رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

واکنش‌ها به اجرای حکم اعدام محسن شکاری/ از اهتمام قوه قضاییه برای پایمال نشدن خون شهدای امنیت سپاسگزاریم

21:14 - 17 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۷۸۵۸
برخی از کاربران فضای مجازی نسبت به اجرای حکم محسن شکاری اغتشاشگری که به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مامور بسیج حین انجام وظیفه و مسدود نمودن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه به اعدام محکوم شد، واکنش نشان دادند.

خبرگزاری میزان - محسن شکاری، اغتشاشگری که ۳ مهر ماه ۱۴۰۱ ، خیابان ستارخان تهران را بست و یکی از مامورین حافظ امنیت را با قمه مجروح کرد، صبح ۱۷ آذرماه اعدام شد.

وی در ادامه اقدامات مجرمانه با حمله مسلحانه به یکی از نیروهای حافظ امنیت با قمه ضرباتی را به بدن وی وارد کرد و کتف سمت چپ این نیروی حافظ امنیت را به نحوی مورد ضربه قرار داد که منجر به بخیه خوردن محل زخم به تعداد ۱۳ عدد شد.

متهم پس از وارد کردن ضربه به نیروی حافظ امنیت، قصد فرار از مهلکه را داشت که در نهایت توسط ماموران امنیتی و انتظامی دستگیر شد.

پس از برگزاری جلسات دادگاه این متهم، ۲۹ آبان ماه و بر اساس مستندات متقن پرونده و اظهارات شهود حاضر در صحنه ، حکم بدوی این پرونده صادر می شود که براساس آن محسن شکاری فرزند مسعود به اتهام محاربه به مجازات اعدام محکوم می گردد.

دادگاه انقلاب تهران بر اساس شواهد موجود علت محارب تشخیص دادن محسن شکاری را، کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مامور حافظ امنیت حین انجام وظیفه و مسدود نمودن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه اعلام کرده بود.

در این مرحله پرونده پس از فرجام‌خواهی متهم برای بررسی های دقیق تر، به دیوان عالی کشور ارسال گردید 
در نهایت، حکم صادره پس از بررسی در دیوان عالی کشور ، مورد تایید قرار گرفت و ۱۷ آذرماه حکم اجرا شد.

دیوان عالی کشور در پاسخ به فرجام خواهی حکم اولیه صادر شده که توسط وکیل متهم محسن شکاری به این مرجع قضایی ارجاع شده بود اعلام کرده است:

فرجام خواهی وکیل محکوم علیه محسن شکاری نسبت به رای صادره وارد و موجه نیست زیرا اقدامات مرتکب یعنی حضور در جمع اغتشاشگران و تلاش برای بستن خیابان‌ و تهدید مردم با سلاح سرد و نیز درگیر شدن با برخی از نیروهای حافظ امنیت و مجروح کردن آن‌ها با سلاح سرد از مصادیق (من شهر السلاح لاخافه الناس) یعنی بزه محاربه است و دادنامه صادره از این جهت منطبق با موازین شرعی و قانونی است، لذا به استناد بند الف ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری تایید و ابرام می‌شود.

در ادامه کاربران فضای مجازی به اجرای حکم اعدام محسن شکاری واکنش نشان دادند و نوشتند:

*میگن محسن شکاری کاری نکرده که فقط با قمه به پلیس حمله کرده و مجروحش کرده چرا اعدامش می کنید؟!

‏*بله واقعا اشتباه از ماست که چنین شخصی رو دستگیر و محاکمه می کنیم ، باید مثل پلیس آمریکا در صحنه شلیک و اعدامش میکردند!

*تفاوت قمه کشی مانند محسن شکاری در ایران اروپا و آمریکا این نیست که قانون ما اعدام دارد و در اروپا اعدام لغو شده، در این است که آنجا پلیس درجا با شلیک گلوله او را می‌کشد و اینجا دادگاه برگزار می‌شود.

*تمام اونایی که از خارج کشور به محسن شکاری می‌گفتن برو تو خیابون مأمور بکش، امروز براش هشتگ زدن( هشتگ تمام کاریه که براش میتونن انجام بدن)‏شما در خیابان بکشید و کشته شوید تا خارج‌نشین‌ها فاکتورها رو نقد کنن و دو لیوان بیشتر آبجو بخورن.

*ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی‏«محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد.»‏دوباره میخواهند از یک عامل شرارت که با قمه کشی و بستن خیابان باعث رعب و وحشت عمومی شده یک مظلوم بسازند.

*محسن شکاری مهرماه خیابان ستارخان رو بست و حین بازداشت یکی از مامورین رو با قمه مجروح کرد.

‏*اگر مامور شهید می‌شد براندازا از صحنه جنایت عکس می‌گذاشتن، حمایت می‌کردن و این جانی هم میشد قهرمان ‏امروز هم که اعدام شده باز حمایت می‌کنن تا پلیس‌کشی رو مشروع و عادی کنن.

*آقای قوه‌قضائیه مردم فهیم ایران برای عربده کش و چاقوکش ستارخان که موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی شد توقع دیگه‌ای جز حکم اعدام نداشتند. هر چند این حکم اندکی طول کشید اماتشکر. منتظر برخورد قاطع شما با همه‌ی آشوبگران هستیم.

*امروز پایان مماشات بود و چاقوکش ستارخان اعدام شد.از اهتمام قوه قضائیه برای پایمال نشدن خون شهدای امنیت سپاسگزاریم.

*آقای قوه ی قضائیه ، احسنت به این اقتدار و اجرای حکم.

*از قوه قضائیه برای حکم اعدام چاقوکش ستارخان تشکر میکنیم هرچند که با تاخیر اجرا شد اما منتظر اجرای قانون برای بقیه آشوبگران هستیم.

*حکم اعدام چاقوکش ستارخان نشان داد که همه آشوبگران زیر تیغ قانون خواهند بود و مماشاتی نخواهد بود .دست مریزا قوه قضائیه.

*خبر فوری و خوب: محسن شکاری، اغتشاشگری که ۳ مهر ماه ۱۴۰۱ ، خیابان ستارخان تهران را بست و یکی از مامورین حافظ امنیت را با قمه مجروح کرد، صبح امروز به دار مجازات آویخته شد.

*از قوه قضائیه برای جرای قانون برای چاقوکش ستارخان تشکر میکنیم.درسته که با تاخیر اجرا شد اما قوه قضائیه طوری برخورد کند که آشوب گران دیگه هوس اغتشاش نکنند.

*سرعت و جسارت قوه قضائیه در محاکمه و اجرای حکم کسایی که مردم و تحریک میکردن و به خیابون میاوردن و امنیت ایرانو و چند ماهه به هم‌ریختن، بی‌نظیر بوده چیزی که ایران قوی احتیاج داره همچین عملکردی از قوه قضائیه در همه زمان‌هاست متشکریم و مستدام باد.

*حکم اعدام این فرد آمریکایی در یک دقیقه و ۲۰ ثانیه صادر و اجرا شد. جرم: عدم تمکین کامل به دستور نیروی انتظامی.

*حضور در جمع اغتشاشگران/بستن خیابان‌ و ممانعت از بازگشایی آن توسط شهروندان/ارعاب و تهدید مردم با سلاح سرد/درگیر شدن با نیروهای حافظ امنیت و مجروح کردن برخی با قمه/ اینها اقدامات محسن شکاری است که قطعا در قانون مصداق #محاربه است و حکم محارب هم اعدام،که الحمدلله شد.

*دغدغه آنها از نه به اعدام هرگز دفاع از حقوق بشر نیست،چون وقتی یک نیروی مدافع امنیت در خیابان سلاخی میشد،آنها خوشحال بودند.همه جوره فشار می‌آورند تا نظام سایر جانی‌های بازداشتی را اعدام نکند و وقتی نکند. هم مدافعان امنیت از این مماشات بی‌انگیزه میشوند و هم سایر اغتشاش‌گران جَری‌تر.

*تقسیم نقش این است:
۱.براندازان آشوب برپا میکنند، آتش میزنند، غارت میکنند، زنده زنده میسوزانند، میزنند و میکشند.
۲.آتش آشوب که فرونشست و نوبت برخورد با راهزنان امنیت رسید؛ کار اصلاح طلبان برای مظلوم نمایی و سفیدنمایی قاتلان و قداره بندان و تغییر جای قاتل و جلاد، آغاز میشود.

*فریاد قمه کش را اعدام نکنید در حد هشتگ بی ناموسیم برای ضد انقلاب رسوا کننده است. اینها همین هستند که می بینید. تجزیه طلب های قاتل که ناموس نمی شناسند، از شکست تیم ملی خوشحال می شوند و برای اعدام قمه کش ها عزاداری می کنند. بگذارید خودشان خودشان را غرق کنند.

*طرف با قمه نیم‌متری خیابون رو بسته، مردم رو تهدید کرده، با ماموران درگیر و زخمی‌شون کرده، حکم محاربه براش صادر شده و امروز اعدامش کردن. روزنامه‌نگار حوزه اندیشه‌ و تاریخ براش استوری زده «یک جان ۲۳ساله در ازای۱۳ بخیه گرفته شد.» چقدر همه‌چیز مبتذل و سرشار از بلاهت شده.

*تا دیروز تیر برق‌ها رو نشون میدادن و میگفتن این واسه توعه، حالا میگن چرا اعدام می‌کنید.

*اشک مادر محسن شکاری اشکه اما اشک اون زن و بچه ای که به واسطه اقدامات رعب آورش ریخته اشک نیست؟اونایی که جوون های مردم رو اینجوری تهییج کردن باید جواب گو باشن نه حکومت

*به ناموسشون تو خیابون بگی تو،میخوان خودشونو بکشن.بعد یارو با نیم متر قمه خیابون رو بسته.برای شهروندان شاخ شونه کشیده، به مدافع امنیت جوری ضربه زده که طرف ۱۳بخیه خورده،به شهروندی که میاد مانع خیابان رو برداره حمله میکنه.اعدام نکنن که از فردا هر ننه‌قمری بیاد خیابون ببنده.چشم.

*ما مردم تهران از ناامنی و ترس و سر و صداها و ترافیکی که به اسم آزادی خودتون انجام میدید، خسته شدیم. طرف زده یک نفر را درحد مرگ مجروح کرده بعد میخواد بره مرحله ی بعد! از کجا معلوم مرحله ی بعدش خانواده ی ما نباشن !

*مرداد ماه امسال، دو سارق مسلح در اتوبان کرج-تهران اقدام به زورگیری از مردم کردند.سلبریتی ها شروع به استوری که وای!! امنیت کجاست پس!!بعدا این دو نفر اعدام شدند.حالا هم شخصی بدین جرم اعدام شده، اما سلبریتی ها در پی تسلیت هستند…

*اگر بیان وسط خیابان ایران را به خاک و خون بکشند با افتخار کلیپ ها را پخش میکنند که امنیت تان کجا هست. اگر بگیرن مجازات بکنند تا این اتفاقات تکرار نشود میگویند چرا با آنها برخورد میکنید آزادشان بگذارید

*محسن شکاری چاقوکش ستارخان که سوم مهرماه خیابان ستارخان رابسته بود با قمه به جان مردم و نیروهای امنیتی افتاده بود اعدام شد هرچند که خیلی دیر شده!قوه قضائیه تشکر هرکسی با هرسلاحی (گرم،سرد)که امنیت جان مردم و نیروهای امنیتی راتهدید می کندو بخطرمی اندازد باید بسزای اعمالش برسد

*با این همه غلطی که کرده، اعدام؛ پاسخ مناسبی برای عملکردش بود. از قوه قضائیه ممنونیم که با اقتدار عمل کرد کاش زودتر اعدام میشد، تا برای مخلین امنیت درس عبرتی باشه.

*آنان که تیر های چراغ برق را برای حلق‌آویز کردن خلق الله رزرو کرده بودند و پلیس سلاخی میکردند ، فریاد اعدام نکنید شان گوش فلک را کر کرده است.چاقوکش ستارخان ها مجازات میشوند تا وطن سوریه نشود.

*جلیل محبی در روزنامه همشهری نوشت: لایحه مجازات اسلامی که در سال‌86 به مجلس ارسال شده بود، مقرر می‌داشت که قاضی بین مجازات‌های چهارگانه محاربه مخیر نیست و باید به‌ترتیب حکم دهد. ماده 228 این لایحه مقرر کرده بود: هرگاه محارب کسی را به‌قتل رسانده باشد، اعدام، هرگاه مالی را سرقت یا اتلاف کرده باشد، قطع دست، درصورتی که کسی را مجروح کرده باشد، تبعید به همراه قصاص یا قطع دست و در صورتی که فقط مردم ترسیده باشند، به تبعید محکوم می‌گردد. این رأی که برخلاف قانون پیشین بود در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در مجلس هشتم به‌تصویب نرسید و ماده 283صراحتاً مقرر کرد انتخاب هر یک از مجازات‌ها بر‌عهده قاضی است. بر این اساس رکن اصلی محاربه و افساد فی‌الارض با قصد به‌هم زدن امنیت یا علم به برهم خوردن آن و نتیجه حاصله (که عبارت از به‌هم خوردن واقعی امنیت در محیط است) ذات محارب و افساد فی‌الارض است که در صورتی که با سلاح باشد در ماده محاربه (279) و درصورتی که با ارتکاب دیگر جرائم باشد در ماده افساد فی‌الارض (286) قابل مجازات است و از آنجا که قضات دادگستری در جمهوری اسلامی ایران اشخاص غیرمجتهد مقید به قانون‌ هستند و نمی‌توانند در غیرموارد مصرح به فقه مراجعه کنند، لازم است به قانون استناد کنند؛ قانونی که از میان آرای فقها یکی را برای اداره جامعه انتخاب کرده است.‌

ترقی، یک کارشناس مسائل سیاسی به فارس گفت: اگر به مطالبه مردم در راهپیمایی ها و تجمعاتی که علیه اغتشاشگران داشتند و همچنین مطالبه خانواده‌های شهدا و مجروحین اغتشاشات اخیر توجه کنیم، مطالبه همه آن‌ها برخورد شدید و قاطع با از بین برندگان امنیت جامعه و اغتشاشگران است. بدون شک مطالبه میلیونی مردم کشورمان این است که دستگاه قضا با قاطعیت نسبت به این جنایتکاران برخورد کرده و آن‌ها را به عنوان محارب، معاند و لشکر دشمنان انقلاب اسلامی مورد مواخذه و کیفر قرار دهد.

روزنامه جوان نوشت: اولین محارب اغتشاشات سه‌ماه گذشته اعدام شد. دلیل سر‌و‌صدای هشتگ‌نویسان و برخی سلبریتی‌های وطن‌فروش بعد از اعدام محسن شکاری هم مشخص است؛ آن‌ها بیش از هر زمان دیگری اجرای قانون و احترام به مطالبه عمومی از سوی قوه قضائیه را بیخ گوش خودشان احساس می‌کنند. قوه قضائیه با طی روند دادرسی و اجرای حکم شکاری نشان داد که در هیچ شرایطی اسیر حاشیه‌ها نمی‌شود و آنچه ملاک عمل است، مرّ قانون بدون توجه به غوغاسالاری‌هاست.

جرم برخی از تروریست‌های رسانه‌ای و مجازی، اگر سنگین‌تر از قمه‌کش‌های کف خیابان نباشد، سبک‌تر از آن‌ها نیست. عملکرد قوه قضائیه نشان داده است که مشهور بودن و فالوئر داشتن هم به این عده مصونیت اعطا نمی‌کند و به آن‌ها این مجوز را نمی‌دهد که خودشان در سایه عافیت بنشینند و با جان و مال مردم بازی کنند. همان‌طور که رئیس قوه قضائیه هم تصریح کرده است، حتی حرف دروغ هم مجازات خودش را دارد، چه رسد به تهییج به اغتشاش و اقدام علیه آسایش و امنیت ملی.

محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون قضایی مجلس به همشهری گفت: حکم صادر شده از سوی دادگاه برای محسن شکاری نوآورانه و جدید نبوده‌ است، در همه متون فقهی و روایی تأکید شده‌است که ترساندن مردم با سلاح، حتی در حد آشکار‌کردن، مشمول حکم محاربه است. این حکم حتی به ضربه‌زدن هم منوط نشده‌است. کما اینکه متهم نسبت به ضرب و جرح مأموران حافظ امنیت با قمه نیز اقدام کرده‌است. نقدعلی با بیان اینکه دوربین‌ها همه ماوقع را ضبط کرده‌اند و قرائن متقنی در این زمینه در پرونده متهم وجود دارد.

این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه اقدام‌های انجام‌شده ازسوی متهم مصداق «محاربه» بوده‌ است، افزود: بحث محاربه منوط به وقوع جنایت نیست و متهم همین‌که سلاح خود را آشکار کند و مردم را بترساند، حکمش محاربه است. اعتراف‌های صریح متهم و شهادت شهود نیز وجود دارد و هیچ شبهه‌ای در حکم اجرا شده وجود ندارد.

حجت الاسلام حسین میرزایی نماینده مردم اصفهان در گفتگو با روزپلاس گفت: ‌اگر ما قوه قضاییه را به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات و جرایم افراد مختلف ندانیم ، سنگ روی سنگ بند نمی شود. قوه قضاییه مستقل است، قضات هم مستقل هستند پس حق بررسی دارند درنتیجه حکمی که به آن می رسند را صادر و اجرا می‌کنند.

این خبر در حال تکمیل است ...


برچسب ها: محسن شکاری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *