خشونت تسلیحاتی عامل اصلی مرگ کودکان در آمریکا

8:13 - 28 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۹۹۷۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خشونت تسلیحاتی با روند فزاینده‌ای به اصلی‌ترین عامل مرگ کودکان در آمریکا تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان - در بیشتر تاریخ آمریکا، بیماری قاتل اصلی کودکان آمریکا بود و سپس در دهه 1960 تصادفات به رایج‎ترین دلیل برای مرگ کودکان تبدیل شد و احتمال مرگ یک کودک آمریکایی در تصادف رانندگی سه برابر بیشتر از کشته شدن با سلاح گرم بود.

به گزارش «نیویورک تایمز»، اما اکنون نرخ مرگ و میر ناشی از اسلحه برای کودکان در آمریکا حدود پنج در هر 100 هزار نفر است.

از سال 2000 برای بیش از یک دهه این روند ثابت بود و بیشتر سال‌ها کمتر از سه نفر از هر 100 هزار کودک با اسلحه کشته شدند.

با این وجود از سال 2014، این نرخ شروع به افزایش کرد و تا سال 2020 اسلحه به قاتل اصلی کودکان در آمریکا تبدیل شد.

بر اساس آمارهای موقت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، سال گذشته برای کودکان آمریکایی سال بسیار خشنی بود؛ سه هزار و 597 کودک بر اثر شلیک گلوله جان خود را از دست دادند.

مرگ و میر ناشی از اسلحه بالاترین میزان در بیش از 20 سال گذشته بوده است، در حالی که آمار سال جاری هنوز ناقص است، اما واضح است که این کشتار تسلیحاتی فروکش نکرده است.

در ماه می، مردم آمریکا شاهد وقوع وحشت در  «اوالده»، تگزاس بودند و مدرسه دیگری با گلوله از هم پاشید؛ اگرچه تعداد تیراندازی در مدارس اخیرا به بالاترین سطح ثبت شده رسیده است، اما تصویر کلی بسیار بدتر است، این تیراندازی‎ها تنها کمتر از یک درصد کل تلفات ناشی از اسلحه توسط کودکان آمریکایی را تشکیل می‌دهد.

هیچ گروهی از کودکان آمریکایی در امان نبوده‌اند، اما برخی از آنها به مراتب بدتر بوده‎اند؛ سال گذشته، نزدیک به دو سوم مرگ‌های ناشی از اسلحه کودکان – دو هزار و 279 نفر- قتل بوده است.

از سال 2018، این آمار بیش از 73 درصد افزایش یافته‌ است؛ بیشتر قتل‌ها مربوط به کودکان سیاه‌پوست بود که سهم کمی از همه جمعیت کودکان را تشکیل می‌دهند، اما بار خشونت با اسلحه را بیش از سایرین به دوش می‌کشند؛ اختلافی که به شدت در حال افزایش است.

تعداد کودکانی که بر اثر خودکشی با اسلحه جان خود را از دست می‌دهند نیز در دهه گذشته به بالاترین حد تاریخی رسیده است؛ سال گذشته، خودکشی نزدیک به 30 درصد از مرگ و میر کودکان با اسلحه را تشکیل می‌داد؛ بر خلاف قتل، خودکشی به طور نامتناسبی شامل کودکان سفید پوست، عمدتا پسران نوجوان می‌شود.

سهم خودکشی با اسلحه برای کودکان سیاهپوست و اسپانیایی‌تبار نیز رو به افزایش بوده است؛ با این حال، در آمریکا، در میان کودکانی که بر اثر شلیک گلوله جان خود را از دست می‌دهند، کودکان سیاه‎پوست و اسپانیایی تبار بیشتر به دست دیگران کشته می‌شوند و کودکان سفیدپوست بیشتر احتمال دارد که خود را بکشند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *