رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

عدم دسترسی جوامع سیاه‌پوست آمریکا به آب سالم

11:56 - 15 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۴۵۷۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
عدم دسترسی به آب بهداشتی و سالم باعث رنج و زیان فراوانی برای جوامع سیاه‌پوست آمریکا شده که فراتر از مرگ و میر ناشی از غرق شدگی است.

خبرگزاری میزان – نژادپرستی در آمریکا ابعادی بسیار گسترده‌تر از آنچه تصور می‌شود دارد به گونه‌ای که اقلیت‌ها و به‌خصوص سیاه‎پوستان در دسترسی به آب سالم و بهداشتی نیز با مشکل مواجهند.

به گزارش «الجزیره»، یک فعال حقوق بشری در آمریکا می‌گوید که از نظر تاریخی نژادپرستی بسیاری در دسترسی به آب سالم وجود دارد.

به گفته وی، وقتی به آمار غرق شدگی در آمریکا نگاه می‌کنید، این امر معمولا کودکان رنگین پوست را به دلیل عدم دسترسی به آب‌های مناسب تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رسانه‌های محافظه‌کار آمریکایی به سرعت اظهارات این فعال حقوق بشری را «عجیب» نامیدند، اما او درست می‌گفت: احتمال غرق شدن کودکان سیاه‌پوست سه برابر کودکان سفیدپوست در آمریکاست و این امر برای استخرهای شنا به بیش از پنج برابر افزایش می‌یابد.

همه اینها به این دلیل است که دسترسی به استخرها، مخازن آب و سایر مکان‌های شنا مدت‌هاست که توسط نژاد در این کشور محدود شده است؛ نژادپرستی، به معنای واقعی کلمه، در موضوع آب در آمریکا وجود دارد.

بسیاری از جوامع در امتداد ساحل غربی آفریقا از دیرباز ماهیگیران ماهر شناخته شده‌اند و برای برخی از آنها، موج سواری برای صدها سال یک سرگرمی رایج بوده است؛ تنها در چارچوب بردگی بود که آبراه‌ها از منابع زندگی، امرار معاش و تفریح ​​به مکان‌های خطر و مرگ برای سیاه‌پوستان تبدیل شدند.

در طول دوره قوانین «جیم کرو» و جداسازی، دسترسی به آب سالم به شدت تحت نظارت پلیس قرار گرفت؛ استخرها و مراکز آب آشامیدنی به نمایش عمومی ظلم نژادی تبدیل شدند.

 سیاه‌پوستان، از جمله کودکان، حتی به دلیل تلاش برای دسترسی به استخرها یا فواره‌های مخصوص سفیدپوستان، با تلافی‌های خشونت‌آمیز مواجه شدند.

این محرومیت نژادپرستانه از دسترسی، همان چیزی است که یک فعال حقوق بشری آمریکایی در نظرات خود به آن اشاره کرده است؛ میراث نسل‌های سیاه‌پوست به دلیل دسترسی نابرابر به امکانات شنا در معرض غرق شدن قرار گرفتند.

از دوران «جیم کرو» تا به امروز، عدم دسترسی به آب سالم باعث رنج و زیان فراوانی برای جوامع سیاه‌پوست شده است که حتی فراتر از مرگ و میر ناشی از غرق شدن است؛ بحران آب جاری در فلینت، میشیگان و جکسون، می سی سی پی، دو شهر با جمعیت اکثریت سیاه‌پوست، به وضوح این امر را نشان می‎دهد.

این که قربانیان این دو بحران شدید آب در آمریکا عمدتا سیاه‌پوست هستند، صرفا یک فلاکت نیست؛ آمارهای آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا نشان می‌دهد که نه تنها جوامع رنگین پوست به احتمال زیاد آب آشامیدنی ناسالم دارند، بلکه احتمال کمتری وجود دارد که بودجه فدرال برای بهبود ایمنی آب به این جوامع اعطا شود.

علاوه بر این سیاه‌پوستان در آمریکا مدت‌هاست که به طور نامتناسبی تحت تاثیر سیل قرار گرفته‌اند؛ سیل بزرگ می‎سی‎سی‎پی در سال 1927 و جاری شدن سیل نیواورلئان در نتیجه طوفان کاترینا در سال 2005 - دو مورد از بدترین بلایای طبیعی در تاریخ آمریکا - هر دو جوامع سیاه‌پوست را ویران کردند.

تقریبا 20 سال پس از طوفان کاترینا، سیل در آمریکا همچنان به طور نامتناسبی بر افراد سیاه‌پوست تأثیر می‌گذارد و این نابرابری گسترده‌تر می‌شود زیرا تغییرات آب و هوایی به شدت جوامع رنگین پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *