رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس کل بانک مرکزی: ناآرامی‌های اخیر یکی از دلایل اثرگذار در افزایش نرخ ارز بوده است/ نرخ تورم کاهش یافته اما همچنان بالاست

12:43 - 27 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۹۱۱۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس بانک مرکزی در خصوص اینکه چرا با وجود کاهش نرخ تورم همچنان این آثار در جامعه محسوس نیست، گفت: چون با وجود اینکه نرخ تورم کاهش یافته ولی این نرخ تورم هم همچنان بالاست.

خبرگزاری میزان _ علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی در نشست خبری 27 آذر، در رابطه با عملکرد سامانه نیمایی در تامین ارز گفت: در چند ماه ابتدایی سال تاکنون حدود 32.1 میلیارد دلار معامله ارز در سامانه نیمایی انجام شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 19.6 میلیارد دلار بوده است، که بر اساس این آمار 64 درصد معاملات نیما در سال‌جاری افزایش پیدا کرده است.

وی اعلام کرد: در بازار متشکل ارزی ۲.۱ میلیارد دلار معامله انجام شده که سال گذشته 1.5 میلیارد بوده است و در این زمینه هم 45 درصد افزایش داشته‌ایم.

ناآرامی‌های اخیر تنها دلیل افزایش نرخ ارز نبوده است

صالح‌آبادی با تاکید بر اینکه تنها ناآرامی‌ها دلیل افزایش نرخ ارز نبوده است، گفت: همه بازارها مثل بورس و ارز متاثر از عوامل مختلفی است و نمی‌توان اثر موضوعات مختلف را نادیده گرفت.

نرخ تورم کاهش یافته اما همچنان بالاست

رئیس بانک مرکزی در پاسخ به میزان درباره اینکه چرا با وجود کاهش نرخ تورم همچنان این آثار در جامعه محسوس نیست، گفت: چون با وجود اینکه نرخ تورم کاهش یافته ولی این نرخ تورم هم همچنان بالاست.

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه تورم مصرف‌کننده در ابتدای زمان شروع به کار دولت ۵۹/۳ بوده و در پایان آبان سال جاری به ۳۹/۹ رسیده است، گفت: البته تقریبا نیمی از تورم امسال بخاطر حذف ارز ترجیحی یا مردمی‌سازی یارانه‌ها و افزایش دستمزدها بوده است که در سال آینده چنین مسائلی نخواهیم داشت.

این مقام مسئول اعلام کرد: افزایش سرمایه‌ بانک‌ها باعث افزایش پایه‌پولی و نقدینگی نخواهد شد، چون قرار است دولت به بانک‌ها سهامی را اعطا کند.

پرداخت 24 هزار میلیارد تومان وام فرزندآوری از ابتدای سال تاکنون

وی همچنین خاطر نشان کرد: تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تاکنون ۶۹۷ هزار فقره به مبلغ ۹۶ هزار میلیارد تومان پرداخت شده که این مبلغ در ۱۲ ماه سال گذشته ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده و همچنین تاکنون ۲۴ هزار میلیارد تومان وام فرزند‌آوری پرداخت شده است.

صالح‌آبادی همچنین از اعطای 90 هزار میلیارد تومان تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها در 8 ماه سالجاری خبر داد.

ضرورت تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه

وی با اشاره به ضرورت تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه اظهار کرد: در دنیا بخشی از فعالیت‌های سفته‌بازی از طریق شفافیت جریان وجوه در اقتصاد و بخشی هم از طریق مالیات بر فعالیت‌های سفته‌بازی بازی کنترل می‌شود. البته کسی نمی‌گوید این فعالیت‌ها انجام نشود، ولی باید مالیات بیشتری نسبت به تولید گرفته شود و کشور‌های پیشرفته با همین کار، باعث حرکت سرمایه به سمت تولید شده‌اند.

استفاده از نرخ سود بانکی منوط به تصمیم شورای پول و اعتبار است

صالح‌آبادی گفت: در ایران همواره به نرخ سود بانکی به عنوان یک سیاست پولی نگاه نشده است. آخرین اصلاحات صورت گرفته در نرخ بهره در سال‌های ۹۶ و ۹۹ و در شرایط خاصی انجام شده و از آن زمان دیگر اصلاحاتی صورت نگرفته است.

رئیس بانک مرکزی با تاکید بر اینکه استفاده از ابزار نرخ سود بانکی منوط به تصمیم شورای پول و اعتبار است، اظهار کرد: ما در بانک مرکزی درحال پیگیری این موضوع هستیم.

رشد ۳.۶ درصدی اقتصاد ایران در سه ماهه دوم ۱۴۰۱ / جهش ۱۰.۲ درصدی تولید صنایع بزرگ در تابستان

وی همچنین در ادامه رشد اقتصادی کشور در سه ماهه دوم سال را ۳.۶ درصد و در ۶ ماهه اول سال ۳ درصد دانست.

صالح‌آبادی رشد بخش نفت را ۶‌.۶ درصد، صنایع و معادن ۳.۸ درصد، کشاورزی ۱.۱ درصد و خدمات ۲.۶ درصد اعلام کرد و گفت: این در حالی‌ست که در ۶ ماهه اول سال گذشته رشد بخش کشاورزی منفی ۲.۴ درصد، صنایع و معادن منفی ۱.۵ درصد بوده است.

رئیس بانک مرکزی همچنین خاطر نشان کرد: شاخص کارگاه‌های بزرگ صنعتی که سهم ۷۰ درصدی از ارزش افزوده دارند در سه ماهه دوم سال ۱۰.۲ درصد و ۶ ماهه اول سال ۶.۶ درصد رشد داشته است.

کاهش شدید آمار چک‌های برگشتی/ امنیت سامانه‌های بانکی بسیار بالاست

وی به اجرای قانون جدید چک هم اشاره کرد و گفت: دستاورد‌های این قانون بسیار قابل توجه بود که یکی از آن‌ها کاهش شدید چک‌های برگشتی است.

به گفته وی قانون سامانه‌های فروشگاهی و پیوستن به پنجره خدمات هوشمند دولت از دیگر اقدامات بانک مرکزی است.

صالح‌آبادی تاکید کرد: امنیت سامانه‌های بانکی بسیار قابل قبول و بالاست و هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

رئیس بانک مرکزی گفت: سامانه وام ازدواج و فرزندآوری را در بانک مرکزی فراهم کردیم. بانک به بانک، شعبه به شعبه می‌دانیم که چه میزان وام پرداخت شده و مشخص است عملکردش در خصوص وام ازدواج و فرزندآوری چگونه است. همچنین هر بانک هم می‌تواند عملکرد خودش را ملاحظه کند.

آزادسازی منابع ایران در کره به کجا رسید؟

صالح آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره، اظهار کرد: آزادسازی دلار‌های ایران در کره جنوبی موضوعی است که در حال پیگیری است و رفت و آمد‌های منطقه‌ای هم داشته‌ایم. تاکید داریم که بر اصل موضوع توافق وجود دارد منتهی در بحث حساب‌های مقصد بحث داریم. به گونه‌ای که در ابتدا این حساب‌ها دچار تغییر شده بود. پول باید از حساب‌های کره به حساب‌هایی منتقل شود تا بتوان به شکل مطلوبی برای نیاز‌های کشور استفاده شود.

وی افزود: ۱.۶ میلیارد دلار از منابعی که غیرقابل استفاده بود، امسال استفاده شد. این درحالی است که این رقم سال گذشته ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *