عوامل کاهش 40 درصدی قیمت مرغ چیست؟

10:30 - 16 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۶۰۷۲
فروشندگان از کاهش تقاضای مرغ و تولیدکنندگان از کاهش تولید با هدف تنظیم قیمت خبر می‌دهند.

خبرگزاری میزان _ روزنامه همشهری نوشت: روند کاهش قیمت مرغ در بازار تهران همچنان ادامه دارد و روز گذشته هر کیلو مرغ در سطح شهر بین 50 تا 56هزار تومان در هر کیلو به فروش رسید.

قیمت مرغ در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌هایی که قیمت مصوب را مبنا قرار می‌دهند، از 50 هزار تومان هم پایین‌تر آمده و کیلویی 47 هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که یک‌ماه پیش هر کیلو مرغ در فروشگاه‌های سطح شهر به 70هزار تومان رسیده بود و گفته می‌شد با توجه به کاهش جوجه‌ریزی در شهریور قیمت همچنان افزایشی خواهد بود.

اما این پیش‌بینی درست از آب درنیامد و حالا مرغ طی یک ماه 40 درصد افت قیمت را تجربه کرده است. این در حالی است که دولت نزدیک به یک ماه پیش نرخ مصوب 60 هزار تومانی هر کیلو مرغ را با توجه به زیان تولیدکنندگان و اعتراض آنها، 3 هزار تومان بالا برد و اکنون نرخ مصوب مرغ کیلویی 63 هزار تومان است.

نبود تقاضا به‌رغم افت 20 هزار تومانی قیمت

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران روز گذشته درباره وضع این روزهای بازار مرغ گفت: تقاضا برای مرغ همچنان پایین است و قیمت نیز تحت‌تأثیر نبود تقاضا همچنان کاهشی است.

به‌گفته مهدی یوسف‌خانی، قیمت این هفته مرغ در عمده‌فروشی‌ها کیلویی 40 تا 42 هزار تومان بوده و در خرده‌فروشی‌های سطح شهر نیز هر کیلو مرغ با قیمت میانگین 50هزار تومان به فروش می‌رسد. نبود خریدار در بازار مرغ در شرایطی است که به‌طور معمول تقاضا برای مرغ، گوشت و اقلام پروتئینی در 6ماه دوم سال افزایشی است.

یوسف‌خانی در این مورد گفت: دلیل کاهش تقاضا برای مرغ را شاید باید در کاهش توان خرید مردم دانست؛ سال گذشته این موقع قیمت مرغ حول و حوش 30هزار تومان بود امسال نرخ مصوب کیلویی 63هزار تومان است و توان خرید مردم پایین آمده است، جز این نمی‌توان دلیلی برای این میزان کاهش تقاضا متصور بود.

یوسف‌خانی آینده نزدیک بازار را هم به لحاظ تقاضا و هم قیمت، افزایشی پیش‌بینی کرد و افزود: قیمت مرغ نمی‌تواند در این حد بماند چون مرغداران با این نرخ در حال زیان شدید هستند و قیمت‌ها باید متعادل شود.

او میزان جوجه‌ریزی را هم‌اکنون بسیار بیش از مصرف ارزیابی کرد و با مقایسه میزان افت تقاضای مصرف، گفت: براساس برآوردی که از میزان فروش واحدهای صنفی وجود دارد، میزان تقاضا برای مرغ هم‌اکنون 40درصد نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته کمتر شده است.

جوجه‌ریزی کاهش می‌یابد

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور با اعلام کاهش احتمالی تولید گفت: اگر تصمیم به کاهش جوجه‌ریزی نگیریم که همه از بین می‌روند، چون میزان کنونی تولید از مرغداران جذب نمی‌شود.

محمدرضا صدیق‌پور میزان کنونی جوجه‌ریزی را بیش از نیاز عنوان کرد و در توضیح دلایل این امر گفت: با توجه به اینکه دولت قرار بود کارت پروتئین برای مصرف‌کنندگان اعلام کند، میزان جوجه‌ریزی اخیرا افزایش زیادی یافت و درحالی‌که جوجه‌ریزی در ماه‌های عادی سال باید 100میلیون باشد، در ماه‌های اخیر 120میلیون جوجه‌ریزی انجام شده است.

او اضافه کرد: افزایش شدید جوجه‌ریزی در حالی است که دولت وعده خود در زمینه اعلام کارت پروتئین را عملی نکرد و بازار هم در شرایط کنونی کشش جذب این تعداد جوجه را ندارد.

او اضافه کرد: واحدهای مرغ گوشتی با توجه به نبود تقاضا نمی‌توانند تولیداتشان را به فروش برسانند و قیمت به 15هزار تومان زیر نرخ مصوب رسیده است. به همین دلیل جوجه‌ریزی کاهش می‌یابد.

او از برگزاری جلسه کارگروه برنامه‌ریزی تولید در روز گذشته با موضوع تعیین وضعیت تولید مرغ خبر داد و گفت نتایج این جلسه متعاقبا اطلاع‌رسانی می‌شود.

به‌گفته صدیق‌پور، در این جلسه قرار است درخصوص مدیریت تولید مرغ تصمیم‌گیری ‌شود تا بخشی از تولید کنونی را شرکت پشتیبانی امور دام جمع‌آوری کند و کاهش تولید نیز در دستور کار قرار گیرد.

او همچنین از تولید 120 میلیون جوجه یک‌روزه برای آذرماه گفت و افزود: این تعداد جوجه در آذرماه قطعا تولید می‌شود، چون تخم‌مرغ‌ها از 21 روز قبل تا پایان ماه در دستگاه است و کاری نمی‌توان کرد.

این گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه را باید به‌معنای تداوم روند افت قیمت مرغ در بازار دانست زیرا تولید آذرماه با عرضه در دی‌ماه، قیمت را روی همین 40 تا 56هزار تومان کنونی نگه‌ خواهد داشت. این در حالی است که کارشناسان معتقدند کاهش شدید قیمت و زیان بالای مرغداران، به افزایش قیمت در ماه‌های پایانی سال می‌انجامد؛ زمانی که با نزدیک‌شدن به شب عید، بازار با اوج تقاضا مواجه خواهد بود. به‌دنبال ادامه روند کاهش قیمت مرغ، اتحادیه مرغداران گوشتی از مردم خواست برای کمک به تنظیم بازار، مرغ بخرند و ذخیره کنند تا قیمت مرغ در ماه آینده گران نشود.

تولید‌کنندگان می‌گویند:‌ افزایش تولید مرغ در کشور و نیز کاهش تقاضا عامل کاهش قیمت مرغ شده است. شرکت پشتیبانی امور دام کشور هم در این شرایط رکود، مرغ منجمد را به بازار تزریق کرد و به رکود بیشتر کمک کرد

کارشناسان معتقدند بهترین قیمت برای کالاهای مصرفی قیمتی است که به تولید پایدار کمک کند تا تولید‌کننده و مصرف‌کننده ضرر نکنند.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *