ملکی: هیچ کشوری نمی‌تواند ورزش زورخانه‌ای را به نام خودش بزند/ ثبت میراث در یونسکو به وزارت ورزش ارتباطی ندارد + سند

7:45 - 15 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۳۷۷۸
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
دبیرکل فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای گفت: ۲ ماه برای ارائه مدارک به یونسکو فرصت داریم و اجازه نخواهیم داد حتی فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای هم به نام کشوری دیگری ثبت شود.

مسعود ملکی در گفت‌وگو با میزان، در واکنش به ثبت فرهنگ زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی به نام کشور جمهوری آذرایجان در فهرست میراث ناملموس یونسکو، اظهار داشت: در ابتدا باید تاکید کنم که واکنش مردم به اخبار مربوط به ورزش زورخانه‌ای باعث مباهات است و نشان داد که تا چه اندازه میراث و داشته‌های تاریخی ایران برای مردم کشورمان اهمیت دارد. درخصوص مسائل اخیر پیش آمده هم باید یادآوری کنم که در 16 نوامبر سال ۲۰۱۰ رشته ورزش زورخانه‌ای به نام ایران در یونسکو ثبت شد که اسناد و مدارک آن موجود و قابل ارائه است. از چند وقت پیش متوجه شده بودیم که جمهوری آذربایجان در تلاش است تا ورزش زورخانه‌ای را در یونسکو به نام‌ خودش ثبت کند. از همین رو از طریق مکاتبات رسمی این موضوع را به اطلاع وزارت میراث فرهنگی و گردشگری رساندیم چرا که در بحث ثبت آثار در یونسکو باید وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ورود کند و چنین مسائلی ربطی به وزارت ورزش و جوانان ندارد.

دبیرکل فدراسیون ورزش‌ زورخانه‌ای تصریح کرد: متاسفانه برخی از افرادی که قبلا در فدراسیون حضور داشتند، خبر ثبت ورزش زورخانه‌ای به اسم آذربایجان در یونسکو را پخش کردند. همین دوستان که این خبر را پخش کردند کاملاً به اینکه ورزش زورخانه‌ای سال‌ها پیش به نام ایران ثبت شده، واقف بوده‌اند و این در حالیست که هیچ کشور دیگری نخواهد توانست این رشته ورزشی را به نام خودش ثبت کند.

وی افزود: در مراسمی که از سوی یونسکو و به میزبانی شهر رباط مراکش برگزار شد و 2 نماینده وزارت میراث فرهنگی و گردشگری (دارابی و پورعلی) هم در آن حضور داشتند، کشور جمهوری آذربایجان《فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای》را در یونسکو ثبت ملی کرده و خبری از ثبت رشته ورزشی زورخانه‌ای نبوده است. یک گله و دلخوری از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری داریم که چرا با وجود حضور دو نماینده در این مراسم هیچ دفاعیه‌ای در واکنش به این اتفاق نداشته‌اند. در ایران نزدیک به ۱۰۰۰ زورخانه داریم و قدمت این رشته در کشورمان به بیش از ۹۰۰ سال می‌رسد. در اسناد آذربایجانی‌ها به یونسکو به وجود زورخانه در این کشور از ۱۵۰ سال پیش تاکید شده و این درحالیست که آذربایجان در آن‌ سال‌ها جزو قلمروی ایران بوده و اگر دفاعیه‌ درستی از سوی نمایندگان وزارت میراث فرهنگی ارائه می‌شد، حتی فرهنگ ورزش زورخانه‌ای هم به اسم آذربایجان ثبت نمی‌شد.

ملکی در پایان خاطرنشان کرد: نکته جالب آنجاست که نه تنها دفاعیه‌ای ارائه نشده، حتی اعتراضی هم از سوی دو نماینده ایرانی حاضر در مراسم انجام نشده است. ورزش زورخانه‌ای 12 سال پیش به نام ایران در یونسکو ثبت شده و نباید نمايندگان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری حتی اجازه ثبت ملی فرهنگ پهلوانی به نام کشور دیگری را می‌دادند. در حال حاضر دغدغه اصلی ما در فدراسیون دفاع از حقانیت ایران است و علاوه بر باران‌چشمه به عنوان رئیس فدراسیون ورزش‌ زورخانه‌ای، سیدحمید سجادی و کلهر پیگیر این موضوع هستند.۲ ماه برای ارائه اسناد و مدارک به یونسکو فرصت داریم و با توجه به شرایط این رشته در ایران قطعاً اجازه نخواهیم داد حتی فرهنگ پهلوانی و زورخانه‌ای هم به نام کشوری دیگری ثبت شود.

ثبت ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی به نام کشور ایران در یونسکو

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *