قاضی آمریکایی شکایت علیه بن سلمان را در پرونده خاشقجی رد کرد

10:28 - 16 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۶۲۷۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دولت بایدن مانع بررسی پرونده شکایت نامزد خاشقجی از بن سلمان شد.

خبرگزاری میزان – یک قاضی آمریکایی پرونده مربوط به قتل «جمال خاشقجی»، منتقد رژیم سعودی را رد کرد.

به گزارش «گاردین»، یک قاضی آمریکایی در مورد پرونده شکایت نامزد «خاشقجی» از ولیعهد عربستان، می‌گوید که با وجود «ادعاهای معتبر» مبنی بر دست داشتن «بن سلمان» در قتل این روزنامه نگار، «بن سلمان» از مصونیت حاکمیتی برخوردار است.

این قاضی دادگاه منطقه ای آمریکا با سابقه طولانی ریاست بر پرونده‌های مربوط به امنیت ملی، مدعی شد که از اخذ این تصمیم ناراحت است اما دستانش به دلیل توصیه‌های دولت «جو بایدن» در رابطه با «بن سلمان» بسته است.

وی تاکید کرد که قانون آمریکا و تفکیک قوا که قوه قضاییه را مجبور می‌کند به نظرات قوه مجریه در مورد مصونیت خارجی احترام بگذارد، او را مجبور کرد با تصمیم دولت «بایدن» در مورد این پرونده موافقت کند؛ قوه مجریه همچنان مسئول امور خارجی از جمله با عربستان است و در تصمیم این دادگاه در رد مصونیت «بن سلمان» به طور ناروا دخالت خواهد کرد.

رد شکایت مذکور به این معناست که «بن سلمان» و دو نفر از نزدیکانش که دخالت مستقیم در قتل «خاشقجی» داشتند، اکنون می‌توانند آزادانه به آمریکا و دیگر حوزه‌های قضایی سفر کنند؛ این در حالی است که شکایت مذکور اگرچه منع قانونی برای وی جهت سفر به آمریکا ایجاد نکرده بود، اما میدان مینی بود که می‌توانست وی و منافع مالی‎اش در آمریکا را به خطر بیندازد.

حکم قاضی مذکور در حالی صادر شد که «بایدن» در جریان تبلیغات انتخاباتی خود به نامزد «خاشقجی» قول داده بود که در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، «بن سلمان» را مسئول قتل «خاشقجی» معرفی خواهد کرد.

اندکی پس از ورود «بایدن» به کاخ سفید، اگرچه گزارش اطلاعاتی مبنی بر مقصر شناخته شدن «بن سلمان» در پرونده «خاشقجی» منتشر شد، اما هیچ تحریم یا اقدامی علیه «بن سلمان» که منافع مالی زیادی  در آمریکا دارد، اعمال نشد.

اعلام تصمیم مبنی بر مصونیت «بن سلمان» در پرونده «خاشقجی» نگرانی‌های جدی برای فعالان حقوق بشری و خانواده وی ایجاد کرده است؛ زیرا این تصمیم می‌تواند نقطه پایانی برای تلاش‌ها جهت پاسخگو کردن «بن سلمان» در پرونده قتل «خاشقجی» در سال 2018 باشد.

فعالان حقوق بشری می‌گویند که پرونده «خاشقجی» خاتمه نیافته است و تا زمانی که عاملان جنایت این پرونده به عدالت سپرده شوند، ادامه خواهد داشت.

منتقدان «بن سلمان» نیز از مصونیت مذکور برای ولیعهد 37 ساله به عنوان مجوزی برای او در هدف قرار دادنش مخالفانش در سراسر جهان یاد می‌کنند.

قتل «خاشقجی» در سال 2018 سبب به راه افتادن خشم بین المللی شد؛ «اگنس کالامارد»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در موضوع قتل‌های فراقانونی گفت که «خاشقجی» قربانی قتل عمد از پیش تعیین شده، شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *