رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نجفی: ایران بزرگ‌ترین قربانی استفاده سیستماتیک از سلاح‌های شیمیایی در تاریخ معاصر است

9:52 - 08 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۳۳۹۰۹
معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه گفت که ایران عاملان و حامیان بزرگ‌ترین استفاده سیستماتیک از سلاح‌های شیمیایی در تاریخ معاصر را نه می‌بخشد و نه فراموش می‌کند.

خبرگزاری میزان - «رضا نجفی»، معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه در بیست و هفتمین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی که در «لاهه» برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین قربانی استفاده سیستماتیک از سلاح‌های شیمیایی در تاریخ معاصر، عاملان و حامیان این جنایت را نه می‌بخشد و نه فراموش می‌کند.

وی افزود: در طول جنگ تحمیلی، شرکت‌های آلمانی و آمریکایی به رژیم صدام تجهیزات و مواد شیمیایی پیش ساز ساخت سلاح‌های شیمیایی دادند و شریک جرم جنایات صدام هستند؛ عاملان و حامیان این جنایت جنگی باید به دست عدالت سپرده شوند و این مشمول گذر زمان نمی‌شود.

«نجفی» در ادامه بر تعهد دولت‌های عضو مبنی بر رفع تحریم‌های یکجانبه غیرانسانی و مغایر با حقوق بشر و حقوق بشردوستانه که منجر به عدم دسترسی جانبازان شیمیایی عزیز کشورمان به تجهیزات و داروهای مورد نیاز شده تاکید و خواستار رفع فوری این تحریم‌های غیرانسانی علیه کشورمان شد.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه تصریح کرد: قربانیان سلاح‌های شیمیایی ایران یک‌بار در دهه 80 میلادی قربانی استفاده از این سلاح‌ها که به صدام دادند، شدند و یکبار دیگر در دهه 2020 قربانی تحریم‌های غیرانسانی یکجانبه هستند.

وی پایان گفت: رژیم صهیونیستی با برخورداری از انواع سلاح‌های کشتار جمعی جدی ترین تهدید برای صلح و امنیت در منطقه و جهان و عامل عدم تحقق منطقه خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی است؛ کنفرانس اعضا باید در تحقق جهانشمولی کنوانسیون و ایجاد جهان عاری از سلاح‌های شیمیایی اقدام کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *