سخنگوی شورای نگهبان: مطالبه‌گری برمبنای قانون باید صورت گیرد

11:03 - 15 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۴۶۰۸
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه مطالبه‌گری نسبت به آرمان‌های انقلاب و حقوق مردم باید از سوی دانشجو انجام گیرد گفت: مطالبه‌گری برمبنای قانون اساسی و از سوی تشکلهای دانشجویی و دانشجویان باید صورت گیرد.

خبرگزاری میزان - هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان امروز سه‌شنبه که در آستانه روز دانشجو (۱۶ آذر) در جمع صریح و صمیمی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی حضور یافته بود، طی سخنانی اظهار داشت: دوران دانشجویی از دوران غیرقابل تکرار در زندگی هر فردی است. بنده از فضای دانشجویی دور نیستم و خانه خودم را دانشگاه می‌دانم.

وی ادامه داد: بنده به عنوان عضو جوان و دانشگاهی شورای نگهبان تمام تلاشم این است که وظایفم را به خوبی انجام بدهم تا نماینده خوبی از سوی شما باشم.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه آینده نزدیک در انتظار شما جوانان و دانشجویان برای ساختن کشور است، عنوان کرد: ایران به اندیشه‌های شما جوانان نیاز دارد و شما سرمایه هستید. کشور برای ساختن و آبادانی به شما نیاز دارد. ما خودمان باید مشکلاتمان را حل کنیم و نمی‌توان امیدی به دیگران داشت. قطعا شما آینده این کشور را به دست خواهید گرفت.

طحان نظیف در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: جریان دانشجویی دو هدف مهم دارد؛ نخست کادرسازی و تربیت نیروی انسانی برای آینده پیش‌روی ایران است. نظام به افرادی نیاز دارد که مسئولیت‌های کشور را برعهده بگیرند. ما خودمان باید مشکلاتمان را حل کنیم.

وی ادامه داد: هدف دوم نقش‌آفرینی و مطالبه‌گری است. مبنای مطالبه‌گری هم باید نسبت به آرمان‌های انقلاب اسلامی و حقوق مردم باشد. دانشجو دیده‌بان جامعه است و از دانشجو انتظار می‌رود تا رصد داشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه جنبش دانشجویی باید مبنای مطالبه‌اش قانون اساسی باشد، گفت: حقوق ملت در سند قانون اساسی آمده و مردم بر آن مهر تایید زدند.

وی در ادامه قانون اساسی را عالی‌ترین سند الزام آور حقوقی دانست و خاطرنشان کرد: مردم با مشارکت بالایی به آن رای دادند. ارزش‌ها در قانون اساسی آمده است. مهمترین شاخص‌های حکمرانی نیز در قانون اساسی آمده است.

وی تاکید کرد: لازم است عموم مردم، نخبگان، جریان‌های دانشجویی و البته مسئولان به قانون اساسی مراجعه کننند. وظایف قوا، نهادها و دستگاه‌ها در این قانون آمده است.

طحان نظیف همچنین قانون اساسی را سند مطالبه‌گری جریان دانشجویی دانست و اظهار داشت: این قانون مترقی و دارای وجوه قابل توجهی است. ضمن اینکه به تایید مردم رسیده است. تلاش شده تا قانون اساسی بر اساس اندیشه اسلامی تدوین و نوشته شود. این قانون بخش‌های اجراشده و اجرانشده بسیاری دارد. باید قانون اساسی مبنای عمل قرار بگیرد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه قانون اساسی ظرفیت‌های بسیاری همچون اصل‌های ۴۳ و ۴۸ دارد، گفت: در اصل ۴۸ آمده است که تمام منابع کشور باید با عدالت توزیع شده است.

طحان نظیف در ادامه به وظایف متعدد شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی اشاره کرد و گفت: شورای نگهبان سه چهار وظیفه مهم دارد. علی‌رغم اینکه نظارت بر انتخابات وظیفه مهمی است، اما شورای نگهبان ماموریت‌های مهمتری همچون تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با شرع و قانون اساسی، تفسیر قانون اساسی و تصمیم‌گیری در م شکایات مردم به مصوبات است.

وی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان توجه ویژه‌ای به حقوق مردم دارد. شورا در بررسی مصوبات بیش از صد بار به اصولی که مربوط به حقوق ملت است، ارجاع داشته است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *