رئیس‌‌ سازمان بازرسی کل کشور: اصل باید بر عدم محرمانگی باشد

23:48 - 20 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۱۳۴۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس‌‌ سازمان بازرسی کل کشور درباره محرمانه بودن پرونده‌ها گفت: غالب نامه ها محرمانه است؛ اگر محرمانه نباشد دستگاه های مقابل گله می کنند. برخی مسائل طبیعتا باید محرمانه باشد اما همه خیر. ما تلاش میکنیم میزان محرمانگی را کمتر کنیم.

خبرگزاری میزان_ خداییان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در برنامه صف اول گفت: هدف از شفافیت این است که مردم و دستگاه های نظارتی در جریان فرایند امور قرار بگیرند؛ یعنی صاحبان اصلی نظام مردم هستند. مردم باید از فرایند مختلف دستگاه ها باخبر باشند و در جریان امور قرار بگیرند.

رئیس‌‌ سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: یکی از شقوق شفافیت شفافیت هزینه های انتخاباتی است. منبع مالی نامزد از کجا تامین می شود، چه کسانی به آن کمک کردند؟ در کشور ما در سال 98 چنین قانونی تصویب شد که در انتخابات مجلس فعلی عملیاتی نشد.

وی در ادامه افزود: این قانون مشخص کرده که باید اسامی افراد کمک دهنده و میزان آنها مشخص باشد. همین قانون در روند انتخابات تاثیر می گذارد؛ لازم است این قانون در انتخابات آتی اجرایی شود.

خدائیان ضمن تاکید بر این که در بحث اقتصاد بانک ها مطرح هستند، گفت: فاگر بانکها اسامی تمام کسانی که تسهیلات می گیرند و تضمین‌هایی که از آنها گرفته میشود. مشخص می شود این وام آیا مولد است یا نیست؟ آیا از طریق رانت گرفته شده یا خیر؟ وقتی این موضوعات شفاف باشد بانک مرکزی نظارتش را بیشتر میکند. بانک مرکزی هنوز به سامانه ها دسترسی لازم ندارند. خود بانک مرکزی هم اطلاعات کامل ندارد. این افزایش تورم را به وجود میاورد. اگر شفافیت باشد در این زمینه دولت تورم را کنترل می کند.

وی درباره این موضوع که ریاست قوه قضاییه فرمودند آیا ضرورتی دارد همه پرونده ها محرمانه باشد. اصل باید بر عدم محرمانگی باشد؛ ایشان نسبت به اصل قانون امروز ایراد می گرفتند و مدعی بودند باید این اقدام صورت بگیرد، گفت: قاضی ما وقتی نظارت را ببیند دقتش بیشتر می شود و می داند صدور رای در معرض دید حقوق دانان است. نکته رییس قوه قضاییه کاملا به جاست؛ غالب نامه ها محرمانه است؛ اگر محرمانه نباشد دستگاه های مقابل گله می کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: ما هم مایلیم نامه عادی باشد اما دستگاه ها راضی نیستند. برخی مسائل طبیعتا باید محرمانه باشد اما همه خیر. ما تلاش میکنیم میزان محرمانگی را کمتر کنیم.

وی در پاسخ به این که بازداشتگاه ، پلیس آیا باید دوربین داشته باشند یا خیر گفت: وجود دوربین به جر مواردی که حریم خصوصی افراد است منعی ندارد. اگر دوربین باشد در صورتی که تخلف و سوء جریانی باشد کشف می شود. الزام به دوربین  در قانون ندیدم. در قانون در مورد بازداشتگاه ها نصب دوربین نیامده است.

مدت زیادی از تصویب قانون هوای پاک آن گذشته اما به خوبی اجرا نشده؟

خداییان گفت:سازمان ملی استاندارد و سازمان برنامه بودجه سازمان محیط زیست وزارت جهاد کشاورزی اینها تکالیفی در این قانون به عهده آنها گذاشته شده است.متاسفانه دستگاه ها به انحا مختلف از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردند و بودجه را بهانه کردند،از سال 96 تاکنون می توانستند کارهایی انجام دهند،اما انتطارات عملیاتی نشده است.

وی افزود:سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت به وظایفشان به خوبی عمل نکردند.کاری که ما امسال انجام دادیم با دستور رئیس قوه قضاییه گزارش را از خود دستگاه ها گرفتیم.برای چند نفر از وزرا و مسئولین قبلی پرونده تشکیل دادیم.اگر توضیح محکمه پسندی نداشته باشند به مرجع قضایی ارجاع می شوند.بعد از اینکه توضیحاتشان را دادند و قانع کننده نباشد تفهیم اتهام می شوند و به مراجع قضایی ارسال می شود.

خداییان ادامه داد:اگر سازمان حفاظت از محیط زیست بر رعایت استانداردهای تعریف شده اصرار داشته باشند و از دستگاه ها بخواهند که اجرا کنند اگر دستگاه های ناظر ورود کنند نیازی به ورود سازمان بازرسی نیست، هر چند که ما هم میتوانیم ورود کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *