13 هزار زن و کودک یمنی قربانی تجاوزات ائتلاف عربستان

15:49 - 20 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۰۳۴۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
یک نهاد حقوق بشری می‌گوید که طی هشت سال اخیر 13 هزار کودک و زن یمنی قربانی تجاوزات ائتلاف عربستان شده‌اند.

خبرگزاری میزان - سازمان حقوق بشری «انتصاف»، گزارش داد تعداد کودکان و زنان یمنی قربانی تجاوزات آمریکا و عربستان در هشت سال گذشته از مرز 13 هزار و 437 کشته و زخمی گذشت.

این سازمان در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی حقوق بشر در 10 دسامبر، می‎گوید که کودکان و زنان یمنی در نتیجه تجاوزات نظامی و محاصره تحمیل شده توسط تجاوز تحت پوشش بین‌المللی کشته و حقوق آنها پایمال شده است.

تمامی قوانین و منشورهای وضع شده توسط ملت‌ها در یمن سقوط کرده و سازمان ملل دیگر نقشی در حفظ حتی بخشی کوچک از حقوق زنان و کودکان در یمن ایفا نکرده است.

تعداد قربانیان زن و کودک به 6 هزار و 312 نفر شامل دو هزار و 436 زن و سه هزار و 876 کودک و مجروحان زن و کودک به هفت هزار و 125 نفر رسیده است.

تعداد آوارگان یمنی تا پایان ماه نوامبر 2022 به پنج میلیون و 159 هزار نفر افزایش یافته است.

بر اساس آمار، نیمی از آوارگان را زنان تشکیل می‌دهند که 27 درصد آنان زیر هجده سال سن دارند و این امر احتمال خشونت را در آنها افزایش می‌دهد.

این سازمان تاکید کرد که با نبود گزینه‌های سرپناه در دسترس، زنان و دختران آواره به دلیل فقدان حریم خصوصی، تهدید امنیت آنها و عدم دسترسی به خدمات اولیه، بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند که آنها را بیشتر در برابر خشونت و سوء استفاده آسیب‌پذیر می‌کند.

این بیانیه می‎گوید که از هر سه خانواده آواره یمنی، یک خانواده را زنان سرپرستی می‌کنند و دخترانی که از 21 درصد این خانواده‌ها حمایت می کنند، زیر 18 سال سن دارند.

تعداد تخلفات نیروهای متجاوز سعودی در سواحل غربی 695 مورد تخلف شامل 132 مورد آزار جنسی و 56 جنایت آدم‌ربایی بوده است، در حالی که تخلفات در استان‌های جنوبی یمن و به‌ویژه عدن به 443 مورد آزار جنسی رسیده است.

در بخش بهداشت و درمان، این بیانیه می‌گوید که بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در سراسر یمن به دلیل محاصره و توقیف کشتی‌های حامل مشتقات نفتی توسط متجاوزان، در معرض تعطیلی تنها طی چند روز آینده قرار دارند.

و این سازمان ائتلاف متجاوز به سرکردگی آمریکا و عربستان را مسئول تمامی جنایات و تجاوزات علیه غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان در طول هشت سال دانسته و از جامعه جهانی، سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری و بشردوستانه خواسته است مسئولیت حقوقی و بشردوستانه در قبال تخلفات و قتل عام شنیع که علیه غیرنظامیان رخ می‌دهد، انجام دهند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *