رسیدگی به پرونده‌های اغتشاشگران و قاتلان شهدای امنیت با قاطعیت در کم‌ترین زمان و با رعایت موازین قانونی

19:06 - 13 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۲۵۵۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
در ادامه گزارشی از رسیدگی به پرونده‌های اغتشاشگران و قاتلان شهدای امنیت با قاطعیت در کم‌ترین زمان و با رعایت موازین قانونی را از نظر می‌گذرانید.

خبرگزاری میزان –  رئیس قوه قضاییه از همان ابتدای بروز حوادث و اغتشاشات اخیر، بر رسیدگی سریع، قاطعانه و دقیق به پرونده متهمان اغتشاشات اخیر بویژه کسانی که مرتکب جنایت شدند و به جان و مال مردم تعرض کردند، تاکید کرده است.

رئیس قوه قضاییه در شورای عالی قوه قضاییه در این زمینه تاکید کرد: از همان روزهای نخست قضایای اخیر مقامات قضایی از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی خواستند تا عناصر اصلی اغتشاشات و آشوب‌ها را شناسایی ، دستگیر و معرفی کنند؛ در این زمینه، توفیقات خوبی حاصل شده و این روند ادامه دارد؛ بر همین اساس بار دیگر تاکید می‌کنم عناصری که در قضایای اخیر مرتکب قتل و جرح دیگران شدند، با خود سلاح به همراه داشتند، اموال مردم را به آتش کشیدند، در نظم اجتماعی اختلال ایجاد کردند، مانع از کسب و کار مردم شدند، خوف ایجاد کردند و آرامش مردم را به هم زدند، هر چه زودتر شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شوند. 

قاضی‌القضات همچنین ضمن اشاره به دستگیری و آغاز فرآیند محاکمه برخی عناصری که در جریان قضایای اخیر مرتکب قتل شدند، تصریح کرد: باید هر چه زودتر تمامی افرادی که در جریان اغتشاشات اخیر مترکب قتل شدند، شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه مجدداً به مقامات ذیربط قضایی تاکید کرد: همانطور که  از روز اول گفتیم صف معترضین و افراد تحت‌تأثیر هیجانات از عناصر اصلی که دست به جنایت زده‌اند و دستور گرفته از دشمن هستند جدا است؛ لذا همکاران قضایی هر چه زودتر در راستای محاکمه و مجازات بازدارنده عناصر و مسببین اغتشاشات اخیر اقدام کنند.

رئیس قوه قضاییه در همین راستا به معاون اول خود و دادستان کل کشور دستور داد تا روند تکمیل پرونده‌های عناصر اصلی اغتشاشات اخیر را به صورت روزانه پیگری کنند و مساعدت‌های لازم را به مقامات ذیربط قضایی که مسئول تکمیل پرونده این عناصر هستند، داشته باشند.  

رئیس دستگاه قضا با اشاره به عیان شدن ماهیت قضایای اخیر برای تمامی قضات و مقامات ذیربط قضایی، به تبیین و تشریح موادی از قانون مجازات اسلامی و مشخصاً ماده ۲۷۹ تا ۲۸۸ این قانون ناظر بر جرائم «محاربه» ، «افسادفی‌الارض» و «بغی» و مصادیق و مجازات آنها پرداخت و در همین راستا توصیه‌هایی تخصصی را خطاب به مقامات قضایی مطرح کرد و گفت:  در جریانات اخیر کسانی هستند که مشمول یکی از این مواد یا حتی بیش از این مواد هستند؛ قضات این موارد را با دقت تطبیق دهند؛ ممکن است فردی یک فعل مرتکب شده باشد که عناوین متعددی بر آن صدق کند؛ در اینجا هم قانون تکلیف را روشن کرده است؛ برای نمونه، کسی که سلاح گرم یا سرد در دست گرفته و از آن استفاده کرده و برای همراهی با دشمن یا به عنوان عامل دشمن، امنیت کشور را به هم زده و در محدوده‌ای خوف ایجاد کرده و در عین حال کسی را هم به قتل رسانده، این فرد را هم می‌توان قصاص کرد و هم عناوین دیگری بر آن صدق می‌کند.

بر همین اساس با دستورات رئیس قوه قضاییه مبنی بر رسیدگی قاطع سریع و بر مبنای عدالت و قانون و بدون هیجان زدگی به پرونده‌های اغتشاشات، در هفته‌های اخیر، روند بررسی پرونده های متهمان اغتشاشات اخیر، آغاز و دادگاه متهمان در حال برگزاری است.

روند رسیدگی به پرونده محمد قبادلو

اولین دادگاه رسیدگی به اتهامات اغتشاشگران اخیر در تهران پرونده محمد قبادلو بود  محمد قبادلو به افساد فی‌الارض از طریق اقدام گسترده علیه ماموران موتوری نیروی انتظامی با اصابت خودروی سواری پیکان سفید رنگ که اقدام وی منجر به شهادت استوار فرید کرم پور حسنوند و مجروح شدن ۵ مامور دیگر پلیس شده است.طبق نظریه پزشکی قانونی، شهید کرم‌پور به دلیل ضربه شدید وارده به سر و له شدگی بافت مغز خونریزی کرده و همین موضوع علت شهادت وی است.

این جنایت در تاریخ 30 شهریور رخ داده و متهم نیز در همان تاریخ دستگیر شد اولین جلسه دادگاه در تاریخ 7 آبان برگزار شده و 25 آبان نیز حکم اولیه صادر شده است.

بیشتر بخوانید:شرح روند رسیدگی به اتهامات محمد قبادلو/ اتهامات این متهم در دو دادگاه جداگانه رسیدگی می شود/ وکلای انتخابی می‌توانند در دادگاه کیفری از او دفاع کنند/ حضور ۳ ساعته وکلای انتخابی متهم در آخرین جلسه دفاع در دادسرا

روند رسیدگی به پرونده مجید رضا رهنورد

جلسه رسیدگی به اتهامات مجید رهنورد عامل شهادت دو بسیجی به نام‌های «دانیال رضا زاده» و «حسین زینال زاده » حافظ امنیت در مشهد، تاریخ 8 آذربرگزار شد گفتنی است که ۲۶ آبان ماه سال جاری، مجید رهنورد با سلاح سرد دو بسیجی را در شهر مشهد به شهادت رساند و ۴ نفر دیگر را مجروح کرد و سپس متواری شدو در تاریخ 28 آبان ماه در حالی که متهم از شهر مشهد گریخته بود، به همراه ۳ تبعه خارجی در استان سمنان دستگیر شد.

۳ آذرماه و یک هفته بعد از وقوع این جنایت، کیفرخواست متهم پرونده صادر شد و8  آذرماه نیزاولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده این متهم برگزار شد.

بیشتر بخوانید:برگزاری دادگاه ۱۰ روز بعد از بازداشت متهم/ جلسه رسیدگی به اتهامات عامل شهادت ۲ بسیجی که با چاقوی ۳۰ سانتی‌متری مرتکب جنایت شد/متهم: سابقه کیفری دارم، پرونده ضرب و جرح عمدی داشتم و به پرداخت دیه محکوم شده‌ام

روند رسیدگی به پرونده عوامل شهادت شهید روح الله عجمیان در کرج

شهید سید روح‌الله عجمیان روز پنجشنبه ۱۲ آبان ماه در جریان اغتشاشات و ناامنی‌های آزاد راه کرج – قزوین در محدوده بهشت سکینه (س) کرج با ضربات چاقو برخی اغتشاشگران به درجه رفیع شهادت نائل آمد. 14 آبان ماه و ۲ روز بعد از این حادثه تعدادی از عوامل شهادت این بسیجی دستگیر شدند و ۲۱ آبان ماه و ۹ روز بعد از این جنایت کیفرخواست متهمان پرونده شهادت روح الله عجمیان صادر شد.

 اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده ضاربان شهید روح الله عجمیان 9 آذر ماه ، دومین جلسه دادگاه در تاریخ 10 آذر ماه و سومین جلسه در تاریخ 12 آذر ماه در استان البرز برگزار شد.

آخرین جلسه دادگاه این پرونده نیز روز شنبه برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

رسیدگی به پرونده شهادت شهید عجمیان در کرج کمتر از یک ماه/ افساد فی الارض برای ۱۵ متهم پرونده/ تشریح جزئیات شهادت شهید عجمیان توسط متهمان

دومین جلسه رسیدگی به پرونده ضاربان شهید روح الله عجمیان/ فیلمی از صحنه جنایت که از گوشی متهم کشف شد/ محاکمه پزشکی که در صحنه شهادت شهید عجمیان به جای کمک به او لگد زده است/ متهم: قبول دارم به لحاظ پزشکی اهمال کردم

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات ضاربین شهید روح‌الله عجمیان برگزار شد/ متهمان: یک نفر از پشت دستم را گرفت و گفت تو هم یک کاری بکن، من هم دو لگد به بازو و کتف شهید وارد کردم/ به شهید عجمیان ضربه زدم که ببینم زنده است یا نه

روند رسیدگی به پرونده عوامل حمله تروریستی به نیروهای حافظ امنیت در اصفهان

در تاریخ 25 آبان 1401 بر اثر تیراندازی راکبان موتورسیکلت ۲ مدافع امنیت بسیجی در اصفهان به شهادت رسیدند. که عوامل این حمله تروریستی در تاریخ درتاریخ 29 آبان بازداشت شدند و پرونده این افراد تا اول دهه دوم آذر ماه تکمیل و کیفر خواست آنها صادر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

صدور دستور ویژه قضایی برای دستگیری عاملان شهادت یک نیروی بسيجی سپاه صاحب‌الزمان استان اصفهان

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *