امیرعبداللهیان: ایران همواره در کنار بالکان و هرزه گوین خواهد بود

9:18 - 16 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۶۰۶۱
وزیر امور خارجه در جریان سفر به بوسنی و هرزه گوین با مقام‎های این کشور دیدار و گفت‎وگو کرد.

خبرگزاری میزان - «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه در گام دوم از سفر به منطقه بالکان در «سارایوو» با «بیسرا ترکوویچ»، وزیر خارجه بوسنی و هرزگوین دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه در این دیدار با قدردانی از پیام همدردی وزیر خارجه بوسنی هرزگوین به مناسبت اقدام تروریستی منجر به شهادت هم میهنان بیگناه در شاهچراغ شیراز  با ارزیابی مثبت از روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف، از بالکان به عنوان منطقه‌ای مهم و از بوسنی و هرزگوین بعنوان دوست سنتی یاد کرد و افزود که جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار بالکان و هرزه گوین خواهد بود.

امیرعبداللهیان با اشاره به ظرفیت همکاری‌ها در بخش اقتصادی، خصوصا در زمینه‌های کشاورزی، گردشگری و معادن، این حوزه‌ها را شایسته توجه بیشتر بر پایه منافع هر یک از دو کشور دانست.

وی با اشاره به موقعیت ژئوپولیتیک کشورمان در مسیر کریدورهای شمال، جنوب و شرق به غرب، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری‌ با بوسنی در این خصوص مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه همچنین همتای بوسنیایی خود را در جریان تحولات داخلی کشورمان و اقدامات آمریکا و چند کشور اروپایی در حمایت از اغتشاشات و ایجاد بستر انتشار اخبار جعلی و نادرست از شرایط داخلی قرار داد.

«بیسرا ترکوویچ»، وزیر خارجه بوسنی و هرزگوین نیز با یادآوری اینکه مردم بوسنی هیچگاه کمک‌های ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ را فراموش نخواهند کرد، از شرایط متفاوت امروز بوسنی در صورت نبود کمک‌های کشورمان سخن گفت.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و بوسنی هرزگوین علاوه بر موضوعات دو جانبه، در خصوص گفت‌وگوهای رفع تحریم، تحولات منطقه در حوزه‌های فلسطین، یمن و اوکراین و همچنین مسائل بین‌المللی به گفت‌گو و تبادل نظر پرداختند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدار و گفت‌وگو با مقامات بوسنی و هرزگوین با «باقر عزت بگوویچ»، معاون مجلس اقوام این کشور دیدار کرد.

 در این دیدار آخرین تحولات منطقه بالکان و بوسنی و هرزگوین و همچنین وقایع اخیر ایران مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

گسترش همکاری‌های دوجانبه به ویژه در حوزه همکاری‌های پارلمانی از دیگر محورهای گفت‌وگو در این دیدار بود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین از «باقر عزت بگوویچ» برای سفر به کشورمان دعوت کرد.

امیرعبداللهیان همچنین با «کاوازوویچ»، رئیس العلمای جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین دیدار و گفت‌وگو کرد.

در دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با «کاوازوویچ» در خصوص وضعیت و ارزش‌های مشترک مسلمانان و تاریخ و فرهنگ مشترک بین دو کشور گفت‌وگو شد.

امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به افزایش اسلام هراسی در جهان و شرایط سخت رهبری معنوی مسلمانان در بوسنی هرزگوین، از تلاش‌های کاوازوویچ قدردانی کرد.

رئیس العلمای جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین در این دیدار از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مسلمانان بوسنی و هرزگوین تمجید کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *