تاکید امیرعبداللهیان بر توسعه همکاری‌های ایران و صربستان

12:50 - 14 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۳۴۳۳
وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به صربستان با مقامات این کشور دیدار و در خصوص روابط دوجانبه، تحولات منطقه و موضوعات مهم بین‌المللی رایزنی کرد.

خبرگزاری میزان - «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه کشورمان که بنا به دعوت «ایویسا داچیچ»، معاون اول نخست وزیر و وزیر خارجه جمهوری صربستان، در راس هیئتی سیاسی به این کشور سفر کرده با همتای صرب خود دیدار و در خصوص روابط دوجانبه، تحولات منطقه و موضوعات مهم بین‌المللی به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه در این دیدار با تبریک انتصاب مجدد «ایویسا داچیچ» به سمت معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه جمهوری صربستان، دعوت ریاست جمهوری اسلامی ایران از رئیس جمهور صربستان برای دیدار از کشورمان را تجدید کرد.

«امیرعبداللهیان» روابط دو کشور را ممتاز ارزیابی و توسعه همکاری‌ها و مناسبات دو کشور در حوزه‌های مختلف را بدون هرگونه محدودیت دانست و ابراز امیدواری کرد دو کشور در حوزه استمرار توسعه روابط در بستر برنامه جامع همکاری‌های مشترک بتوانند گام‌های بلندتری در زمینه روابط بردارند.

وزیر امور خارجه با اشاره به حجم مبادلات تجاری بین دو کشور، ظرفیت ارتقای همکاری‌ها در حوزه تجارت بین دو کشور را بسیار بالاتر از وضعیت جاری دانست و تلاش بیشتر دو کشور برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های روابط در این حوزه را مورد تاکید قرار داد.

«امیرعبداللهیان» همچنین موضع اصولی ایران در خصوص حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امورخارجه در این دیدار همچنین ضمن تشکر از پیام همدردی همتای صرب خود در جریان اقدام تروریستی شاهچراغ در شیراز، آخرین وضعیت مرتبط با تحولات داخلی کشورمان و اقدامات هماهنگ آمریکا و چند کشور معدود غربی در این زمینه را تشریح، و ناموفق بودن غرب در سیاست تشجیع اقدامات آشوبگرانه در ایران را مورد تاکید قرار داد.

«ایویسا داچیچ»، معاون اول نخست وزیر و وزیر خارجه صربستان نیز در این دیدار با ارزیابی وضعیت عالی از روابط فی‌مابین، تصمیم جدی دولت صربستان برای ارتقای همکاری‌ها با کشورمان را مورد تاکید قرار داد.

وی با قدردانی از موضع اصولی ایران در خصوص تمامیت ارضی صربستان، همکاری‌های دو کشور در حوزه‎های مختلف کنسولی، فرهنگی، آموزشی و علوم را مورد تاکید قرار داد.

آخرین وضعیت گفت‎وگوهای برای رفع تحریم‌ها، تحولات مرتبط با جنگ اوکراین، همکاری‌ها در حوزه انرژی و محصولات کشاورزی از دیگر موضوعات مورد تبادل نظر و گفت‎وگوی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان در این دیدار بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *