ایروانی: اقدام آمریکا برای لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن رویه خطرناکی را در سیستم سازمان ملل ایجاد می‎کند

8:43 - 19 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۸۸۰۸
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل می‌گوید که تلاش آمریکا برای لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن، اقدامی سیاسی و برخلاف اصول منشور ملل متحد است .

خبرگزاری میزان - «امیر سعید ایروانی»، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در نیویورک هشدار داد که اگر اقدام آمریکا برای لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن به نتیجه برسد، رویه خطرناکی را در سیستم سازمان ملل ایجاد خواهد کرد و رویه برابری دولت‌های عضو در این سازمان بین المللی را زیر سوال خواهد برد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان طی نامه ای به «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل که رونوشت آن برای رئیس شورای اجتماعی- اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) و رئیس شصت و هفتمین کمیسیون مقام زن ارسال شده است، دیدگاه‌های جمهوری ایران در خصوص تلاش‌های آمریکا با هدف لغو عضویت کشورمان در کمیسیون مقام زن را تشریح و از دبیرکل خواست از ایجاد این بدعت در روند کار سازمان ملل جلوگیری کند.

«ایروانی» در این نامه با اشاره به برگزاری نشست آتی شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) در تاریخ 23 آذرماه سال جاری برای بررسی درخواست غیر قانونی آمریکا جهت پایان دادن به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن، تاکید کرد: این درخواست  بر پایه ادعاها و فرضیات جعلی علیه ایران صورت گرفته است.

دیپلمات ارشد ایران در نیویورک، افزود: این درخواست غیرقانونی، نشان دهنده تلاشی دیگر توسط آمریکا برای سوءاستفاده از سیستم سازمان ملل برای اهداف سیاسی خود است؛ جمهوری اسلامی ایران همواره علیه سوءاستفاده از نهادهای وابسته به سازمان ملل برای پیشبرد اهداف سیاسی هشدار داده است، چون به اعتبار سیستم سازمان ملل لطمه وارد می‌کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان توجه دبیرکل سازمان ملل را به سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران و ایجاد کمپین گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران از جمله فشارهای حداکثری سیاسی و اقتصادی بعد از خروج آمریکا از برجام در سال  جلب و اضافه کرد: اگر این اقدامات غیرقانونی در سیستم سازمان ملل موفق شود، برای کلیت سازمان ملل خیلی خطرناک خواهد بود.

دیپلمات ارشد کشورمان، یادآوری کرد: این امر نه فقط یک رویه خطرناک با تاثیرات زیاد ایجاد خواهد کرد، بلکه برخلاف روح و نص سازمان ملل بوده و موضوع برابری حاکمیتی دولت‌های عضو، مشارکت آن‌ها در عرصه بین المللی، حضور دولت‌ها در همه ارکان بین المللی به صورت برابر و متناسب بر پایه توزیع جغرافیائی از نمایندگان همه مناطق جهان را زیر سوال خواهد برد، در حالی‌که این موضوع از پایه‌های اساسی سیستم سازمان ملل و چندجانبه گرائی است.

«ایروانی» اضافه کرد: در رویه کاری شورای اکوسوک سابقه‎ای از پایان دادن به حضور یک عضو منتخب در یک کمیسیون برای یک هدف خاص وجود ندارد .

سفیر و نماینده دائم کشورمان با اشاره به موارد ذکر شده از دبیرکل سازمان ملل خواست که در ظرفیت خود به عنوان حافظ منشور ملل متحد و در چارچوب مسئولیت‌های دبیرکل از اصول منشور ملل متحد حمایت و در این چارچوب از تلاش‌های غیر سازنده و مخرب به رهبری آمریکا در قبال ایران جلوگیری کند، چون این رویه مشارکت فعال و جامع همه دولت‌های عضو در فعالیت‌های سازمان ملل را در معرض خطر قرار می‌دهد.

در پایان نیز از دبیرکل سازمان ملل درخواست شد، این نامه به عنوان سند شورای اجتماعی- اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) منتشر شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *