100 درصد مراحل رسیدگی به پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری الکترونیکی انجام می‌شود/ میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها ۱۰۰ روز است

8:53 - 16 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۶۰۲۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
مراسم چهلمین سالروز تاسیس دیوان عدالت اداری امروز با حضور مسئولان عالی قضایی آغاز شد.

خبرگزاری میزان - مراسم چهلمین سالروز تاسیس دیوان عدالت اداری امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه، حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور، روسای سابق دیوان عدالت اداری و اعضای شورای عالی قضایی صبح امروز در محل دیوان عدالت اداری آغاز شد.

حجت السلام و المسلمین محمد مصدق در مراسم چهلمین سالروز تاسیس دیوان عدالت اداری گفت: بنده مدت دو ماه در دیوان عدالت اداری مسئولیت داشتم و در عین حال خاطرات به یادماندنی و بسیار خوبی از این نهاد دارم که فراموش نمی کنم.

وی تاکید کرد: دیوان عدالت اداری جزو افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است. اگر بخواهیم یک نیم نگاهی به تاریخ کنیم می‌بینیم که از اواخر قرن هجدهم میلادی یعنی حدود ۲۰۰ سال پیش اراده مردم در اداره امور کشور جایگزین فرامین خودکامگان شده است.

معاون اول قوه قضاییه گفت:  قانون اساسی برای کشور ها نوشته شده و در همان قوانین سه اصل بنیادین مهم وجود دارد.یک؛به رسمیت شناختن حق حاکمیت مردم دوم؛ تفکیک قوا، سوم؛نظارت بر اعمال قوای حاکم بر کشور.

وی در ادامه با اشاره به اصل سوم، یعنی نظارت بر اعمال قوای حاکم بر کشور تاکید کرد: افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران آن است که برای این اصل، یک نهاد مستقل از ۴۰ سال پیش پیش بینی کرده است.این در حالی است که این موضوع در بسیاری از کشورها وجود ندارد و بیشتر نظارت از طریق دولت ها صورت می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق با بیان اینکه دیوان عدالت اداری یک نهاد مستقل است و ماموریت پشتیبانی مردم در برابر حاکمیت را دارد، بیان کرد: فلسفه دیوان عدالت اداری این است که به مردم بگوید من پشتیبان شما هستم احیاناً اگر نمایندگان دولت به حقوق مردم تعدی کنند جلوی این مسئله را می‌گیرم.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه در طول ۴۰ سال گذشته اقدامات خوبی در دیوان عدالت اداری انجام شده و این اقدامات همواره بهتر از روز قبل بوده است بیان کرد: دیوان عدالت اداری نباید فعال و منعفل باشد لذا مسئولین دیوان عدالت اداری نباید منتظر باشند که کارشان فقط رسیدگی به پرونده ها باشد بلکه باید به صورت فعال از ورود پرونده به دیوان جلوگیری کرده و از مبدا به حل مشکلات مردم بپردازند.

وی در ادامه به برخی از اقدامات مهم دیوان عدالت اداری اشاره کرد و گفت: موضوع حضور هیئت دیوان در استان‌های مختلف و تشکیل جلسات متعدد با صاحبان پرونده و شهرداری ها می تواند مشکلات مردم را حل کند.

وی تاکید کرد: همچنین موضوع مسئله شناسی و اولویت‌بندی مسائل قابل طرح در دیوان هم مسئله مهمی است و باید صورت گیرد همچنین تنقیح آرای عمومی و وحدت رویه و امثال آن هم موضوع مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد.

مصدق در ادامه با اشاره به موعد فعالیت خود در دیوان عدالت اداری بیان کرد: ما در آن زمان صدها نامه به وزرا درباره آرای صادره هیئت دیوان عدالت اداری می نوشتیم و می گفتیم که چرا بخشنامه هایشان برخلاف این آرا صادر می‌شود که در پاسخ می شنیدیم این دستگاه ها اصلا نمی دانستند همچنین آرایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه البته می دانیم که آرای دیوان عدالت اداری زیاد است بیان کرد: با این حال لازم است که آرای دیوان تنقیح شود و به شکل دفترچه ای درآید و حتما به وزرا داده شود تا از ورودی پرونده ها پیشگیری کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق با اشاره انتظارات از دیوان عدالت اداری تاکید کرد: انتظار داریم این ساختار به معنای واقعی پشتیبانی کردن از حقوق مردم را در تراز انقلاب اسلامی صورت دهد لذا دیوان عدالت اداری زمانی موفق است که برای مردم اثبات کند که پشتیبان آنها است بنابراین هر مقداری که بتواند این موضوع را تثبیت کند به همان مقدار دیوان موفق بوده است.

کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها در دیوان عدالت اداری

حجت الاسلام و المسلمین مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری در مراسم چهلمین سالروز تاسیس دیوان عدالت اداری گفت: امروز تمام مراحل اداری، اعم از ثبت شکایت، دریافت شکایت در مرحله بدوی و تجدید نظر در دیوان عدالت اداری ۱۰۰ درصد الکترونیکی شده است.

وی افزود: دیوان عدالت اداری بر اساس رسالت خود در کمترین زمان به این موارد و شکایات رسیدگی می کند.

وی تاکید کرد : میانگین اوقات رسیدگی به پرونده ها در شعب بدوی و تجدید نظر دیوان عدالت اداری کمی بیشتر از سه ماه است البته با این تعداد از همکارانی که در دیوان کار می کنند سرانه ارجاعات پرونده ها به همکاران قضایی سه برابر آن چیزی است که قوه قضاییه به عنوان میزان سرانه هر نیروی انسانی و در راستای موظفی تعریف کرده است و این یعنی اینکه یک کار انقلابی و مجاهدانه در دیوان عدالت اداری انجام می شود.

وی تاکید کرد : این اقدامات انقلابی طبعا نیازمند توجه مسئولین قوه قضاییه در جهت تامین کادر قضایی دیوان است تا بخشی از اطاله دادرسی که برابر حجم زیادی از ورودی ها و کمبود کادر قضایی شکل می گیرد ، برطرف شود.

حجت الاسلام و المسلمین مظفری بیان کرد: با این حال از دستور رئیس دستگاه قضا و اهتمام و پیگیری معاون اول قوه قضاییه در زمینه تامین کادر قضایی دیوان عدالت اداری تشکر می کنیم. این دستور مصوب شده و پیگیری می کنیم تا پایان سال و قبل از پایان سال آن تعدادی که نیرویی که قول دادن در اختیار مجموعه دیوان عدالت اداری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دیوان عدالت اداری نظیر ندارد، گفت: دیده نشده که مردم به این مجموعه بیایند و به مسائل و مشکلات آنها رسیدگی نشود.

وی تاکید کرد : از ابتدای برنامه ششم وقت هایی رسیدگی در شعب بدوی و تجدید نظر در دیوان عدالت اداری بیش از ۲۶۰ روز بوده و در حال حاضر میانگین به حدود ۱۰۰ روز رسیده است.

رئیس دیوان عدالت اداری ادامه داد: ۱۷ شاخص از باب ارزیابی کیفی مورد توجه بوده که عدم تناقض، نبود ابهام در رأی، تطابق مفاد رأی با خواسته و توجیه رأی با اصول علمی از جمله آنها بود. در بازرسی‌ها پرونده‌های معوقه هم به عنوان نکته منفی لحاظ شده است.

وی تاکید کرد: ما متعهد شدیم تا با کم کردن فرایندها و همچنین سرعت بخشی و رسیدگی ها و با حفظ اتقان به پرونده ها رسیدگی شود تا احقاق حق صورت گیرد لذا لازمه این مهم این است که دست این مجموعه در زمینه تامین کادر قضایی گرفته شود.

وی با بیان اینکه موضوع معوقات از دیوان جمع آوری شده است، گفت: از قبل سال ۱۴۰۰ ما زیر سی فقره پرونده معوقه داشتیم و این هم دلایل خاص خود را دارد که دوستان اهتمام داشتند که این موارد در شعب بدوی و تجدید نظر مخدومه شود.

وی تاکید کرد: از این رو یک اقدام انقلابی جدی صورت گرفت و بخش عمده ای از شش ماهه سال ۱۴۰۰ هم رسیدگی شده و انشالله اخبار خوبی در این حوزه به خدمت عزیزان می رسانیم.

وی بیان کرد: فلسفه این جلسه تکریم روسای سابق دیوان عدالت اداری است که سالیان سال در این مجموعه منشأ خدمات بودند. همچنین بر اساس برنامه ها، شاخص های تعریف شده بود و تعداد قابل توجه ای از دوستان سال گذشته تشویق شدند و امروز هم بسیاری از قضات ساعی را مورد تشویق قرار خواهیم داد.

آیت الله امامی کاشانی در مراسم چهلمین سالروز تاسیس دیوان عدالت اداری بیان کرد: آن زمان که دیوان عدالت اداری تشکیل شد ظاهراً آنطور که در ذهنم هست ۱۵ شعبه داشتیم.

وی تاکید کرد: در آن زمان قضاتی که در دیوان عدالت اداری کار می کردند خیلی فعال بودند.

آیت الله امامی کاشانی تاکید کرد: در آن زمان فردی از قم به دیوان می آمد و برخی از شبها در دیوان می ماند و تا پاسی از شب کار می کرد.

وی تاکید کرد: به واقع کار مردم ، کاری است که وظیفه مسئولین است . قضاتی که در این مسیر علاقه و عشق به کار نشان می دهند اجر اخروی شان بیش از اجردنیاست. انشالله آقایان و عزیزانی که در دیوان عدالت اداری هستند این اصل و این پایه را مدنظر قرار دهند و چراکه خدمت به مردم اجر دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *