آنچه در جلسه علنی مجلس گذشت/ اعتماد نمایندگان خانه ملت به مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی

8:23 - 16 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۵۹۸۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
جلسه بررسی صلاحیت و اخذ رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی آغاز شد.

خبرگزاری میزان - جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه، 16آذر ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، ساعت 8 و8 دقیقه و با حضور 198 نفر از نمایندگان برگزار شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

ادامه رسیدگی به گزارش شوردوم کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی درمورد طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

گزارش کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها درمورد طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح استفساریه بند (3) ماده (48) قانون حمایت خانواده

بررسی برنامه و صلاحیت مهرداد بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی و اخذ رأی اعتماد

بررسی تقاضای دو فوریت لایحه الحاق یک بند به ماده 109 قانون مجازات اسلامی 

بررسی تقاضای یک فوریت برای الحاق هفت تبصره به ماده هفت اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای تسهیل روند ساخت و ساز مسکن روستایی برای بومیان روستا و حمایت از دولت در جهت ساخت یک میلیون مسکن در سال.

حضور معاون اول رئیس‌جمهور و برخی از وزرای کابینه سیزدهم

جلسه بررسی صلاحیت و اخذ رأی اعتماد به مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دقایقی پیش در صحن علنی مجلس آغاز شد.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، حمید سجادی وزیر ورزش،  محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عیسی زارع پور وزیر ارتباطات نیز در صحن علنی حضور دارند.

حضور معاون اول رئیس‌جمهور و برخی از وزرای کابینه سیزدهم

گزارش کمیسیون عمران درخصوص صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در ادامه نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون عمران در خصوص  بررسی صلاحیت و برنامه­ های ارائه شده مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را قرائت کرد.

در بخشی از این گزارش آمده است:

مطابق ماده 55 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و در رابطه با راه و ترابری، مسکن، عمران شهری، عمران روستایی و امور عمرانی شهرداریها و دهیاریها، وزارت راه و شهرسازی به عنوان وزارتخانه مرتبط با کمیسیون عمران وفق ماده 202 آیین نامه داخلی ارجاع و جلسه ای در تاریخ 15/9/1401 از ساعت 12 تا 14:30 با حضور اکثریت اعضا و وزیر پیشنهادی تشکیل گردید. در این جلسه وزیر پیشنهادی سوابق، دیدگاهها و برنامه های مدون خود را ارائه و اعضای کمیسیون دغدغه­ها، اولویتها و انتظارات خود را بیان کردند.

طی نامه شماره 87704/52/د مورخ 13/9/1401 از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اصالت مدرک تحصیلی ایشان استعلام و مدرک دکتری ایشان از دانشگاه علامه طباطبایی تایید شد.

گزارش کمیسیون کشاورزی درخصوص صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در توضیح برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت:  ۵۶ درصد از برنامه های وزیر پیشنهادی کاملاً منطبق با اسناد بالادستی و ۳۰ درصد موارد نیز همسو است لذا این کمیسیون این وزیر را شایسته تصدی این وزارتخانه دانست.

ذبیح الله اعظمی ساردوئی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در توضیح گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه­‌های ارائه شده مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی فقط یک وزارتخانه نیست بلکه به مثابه پیشران توسعه کشور میباشد. لذا از یک سو به موضوع راه ها و حوزه پرحجم حمل ونقل (محصولات کشاورزی و....) واداره بنادر که بخش بزرگی از فعالیتهای زیربنایی بوده، سروکار دارد، و از طرف دیگر مسئولیت ساماندهی مسکن شهروندان را برعهده دارد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب ، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس افزود: گستردگی حوزه وظایف این وزارتخانه است که قطعاً نمایندگان مجلس را برای انتخاب فردی با تخصص و تجربیات مدیریتی ارزنده برای تصدی کرسی این وزارتخانه مجاب خواهد کرد. لذا در اجرای ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و ابلاغیه از جانب ریاست مجلس شورای اسلامی به کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، گزارش جمع بندی این کمیسیون با حضور وزیر پیشنهادی در مورخ 14/9/1401  تشکیل و انجام گرفت.

نماینده مخالف: بذرپاش برنامه ای برای ساخت یک میلیون مسکن ندارد

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس یازدهم اظهار کرد: وقتی می خواهیم به فردی رأی بدهیم باید شاخصه تخصص، تجربه و برنامه را مورد بررسی قرار دهیم؛ در حوزه تخصص با توجه به اینکه یک میلیون مهندس و فعال در حوزه شهرسازی، حمل و نقل و کریدورهای بین المللی فعالیت می کنند، آیا یک نفر نبود که به مجلس معرفی کنید؟

یوسفی گفت: با توجه به اینکه عضو کمیسیون عمران هستم، باید اذعان کرد برنامه ای از سوی وزیر پیشنهادی در حوزه ساخت یک میلیون مسکن ندیدم و نشنیدم که قابل پایش باشد؛ در حوزه حمل و نقل 239 هزار کیلومتر راه اصلی وجود دارد که اعتبار امسال آن 20 هزار میلیارد تومان و در سال آینده 21 هزار میلیارد تومان است در حالی که نیاز ما در این حوزه یک هزار و 100 میلیارد تومان است که هیچ برنامه ای در این حوزه وجود ندارد و فقط عنوان می شود که باید تامین مالی صورت بگیرد، اما از کجا؟!

وی خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی چه برنامه ای برای راه های روستایی، ساخت مسکن، کریدورهای بین المللی و... دارد؟

نماینده مخالف: بذرپاش به تنهایی نمی تواند مشکلات را حل کند

مهدی عسگری در جریان رسیدگی به صلاحیت وزیر راه و شهرسازی در مخالفت با مهرداد بذرپاش، گفت: در حوزه حمل و نقل، زمینی، دریایی و هوایی چالش ها و مشکلات زیادی داریم، وزارت راه و شهرسازی در حوزه اقتصادی، روابط با همسایگان، ترانزیت و تامین زمین و مسکن وظایفی برعهده دارد، امروز هزینه مسکن در سبد خانوار به 40 درصد رسیده و در کلانشهرها بالغ بر 50 درصد از سبد خانوار و هزینه مسکن اختصاص پیدا می کند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مادامی که این مشکلات حل نشود هرکسی مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده گیرد نمی تواند اثرگذار باشد، بیان کرد: آقای بذرباش از دیوان محاسبات می خواهد به وزارت راه و شهرسازی برود، آیا از ریشه مشکلات اطلاع دارد؟ و برای حل آن برنامه ای ارائه کرده است؟ متاسفانه بانک ها در تامین مالی تنها 7 درصد از قانون را اجرایی کرده اند و شورای عالی مسکن تشکیل جلسه نمی دهد. اگر می خواهیم کار جهادی انقلابی صورت گیرد رئیس جمهور با تفویض اختیار به وزیر راه و شهرسازی ریاست شورای عالی مسکن را واگذار و اجازه تشکیل این شورا را بدهد.

نماینده مردم کرج تاکید کرد: هرکسی بخواهد وزیر راه و شهرسازی شود مادامی که مشکلات از جمله دیوان سالاری معیوب وزارتخانه را حل نکند نمی تواند به نتیجه مطلوب دست پیدا کند.

نماینده موافق: بذرپاش جایگاه مجلس را به خوبی می‌شناسد

 کیومرث سرمدی واله در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: اینکه رئیس جمهور بعد از گذشت این مدت از عمر دولت با پایش و توجه به وعده‌هایی که به مردم داده‌اند، اقدام به ترمیم کابینه با استفاده از نیروهای جوان، با انگیزه و خلاق کرده است، جای تشکر دارد و زمینه همکاری بیشتر مجلس شورای اسلامی را آماده می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: سوابق موفق وزیر پیشنهادی در پست‌های مختلف از جمله دیوان محاسبات به تحکیم جایگاه نظارت مجلس کمک کرده است و برای اولین بار شاهد ارائه تفریغ بودجه‌های به موقع و ارائه ابزار مناسب برای نظارت نمایندگان بودیم که مورد تقدیر و تجلیل مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: فرصت خوبی است تا بتوانیم از توان جوانی، برنامه‌محوری و روحیه انقلابی و وابستگی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به جامعه ارزشی استفاده کنیم. با رأی بالای نمایندگان انگیزه وی افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بذرپاش روابط خوبی با مراکز تصمیم‌گیری، علمی و افراد توانمند دارد و از لابی‌گری بسیار بالایی برخوردار است، می‌تواند با هم افزایی و جلب همکاری ادارات و وزارتخانه‌ها مأموریت خود را به نحو احسن انجام دهد.

نماینده موافق: کاهش تورم بازار مسکن و توسعه خطوط ریلی از جمله برنامه‌های بذرپاش است

حسین حاتمی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 16 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: علاوه بر ویژگی های فردی آقای بذرپاش، وی دکترای مدیریت تکنولوژی داشته، بنابران رشته تحصیلی اش مرتبط است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم گفت: اگر از وزرای دیگر برای ایجاد یک میلیون اشتغال، کاهش نرخ ارز، افزایش ارزش پول ملی، ارتقای کیفیت و سرعت اینترنت تعهد گرفتیم، اکنون نیز باید از آقای بذرپاش برای ساخت 4 میلیون واحد مسکن تعهد بگیریم. سیاست یک بام و دوهوایی در مجلس خوب نیست، اگر افراد مخالفتی دارند باید آن را به زبان علمی بیان کنند نه اینکه غرض ورزی کنند.

وی با بیان اینکه آقای بذرپاش به اعتبار روحیه بسیجی و تجربه و توان مدیریتی، پیشانی موفق دولت سیزدهم خواهد بود، تصریح کرد: وزیر پیشنهادی برنامه های مدونی در حوزه راه، مسکن، حمل و نقل ریلی، هوایی، دریایی و... دارد.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس اظهار کرد: جمعی از دانشگاهیان کشور نیز از تصدی بذرپاش در وزارت راه و شهرسازی حمایت کردند، بنابراین برای اینکه از نسل جوان برای حضور در پست های مدیریتی حمایت کنیم، باید به آقای بذرپاش رأی اعتماد دهیم. همچنین حمایت مجمع نمایندگان شمال غرب کشور را اعلام می کنم.

دلیل حضور نداشتن رئیس جمهور در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از زبان قالیباف

در ادامه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از حضور وزرا به ویژه مخبر معاون اول رئیس جمهور تشکر کرد و خطاب به نمایندگان گفت: قرار بود رئیس جمهور نیم ساعت انتهای جلسه حضور یابند اما چون در مراسمی در دانشگاه تهران حضور داشت و این مراسم ادامه پیدا کرد، امکان حضور در جلسه را پیدا نکرد.

وی افزود: همان طور که وزیر پیشنهادی اشاره کردند، در حین صحبت های نمایندگان مطالبی مطرح شد که  لازم است بگویم که آقای دکتر عادل آذر(ره) از مدیران شایسته، متعهد و متخصص بود و انصافا در دوران ایشان تحولی اساسی در دیوان محاسبات ایجاد شد، می‌طلبد نمایندگان برای شادی روح ایشان فاتحه‌ای قرائت کنند.

اعتماد نمایندگان خانه ملت به مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی

در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۱۶ آذرماه)مجلس شورای اسلامی، صلاحیت و برنامه های مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت سیزدهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در نهایت محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست نتیجه رأی نمایندگان به وزیر پیشنهادی را قرائت کرد که براساس آن نمایندگان مجلس با  187 رأی موافق، ۶۴  رأی مخالف، ۷  رأی ممتنع و ۵ رأی باطله از مجموع  263 نماینده حاضر در صحن، تصدی وزارتخانه راه و شهرسازی را به بذرپاش سپردند.

مخالفت نمایندگان مجلس با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

 نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها درمورد طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با کلیات این طرح با 89 رأی موافق، 91 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.

اعلام وصول سوال نماینده تبریز از وزیرعلوم در مورد علت عدم توجه به توسعه حمایت از آموزش‌های کاربردی و مهارتی

محمد رشیدی عضو هیأت رئیسه مجلس سوال ملی نماینده تبریز از وزیرعلوم در مورد علت عدم توجه به توسعه حمایت از آموزش های کاربردی و مهارتی مرتبط با مشاغل را اعلام وصول کرد.

نشست بعدی روز (یکشنبه، 20 آذرماه) رأس ساعت 7:45 با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/


فرنگیس همت اوغلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
0
0
سلام من خانمی هستم معلولیت جسمی دارم از هردوپا سرپرست هستم ۳۴سالمه مسکن ملی ثبت نام شدم پیامک اومده بهم گفتن ۴۰میلیون بریزی.منم ندارم
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *