رئیس بانک مرکزی: بیش از 3 و نیم میلیارد تراکنش بانکی در ماه انجام شد/ امکان ارائه 99.9 درصد خدمات بانکی به صورت غیرحضوری

13:51 - 28 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۶۰۷۶۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس کل بانک مرکزی گفت: ماهانه بیش از 3 و نیم میلیارد تراکنش در بستر ابزارهای پرداخت شبکه بانکی انجام می‌شود و 99.9 درصد خدمات بانکی امکان ارائه به صورت غیرحضوری را داراست که نشان از پیشرو بودن شبکه بانکی در سطح منطقه است.

خبرگزاری میزان _ علی صالح‌آبادی در کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه با اشاره به اهمیت تحول دیجیتال در نظام‌های مالی و بانکی گفت: برنامه بانک مرکزی بهره برداری از تحول دیجیتال در حوزه سیاستگذاری، نظارت و عملیاتی است. تحول دیجیتال صرفا ناظر بر مکانیزه کردن ابزارهای پرداخت نیست و تحول در فرآیندها را نیز شامل می‌شود. 

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی در حوزه دیجیتال دارای نقشه راه در همه بخش‌هاست و پروژه‌های متنوعی در حوزه کسب و کار و نظام‌های پرداخت، سیاست پولی، نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری، خدمات بانکی دولت و فناوری‌های زیرساختی را با نگاه تحول در ابزار ها و فرآیندها در دستور کار دارد. 

رئیس کل بانک مرکزی عملیاتی کردن قانون چک را یکی از پروژه‌های مهم در حوزه فناوری دیجیتال در بانک مرکزی و شبکه بانکی برشمرد و گفت: با استفاده از فناوری دیجیتال در اجرای قانون چک میزان چک‌های برگشتی به طرز محسوسی کاهش پیدا کرد و چک به عنوان یکی از ابزارهای پرداخت اعتبار خود را بازیافت.

رئیس شورای پول و اعتبار افزود: مسدود کردن کسری چک در تمامی حساب‌های فرد صادرکننده در شبکه بانکی به میزان مبلغ چک یکی از پیچیده‌ترین فرآیندها در عملیاتی کردن قانون چک بود که با کمک فناوری دیجیتال این بند قانون نیز اجرایی شده و امروز قانون جدید چک به صورت کامل در کشور اجرا می‌شود. 

صالح آبادی با اشاره به نظارت بر بانک‌ها به عنوان یکی از محورهای اصلی فعالیت بانک مرکزی تشریح کرد: برنامه بانک مرکزی استفاده از فناوری دیجیتال برای اجرایی کردن نظارت هوشمند مبتنی بر کنترل‌های پیشینی است تا از معایب نظارت پسینی برای نظارت کارا بر فعالیت شبکه بانکی برحذر باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین بر استفاده از فناوری دیجیتال در نظارت بر تسهیلات دهی و مصرف تسهیلات تاکید کرد و گفت: سامانه‌های متعددی در بانک مرکزی طراحی و عملیاتی شده که تمامی مقررات و بخشنامه‌های نظارتی در آن تعبیه شده است و امکان نظارت غیرحضوری بر تجهیز و مصرف منابع شبکه بانکی را فراهم می‌کند.

وی همچنین نظارت بر خلق پول بانک‌ها، پیاده سازی XPRL مبتنی بر نظارت بر اجزای صورتهای مالی بانک‌ها را برای نظارت هوشمند را از دیگر مزایای تحول دیجیتال برشمرد.

صالح آبادی توسعه شمولیت مالی با هدف دسترسی مطلوب مشتریان به خدمات بانکی را نیز از دیگر اهداف بانک مرکزی برشمرد و عنوان کرد: ماهانه بیش از 3 و نیم میلیارد تراکنش در بستر نظام های پرداخت در شبکه بانکی انجام می شود و در حوزه خدمات بانکی بیش از 90 درصد افراد بالای 18 حساب بانکی دارند که از ابزارهای پرداخت استفاده می کنند و از این منظر وضعیت مطلوبی در کشورهای منطقه داریم. همچنین 99.9  درصد خدمات بانکی امکان ارائه به صورت غیرحضوری را داراست که نشان از پیشرو بودن شبکه بانکی در سطح منطقه است. 

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در حوزه پرداخت تسهیلات از حد استاندارد فاصله داریم و با پیاده سازی فناوری لندتک به دنبال گسترش شمولیت مالی در این حوزه نیز هستیم.

رئیس شورای پول و اعتبار حمایت از فناوری‌های نوآورانه مالی را از دیگر برنامه‌های بانک مرکزی در حوزه تحول دیجیتال برشمرد و گفت: از چندماه گذشته با هماهنگی شرکت خدمات انفورماتیک سندباکس حمایت از فناوری‌های نوین مالی و موضوع بانکداری پیگیری می‌شود. 

وی با اشاره به اهمیت حکمرانی داده در بانک مرکزی گفت: اطلاعات متعددی از انواع تراکنش‌ها در شبکه بانکی وجود دارد و با استفاده از فناوری، با هوشمند کردن و استفاده درست از آن در جهت سیاستگذاری بهره می‌بریم.

صالح آبادی با تاکید بر اجرایی کردن حکمرانی ریال عنوان کرد: موضوع حکمرانی ریال یکی از محورهای مورد بحث در بانک مرکزی است که اگر به درستی انجام شود، هم شفافیت بیشتر شده و هم پولشویی، تقلب و فساد به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. همچنین فناوری‌های نوین، زنجیره بلوک، قرارداد دیجیتال نیز در راستای تحقق حکمرانی ریال به ما کمک می کند. 

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: رابطه بانک مرکزی و بانک‌ها بر بستر تحول دیجیتال به رابطه شفاف و مبتنی بر حکمرانی ریال منجر می‌شود و همچنین رابطه بانک‌ها و مشتریان با هدف دسترسی بدون مراجعه حضوری به شعب را فراهم می‌کند. در حال حاضر 20 هزار شعبه در سرار کشور فعالیت دارد که همچنان قابلیت کاهش را دارد و با فرهنگ سازی از بسترهای فنی و مکانیزه کردن خدمات به دنبال گسترش استفاده از این ابزارها هستیم. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *