بیش از یک میلیون آمریکایی قربانی خشونت تسلیحاتی

11:40 - 09 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۳۶۵۹۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اطلاعات جمع‌آوری شده نشان می‌دهد که در طول 30 سال بیش از یک میلیون نفر در آمریکا بر اثر خشونت تسلیحاتی کشته شده‌اند.

خبرگزاری میزان - تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مرگ و میر ناشی از اسلحه در آمریکا به بالاترین میزان خود در 30 سال اخیر رسیده است.

به گزارش نشریه «هیل»، یافته‌های یک مطالعه جدید منتشر شده در ژورنال «جاما نتورک» نشان می‌دهد که بین سال‌های 1990 تا 2021، یک میلیون و 110 هزار و 421 نفر در آمریکا به‌طور عمدی و یا تصادفی با سلاح گرم کشته شده‌اند.

«اریک فلگلر»، پزشک بیمارستان کودکان «بوستون»، یکی از گردآورندگان این تحقیق، می‌گوید: این رقم معادل تعداد افرادی است که در دو سال گذشته بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در آمریکا طی سال 2004 به کمترین میزان یعنی حدود 10 نفر به ازای هر 100 هزار نفر رسیده اما این نرخ در سال 2010 دوباره شروع به افزایش کرده و در نهایت با 45.5 درصد افزایش به 14.7 مرگ با سلاح گرم به ازای هر 100 هزار نفر در سال 2021 رسید.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که «جهش باورنکردنی» در مرگ‌های ناشی از اسلحه در دو سال اول همه‌گیری کرونا وجود داشته است.

در سال‌های 2020 و 2021 افزایش 25 درصدی مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در آمریکا مشاهده شد.

به گفته «فلگلر»، در طول این دو سال، 40 درصد افزایش قتل با استفاده از سلاح گرم و 17 درصد افزایش در خودکشی با سلاح گرم در مقایسه با سال 2004 مشاهده شده است.

«فلگلر» معتقد است که از دست دادن مشاغل مرتبط با بیماری کرونا، بی‌ثباتی اقتصادی و کمبود شدید منابع بهداشت روان، نقشی در روند صعودی این افزایش خشونت‌های تسلیحاتی داشته است.

افزایش خرید اسلحه توسط آمریکایی‌ها در ماه‌های اولیه همه‌گیری کرونا ممکن است به افزایش چشمگیر مرگ و میر ناشی از سلاح گرم از سال 2020 کمک کرده باشد.

همچنین یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که بین ژانویه 2020 تا آوریل 2021 حدود 5 میلیون آمریکایی برای اولین‎ بار دارای اسلحه شدند.

«کریس ریس»، نویسنده اصلی این مطالعه و از دانشکده پزشکی دانشگاه «اموری»، می‎گوید که در دهه 1990، مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در بخش غربی آمریکا شدید بوده اما به تدریج در سراسر این کشور با افزایش قابل توجهی در ایالت‎های جنوبی گسترش یافت.

دست اندرکاران این مطالعه نابرابری شدید جنسیتی را در این رابطه مشاهده کردند؛ در طول سال‌های مورد مطالعه، مردان حدود 85 درصد از قربانیان خشونت با سلاح گرم را تشکیل می‌دادند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *