قتل و ناپدید شدن هزاران زن بومی در کانادا

14:34 - 12 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۰۶۵۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کشتار زنان بومی در کانادا با موج گسترده‌ای از خشم و انزجار همراه شده است.

خبرگزاری میزان - دستگیری یک قاتل زنجیره‌ای که زنان بومی را در مرکز کانادا هدف قرار داده بود، خشم و ناامیدی تازه‌ای را به خصوص در میان جوامع بومی برانگیخته است؛ ناامیدی از این موضوع که این کشور بار دیگر در وعده‌های خود برای حمایت از زنان آسیب‌پذیر شکست خورده است.

به گزارش «گاردین»، پلیس «وینیپگ» اخیرا اعلام کرد که یک شهروند 35 ساله را به اتهام قتل 4 زن بومی بازداشت کرده است.

اما سوال پایه‎ای‎تر این است که حمایت از زنان و دختران  بومی چه زمانی جدی گرفته می‌شود؟ «وینیپگ» اکنون دارای دو قاتل سریالی مجزا از زنان بومی است. آیا باید منتظر قاتل‌های سوم یا چهارم بود؟

برای برخی و به‌خصوص بومیان، غم و اندوه این قتل‎ها با شکست سران سیاسی در عمل به وعده‌های خود برای مبارزه با خشونت علیه زنان بومی همراه شده است.

برآوردها حاکی از آن است که حدود 4 هزار زن و دختر بومی در 30 سال گذشته در کانادا کشته یا ناپدید شده‌اند؛ اگرچه بعید است که تعداد واقعی قربانیان مشخص شود.

سال 2019 گزارش مهمی به این نتیجه رسید که «اقدامات و انفعالات ریشه‌دار استعماری و ایدئولوژی‌های استعماری دولت کانادا» نیروی محرکه کلیدی در ناپدید شدن هزاران بومی بوده است.

در پی انتشار این گزارش، «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا، وعده داد که دولت این کشور از این پس در کنار زنان و دختران بومی خواهد بود.

اما اکنون و با گذشت سه سال اقدامی ملموس در این زمینه مشاهده نشده و زنان بومی در این کشور همچنان با نرخ فزاینده‌ای به قتل می‌رسند.

گزارش تحقیقات ملی در مورد زنان و دختران بومی کشته شده و مفقود نشان داد که زنان بومی شش برابر بیشتر از زنان غیربومی در معرض خطر قتل قرار دارند.

«دنی اسمیت»، رئیس پلیس وینیپگ به خبرنگاران گفت: همیشه و هر زمان که یک قتل زنجیره‌ای رخ می‌دهد، ناراحت کننده است؛ ما نسبت به تمامی تحقیقات و تحقیقات زنان بومی مفقود شده و به قتل رسیده و توصیه‌هایی که از آن به دست آمده، بسیار حساس هستیم.»

گزارش‌هایی نیز وجود دارند مبنی بر اینکه مردم بومی کانادا بیش از حد تحت نظارت پلیس هستند، اما جنایات علیه آنها کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.

در «انتاریو»، گروهی از بازرسان مستقل خواستار تحقیق مجدد در مورد مرگ ناگهانی 14 بومی در این استان شدند، زیرا دریافتند که تحقیقات اولیه به دلیل کار ضعیف پلیس و میراث نژادپرستی سازمانی با مشکل مواجه شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *