های صلح در سایر مکان ها نیز ظرفیت هایی وجود دارد که می توان به نیروی انتظامی، مرزبانی سپاه ،آموزش و پرورش و شهرداری ها نیز اشاره کرد.

وی در مورد مزایای ایجاد هیئت های صلح در خارج از نهادهای قضایی گفت: شکل گیری هیئت های صلح در خارج از نهادهای های قضایی می تواند از ورود حجم بالای پرونده ها به دستگاه قضایی بکاهد، و زمینه ایجاد پایداری صلح و سازش را ایجاد کند.

سازش در 36 پرونده قصاص از ابتدای سال

وی بیان کرد: استان سیستان و بلوچستان در استفاده از بزرگان اقوام، علما و افراد صاحب نفوذ برای حل اختلافات و ایجاد صلح و سازش سابقه دیرینه و درخشانی دارد به گونه ای که از ابتدای امسال تا کنون ۳۶ فقره پرونده محکوم به قصاص به سازش ختم شده است و 5 پرونده دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

سازش در 38 درصد از پرونده های وارده به شورای حل اختلاف استان سیستان و بلوچستان

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف سیستان و بلوچستان  افزود: از ابتدای سال 38درصد پرونده‌هایی که به شورای حل اختلاف استان وارد شده است به صلح و سازش منجر شده است اما به طور کلی  تمام پرونده‌های کیفری که به وجود می‌آید معمولاً یک سری به شوراهای حل اختلاف ارجاع  داده می‌شود  که همکاران‌مان  تلاشی می‌کنند که بتوانند طرفین را به صلح و سازش برسانند اگر صلح کردند جزو آمار شورای حل اختلاف و جزو پرونده‌های صلحی محسوب می‌شود اگر منتج به نتیجه صلح نشد این پرونده به دادسرا برمی گردد و روند رسیدگی‌اش ادامه پیدا می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *