نشست مجمع گفت‌و‌گوی تهران/امیرعبداللهیان: سیاست ریاکارانه آمریکا باید پایان یابد/خرازی: اغتشاشات اخیر در ایران یک جنگ هیبریدی بود

10:04 - 28 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۶۰۲۲۳
مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه میزبان سومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران بود.

خبرگزاری میزان – سومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران با حضور سیاستمداران، اندیشکده‌های برتر و اندیشمندانی از 36 کشور جهان کار خود را آغاز کرد.

«حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه نیز در این نشست شرکت دارد.

براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، آخرین چالش‌های منطقه ای و بین المللی در این نشست مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گیرد.

امیرعبداللهیان: نشست فرصتی برای تبادل دیدگاه‌ها در مورد تحولات منطقه و بین المللی است

«حسین امیرعبدالهیان»، وزیر امور خارجه کشورمان ضمن عرض خیرمقدم به مهمانان و اندیشمندان حاضر در نشست، گفت: این فرصت در نشست وجود دارد که با تبادل دیدگاه‌ها آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی را مورد واکاوی قرار بدهیم؛ از یکایک سفرای محترم نیز تشکر می‌کنم.

وی افزود: خوشحالم که سومین دور مجمع تهران برای گفت‌وگو و ایجاد فضای مفاهمه برگزار شده است؛ امیدوارم این گفت‌وگوها به ما کمک کند که جهانی صلح آمیزتر داشته باشیم.

«امیرعبداللهیان» اظهار کرد: مجمع تهران براساس سیاست همسایه محور برگزار می‌شود تا یادآوری کند که دولت ایران همسایه محوری را محور سیاست خارجی خود قرار داده و با تمام توان به اعتماد سازی در منطقه می‌اندیشد و در این مسیر با قوت گام بر می‌دارد؛ در غرب آسیا ما همسایگان خود را که با آن‌ها اشتراکات تمدنی و تاریخی و دینی داریم، برادران خود می‌دانیم؛ ما امنیت و رفاه آن‌ها را امنیت و رفاه خود می‌دانیم؛ ایران همواره یکی از پایگاه‌های ثبات منطقه و خط مقدم مبارزه با تروریسم داعش به عنوان تهدیدی برای منطقه و بشریت بوده است.

وی تاکید کرد: مایلم در سالگرد دو قهرمان مبارزه با تروریسم شهیدان سلیمانی و مهندس، یاد و خاطره این قهرمانان مدافع امنیت منطقه و جهان را گرامی بدارم؛ ما همواره آماده اعتمادسازی در همه ابعاد و سطوح با همسایگان خود هستیم؛ در همین چارچوب مایلم اعلام کنم که آماده ایم نشست مشترک وزرای خارجه و دفاع را میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار کنیم.

«امیرعبداللهیان» در بخشی دیگر تصریح کرد: مسئله فلسطین و حقوق تضییع شده ملت آن همچنان شرمسارانه در پیشانی بشریت خودنمایی می‌کند؛ رژیم صهیونیستی سیاست‌های خود را در سکوت نظام‌مند مدعیان حقوق بشر ادامه می‌دهد.

وی افزود: دولت آیت الله رئیسی از ابتدای کار دست همسایگان را فشرده و آماده است بر گام‌های عملی هرچه بیشتر در توسعه همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تمرکز یابیم.

وزیر امور خارجه در مورد موضع ایران در قبال جنگ اوکراین گفت: سیاست ایران از ابتدای بحران اوکراین نفی توسل به زور و تاکید حل و فصل مناقشه از طریق سیاسی بوده است؛ ما با تاکید بر بی طرفی فعال، بر حل و فصل نگرانی‌های مشروع طرفین توجه داریم؛ اعتقاد داریم نگاه تک بعدی به این بحران پاسخگو نیست و باید به ریشه‌های بحران و رفتارهای غیرمسئولانه برخی طرف‌ها و تحریک و تهییج یک طرف بحران پرداخته شود.

وی ادامه داد: اروپا بهای سیاست‌های آمریکا را می‌پردازد؛ ضمن تاکید بر بی اساس بودن ادعای ارائه تسهیلات و پهپاد از سوی ایران به یکی از طرف‌های جنگ اوکراین، هیاهو درباره این موضوع را در قالب هدف سرپوش گذاشتن بر واقعیت دمیدن جنگ از سوی غرب می‌دانیم؛ امنیت وقتی فراهم است که برای همه فراهم باشد؛ در آن صورت، امنیت انرژی نیز در عالی ترین سطح خود فراهم خواهد بود.

«امیرعبداللهیان» در مورد تحولات افغانستان اظهار کرد: در افغانستان ۲۰ سال حضور اشغالگران هیچ ثمری برای مردم این کشور نداشته و اکنون مردم افغانستان در وضعیت نگران کننده ای قرار دارند؛ ما مردم افغانستان را که با آنان اشتراکات تمدنی، فرهنگی، دینی و زبانی داریم، مانند مردم خود می‌دانیم و نسبت به سرنوشت آنان مسئولانه عمل می‌کنیم.

وی در مورد تحولات اخیر در کشور نیز گفت: مایلم اشاره ای به حوادث اخیر در کشورم داشته باشم؛ جمهوری اسلامی ایران از ابتدای حیات خود متکی بر مردم بوده است؛ در یک نظام مردمسالار فراز و نشیب‌ها موضوعی طبیعی است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: تحولات داخلی کشورها نباید مورد سوءاستفاده دیگران به عنوان ابزاری برای تسویه حساب‌های سیاسی قرار بگیرد؛ آمریکا و برخی کشورهای غربی که خود مدت‌ها درگیر اعتراضات داخلی بودند با حادترین شکل واکنش نشان می‌دهند؛ آن‌ها از طریق جنگ شناختی، رسانه ای و ترکیبی حداکثر تلاش خود را برای بی ثبات سازی ایران کردند؛ ایران درباره هرگونه مداخله در امور داخلی خود هشدار داده و با دقت این گونه اقدامات را زیر نظر دارد؛ ملت ایران چهار دهه است که هزینه استقلال طلبی خود را می‌دهد؛ زنان و جوانان بخش فعال پویا و موثر جامعه ما هستند.

«امیرعبداللهیان» گفت: تروریسم و ناامنی یک تهدید جهانی است؛ آمریکا از سویی صحبت از مذاکرات هسته ای می‌کند و از سوی دیگر از بی ثبات کردن ایران حمایت می‌کند؛ این سیاست ریاکارانه باید پایان یابد؛ اگر آمریکا با واقع بینی و جدیت در مسیری عملی و واقعی به دنبال توافق و بازگشت به تعهدات است، ایران نیز آمادگی دارد از مسیر گام‌های پایانی توافق و بازگشت همه طرف‌ها استقبال کند.

وی افزود: روز گدشته نیز معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت‌وگوهای سازنده و روبه جلویی را با همکارانم در سازمان انرژی اتمی به عمل آورد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما از همکاری‌های منطقه ای چین همواره استقبال کردیم؛ تهران و پکن در سال‌های اخیر سطح مناسبات خود را به مناسبات بلندمدت راهبردی ارتقا دادند؛ هفته گذشته دو نماینده عالی رتبه ایرانی و چینی برای پیگیری برنامه جامع گفت‌وگو کردند؛ ما در مسیر برنامه همکاری ۲۵ ساله با سرعت و با نگاه همه جانبه به پیش می‌رویم.

«امیرعبداللهیان» در بخشی دیگر گفت: ما انتظار نداشتیم که بیانیه سال ۲۰۱۴ نشست کشورهای منطقه و چین درباره جزایر ابدی و تاریخی جمهوری اسلامی ایران تکرار شود و مراتب ناخرسندی خود را از طریق دیپلماتیک با ارسال یادداشت به طرف چینی اعلام و ابلاغ کردیم.

وی افزود: به صراحت اعلام کردیم که در مسیر تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم؛ از توجه مقامات ذی‌ربط چین نسبت به اصلاح این خطا، سپاسگزاریم.

وزیر امور خارجه در مورد عراق نیز گفت: عراق نقش مهمی در غرب آسیا دارد؛ فردا رهبران و وزرای خارجه کشورهای منطقه در قالب نشست بغداد ۲ در اردن گردهم خواهند آمد؛ این نشان دهنده آن است که عراق با گذر از بحران‌های مختلف در جایگاهی قرار که به جایگاه طبیعی خود باز می‌گردد.

خرازی: هیچ کشوری اجازه بروز اغتشاش در خاک خود را نمی‌دهد

«کمال خرازی»، مشاور رهبر انقلاب اسلامی در سومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران اظهار کرد: بمباران خبری و سازمانی دستگاه‌های اطلاعاتی غرب برای اعمال فشار بر ایران از جنبه‌های مختلف از جمله از طریق رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی غربی انجام شد؛ ورود اسلحه به کشورمان از نقاط مرزی و سازماندهی نیروهای تروریستی از خارج از ایران توسط این مجموعه منجر به بروز اغتشاشات شدند؛ اغتشاش مقوله ای است که هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد وقوعش سبب به مخاطره افتادن امنیت سرزمینی شود، همه کشورها جلوی اغتشاشات در خاک خود را می‌گیرند.

وی افزود: این اتفاقات یک جنگ هیبریدی بود؛ هم سیستم خبری و عملیات تروریستی و هم دستگاه‌های سیاسی کشورها در آن درگیر بودند؛ این جنگ را از قبل طراحی کرده و منتظر یک بهانه بودند؛ جنگ هیبریدی شامل همه اضلاع نظامی، سیاسی، خبری و اجتماعی است؛ تخریب افکار عمومی یکی از وجه‌های این جنگ هیبریدی است.

«خرازی» در بخشی دیگر تاکید کرد: ناتو و ارتش آمریکا و دیگر ارتش‌های بزرگ درصدد افزودن یک عرصه جدید به عرصه‌های نظامی خود هستند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در مورد فعالیت هسته ای کشورمان نیز اظهار کرد: ما به همت دانشمندانمان دسترسی کامل به تکنولوژی هسته ای پیدا کردیم؛ طرف‌های اروپایی حاضر نبودند حتی با ۱۵ سانتریفیوژ ما موافقت کنند و صحبت از تضمین عینی می‌کردند.

وی تصریح کرد: با همت دانشمندان ایرانی به حدی رسیدیم که ۱۹ هزار سانتریفیوژ را در چرخش داشتیم و غربی‌ها ناچار به مذاکره شدند؛ ما امروز هم از توانایی‌های بالایی برخورداریم، اما در صدد تولید بمب نیستیم؛ توانایی آن را داریم اما قصد تولید بمب نداریم.

«خرازی» تاکید کرد: ما تولید بمب را حرام می‌دانیم و از لحاظ راهبردی تولید بمب را راهگشا نمی‌دانیم؛ ما خواهان منطقه ای عاری از سلاح هسته ای هستیم؛ اسرائیل که در این منطقه سلاح هسته ای دارد، باید به پادمان بپیوندد؛ مولفه‌های امنیت از نظر ما موارد دیگری است.

وی تاکید کرد: ایران آمادگی دارد به تعهدات برجامی بازگردد؛ الان تنها مسئله پادمان است که امیدواریم سفری که کارشناسان آژانس به ایران دارند، این مسئله و برجام را به نتیجه برساند.

«خرازی» در مورد تحولات منطقه نیز گفت: منطقه ما به گفت‌وگو نیاز دارد؛ ما همواره از گفت‌وگو استقبال کردیم و ایران هیچگاه به کشور دیگری تجاوز نداشته است؛ شرط موفقیت گفت‌وگو عدم تجاوز، عدم دخالت بیگانگان و ایجاد زمینه برای گفت‌وگوست که ما برای این‌ها آمادگی داریم.

مشاور رهبر معظم انقلاب در بخشی دیگر تصریح کرد: رئیس جمهور چین اخیرا از منطقه بازدید کرد؛ ما از این اقدامات استقبال می‌کنیم، ما خطایی که در این جریان رخ داد ورود به مباحث سیاسی و تمامیت ارضی کشورمان بود؛ آن‌ها سعی کردند این خطا را جبران کنند؛ امیدواریم که چنین خطایی دیگر رخ ندهد و به طور کامل جبران شود.

وی در مورد جنگ اوکراین نیز گفت: ما از ابتدا مخالف پیدایش چنین درگیری در اوکراین بودیم، اما می‌دیدیم کشورهای غربی اوکراین را به سمت جنگ سوق می‌دهند؛ تلاش برای حرکت ناتو به سمت مرزهای روسیه تحریک آمیز بود؛ آمریکایی‌ها و غربی‌ها به دنبال وادار کردن روسیه به جنگ بودند؛ جنگ اوکراین باید هرچه زودتر پایان از طریق گفت‌وگو خاتمه یابد؛ ایران آمادگی دارد وسیله چنین گفت‌وگویی را فراهم کند.

«خرازی» همچنین تاکید کرد: ما آمادگی کامل کمک به دولت جدید عراق را داریم؛ ایران همواره به این کشور کمک کرده و جان عزیزانش مانند شهید سلیمانی را تقویم کرده است.

وی در مورد تحولات افغانستان نیز اعلام کرد: افغانستان می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر امنیت ما داشته باشد؛ توصیه ما به طالبان همواره این بوده که باید با تروریسم مقابله جدی کنند و اجازه توسعه تروریسم را ندهند؛ ضمن این که از ورود نیروهای بیگانه به افغانستان ممانعت کنند و حکومتی را تشکیل دهند که فراگیر باشد و همه اقوام در آن نماینده داشته باشد؛ امیدواریم طالبان و رهبرانش با این نگاه به آینده توجه کنند و ایران آمادگی دارد برای تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان کمک کند.

شیخ الاسلامی: 70 اندیشمند از 36 کشور در این مجمع حضور دارند

«محمد حسن شیخ الاسلامی»، رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه، در آغاز این نشست گفت: افتخار بزرگی است که شروع کننده سومین مجمع گفت‌وگوی تهران باشم؛ این مجمع در ایران به دنبال زمینه‌های گفت‌وگو میان دانشمندان و نخبگان پس از برگزاری دو دور مجمع در تهران در سال‌های گذشته برگزار می‌شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته به دلیل شیوع کرونا در برگزاری مجمع اختلال ایجاد شد و ما اکنون دور سوم را به صورت حضوری با مشارکت ۷۰ اندیشمند از ۳۶ کشور برگزار می‌کنیم.

«شیخ الاسلامی» افزود: در نشست امسال مفتخر به میزبانی از مقامات عالی رتبه از کشورهای همسایه هستیم؛ محورهای این مجمع امنیت غرب آسیا و خلیج فارس، پیوند منطقه ای، بحران اوکراین و موضوع افغانستان هستند.

عبدالمهدی: جهان در حال تغییر است

«عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر سابق عراق در سخنرانی خود گفت: باعث افتخار بنده است که در این مجمع شرکت می‌کنم، جهان اکنون در حال تغییر است.

وی اظهار کرد: ما اکنون شاهد یک پدیده وجودی شدیم؛ مرکز ثقل به کشورهایی مانند چین، برزیل، هند، ایران و… منتقل شده و این کشورها شاهد پیشرفت در سازمان‌های شانگهای و بریکس هستند.

«عبدالمهدی» در ادامه در مورد تغییر و تحولات در جهان و منطقه گفت: در سال ۲۰۲۱ در آمریکا بیش از ۲ میلیون زندانی وجود داشت که معادل ۲۰ درصد جمعیت زندانیان جهان است؛ ارتکاب جرم در فرانسه به۵۴ درصد رسید؛ جنگ اوکراین این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که نظام سلطه به دنبال اقدامات کنترل کننده ای است؛ ضمن این که اشغالگری قدس نیز از مهم‌ترین عوامل بحران ساز منطقه هستند.

وی افزود: رئیس جمهور پیشین آمریکا، با اقدام برای ترور شهیدان سلیمانی و المهندس یکی از نشانه‌های ضعف را ابراز کرد؛ قدرت ۲۱ طلوع قدرت های اسیایی و افریقایی است امیدوارم این محمع شاهد موفقیت باشد.

نخست وزیر سابق عراق تاکید کرد: قرن 21، قرن طلوع قدرت‌های آسیایی و آفریقایی است؛ امیدوارم این مجمع شاهد موفقیت باشد.

وزیر خارجه نیکاراگوئه: سیاست همسایگی ایران رویکردی به سمت دوستی و همکاری برای یک نظم جدید جهانی است

«دنیس مونکاد»، وزیر خارجه نیکاراگوئه گفت: از برگزاری این نشست تشکر می‌کنم؛ شعار امسال سیاست همسایگی ایران، رویکردی به سمت دوستی و همکاری برای یک‌ نظم جهانی جدید و استقلال کشورها بر مبنای حقوق بین الملل با تاکید بر روابط براساس برابری است.

وی افزود: دولت آمریکا از کشورهای اتحادیه اروپا و اوکراین به عنوان ابزاری برای هجمه علیه روسیه استفاده کرده است؛ این کشور با نقض حقوق بین الملل، صلح بین المللی را به مخاطره انداخته است؛ دولت آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا می‌خواهند از اوکراین برای توجیه یک جنگ جهانی سوم استفاده کنند.

وزیر خارجه نیکاراگوئه در ادامه با اشاره به امپریالیسم و سلطه گری آمریکا که با مقاومت نیکاراگوئه شکست خورد، گفت: ایران و نیکاراگوئه دوست و برادر هستند؛ ما در برابر سلطه گری مقاومت کرده و پیروز می‌شویم؛ ما اعتماد به ساخت دنیایی بهتر، چند قطبی و همه شمول بر اساس احترام به کشورها داریم.

وی تاکید کرد: هرگونه تهاجم به سوریه باید متوقف شود و غارت ثروت ملی آن‌ ها که از سوی آمریکاست، باید متوقف شود؛ ما از آرمان فلسطین حمایت می‌کنیم؛ ملت و دولت ما از خاتمه تحریم‌های ایران حمایت می‌کند.

معاون وزیر خارجه قطر: گفت‌وگو بهترین وسیله برای آفت زدایی در روابط بین کشورهاست

«محمد بن عبدالعزیز الخلیفی»، معاون وزیر خارجه قطر در سخنرانی خود در سومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران اظهار کرد: از سوی خود و وزیر امور خارجه به شما به خاطر برگزاری این مجمع گفت‌وگو تبریک می‌گویم؛ قطر جدا از منطقه نیست و همواره تلاش می‌کند تا باب گفت‌وگو را باز نگه دارد.

وی افزود: قطر معتقد است که گفت‌وگو بهترین وسیله برای آفت زدایی در روابط بین کشورهاست؛ من از برگزاری موفق این برنامه تشکر می‌کنم.

معاون وزیر خارجه ونزوئلا: ما معتقدیم نقش سازنده ایران در این لحظه نقش مهمی است

«کارلوس مارتینز»، معاون وزیر خارجه ونزوئلا گفت: از جانب دولت ونزوئلا از دعوت شما قدردانی می‌کنم؛ ما معتقدیم نقش سازنده ایران در این لحظه نقش مهمی است؛ ما همبستگی خود را با مردم ایران اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *